اروپا روز به روز دورتر می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا و پیروی بایدن، شاهدیم که اروپایی‌ها چطور به قرار گرفتن در جبهه او متمایل شده و بر مساله حقوق بشری، موشکی و منطقه‌ای که مورد نظر طرف آمریکایی برای گفت‌وگو با ایران است، تاکید می‌کنند. بیانیه‌های اخیر اتحادیه اروپا و مواضعی که هر یک از کشورها جداگانه اتخاذ کرده‌اند، رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و… همه نشانگر آن است که شکل گرفتن آن اجماع جهانی نگران‌کننده علیه ایران خیلی دور و بعید نیست. به خصوص حالا که بهانه‌هایی هم در حوزه حقوق بشر پیدا کرده و فشار بر ایران را بیشتر کرده‌اند. شاهد این مدعا قطعنامه‌ پارلمان اروپا در واکنش به اعدام روح‌الله زم و محکومیت ایران است. همچنین بیانیه اخیر وزارت خارجه فرانسه. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همین دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تروئیکای اروپایی تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن قصد بایدن برای بازگشت به برجام انجام خواهند داد.

وی در ادامه بیانیه خود آورده است: پیامدهای نقض تعهدات برجامی بسیار جدی بوده و مزایای این توافقنامه از نظر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) تاکید کرده‌اند، ایران باید فورا به پایبندی کامل به تمام مفاد برجام بازگردد و از انجام هرگونه اقدام دیگری که ثبات و پایداری این توافق را به خطر می‌اندازد، خودداری کند. فرانسه همراه شرکای خود قاطعانه تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن قصد بایدن جهت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و دستیابی به این هدف به کار خواهد برد.

با کنار هم قرار دادن این واکنش‌های اروپا این سوال به ذهن می‌رسد که آیا اروپا به رویکرد خود مبنی بر تقابل با ایران و همراهی با آمریکا ادامه خواهد داد؟ در این صورت کار برجام به کجا می‌کشد و ایران چطور باید عمل کند؟

فریدون مجلسی، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در پاسخ به این پرسش «جهان صنعت» گفت: «توجه داشته باشید که به کلی از چهار سال قبل تا حالا اوضاع خیلی عوض شده است. ایران گام‌هایی را به انتقام تحریم‌های آمریکا و خروج او از برجام برداشته که از سوی اروپا پاسخ سختی نگرفته است. شاید یک دلیل آن این بود که اروپا هم نگران رفتارهای آقای ترامپ بود. الان اما اولا ترامپ آینده‌ای ندارد و دوما بایدن با نظرات اروپا بیشتر هماهنگ است. سوما اینکه رویکرد انتقام‌جویانه ایران تندتر شده است.»

وی توضیح داد: «سخت‌گیری‌هایی نسبت به دوتابعیتی‌ها در ایران انجام شد و کسانی که قالبا ارزش‌های علمی و فرهنگی داشتند و حتی به ایران دعوت شده بودند، مورد برخورد قرار گرفتند. روش محاکمه ایران نیز با معیارهای اروپایی منطبق نبوده است. مجموعه اینها یک نگرانی برای اروپایی‌ها ایجاد کرده و فکر می‌کنند که مبادا در روزهای سخت‌تر، مشکلات بیشتری برای اروپا ایجاد شود.»

مجلسی در تشریح دلایل تغییر رویکرد اروپا در قبال ایران نسبت به چهار سال قبل گفت: «مساله این است که اروپا دیگر منافعی در ایران ندارد. آنها با برجام به ایران آمدند. دیدیم که توتال، پژو، زیمنس، شرکت‌های نفتی و … برای سرمایه‌گذاری به ایران هجوم آوردند. پول‌های نقد را از آمریکا با هواپیما آوردند و برجام در حال اجرا بود که به آن شلیک شد. تحریم آمریکا اما مقدمه‌ای شد که ایران هم مقابله کند. حقیقت این است که آنها فکر می‌کنند دلایلی که سبب تحریم بین‌المللی ایران شده بود، مجددا بازگشته و یا با یک تغییر جزئی باقی است.»

وی افزود: «اکنون هم بعد از ترور مکرر یکی از مقامات هسته‌ای‌ ایران و پیام‌های انتقام‌جویانه بیشتری که داده می‌شود، این نگرانی‌ها برای اروپا که دیگر منافعی در ایران ندارد تا ملاحظه آن را کند، افزوده شده است. ضمن اینکه قرار داشتن در آستانه ورود بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا و تصویب قانون جدید در ایران سبب شده که واکنش‌های اروپا بیشتر شود و همان‌طور که گام‌های پنج‌گانه ایران را نپذیرفته اما تحمل کردند؛ به مواجهه خود با ایران ادامه دهند.»

 

اقتصاد کلان
شناسه : 160053
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا