از برقراری عدالت تا افزایش اعتماد عمومی

به گزارش جهان صنعت نیوز: این سختگیری اما وقتی بیشتر معنا یافته و مورد اقبال قرار می‌گیرد که شاهد سهل‌گیری در برخورد با تخلف‌های صورت گرفته در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم. قرار دادن برخی از محکومان امنیتی در لیستی که برای عفو به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود، پذیرش اعاده دادرسی سه جوان محکوم شده در وقایع آبان ۹۸ یا برگزاری دادگاه‌ جرایم سیاسی با حضور هیات منصفه که مدت‌ها چشم انتظار آن بودیم همه و همه از جمله اقدامات قابل اعتنای قوه قضاییه در دوران جدید خود است.

محکومیت‌های سنگین مدیران عامل سابق برخی از بانک‌ها، مجازات اخلالگران بازار ارز و سکه و صدور احکام سنگین برای آقازاده‌ها و منسوبین مقامات کشوری در پرونده‌های شعب ویژه نمونه‌های دیگری از قاطعیت دستگاه قضا است که رییس قوه قضاییه نیز در اظهاراتی بر آن تاکید داشته که از دیگر مواردی است که مردم را به عدالت‌محوری در دستگاه قضا امیدوار کرده است.

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا از جمله کارشناسانی است که همین نظر را دارد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در ارزیابی عملکرد قوه قضاییه تحت مدیریت ابراهیم رییسی گفت: «یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم برقراری عدالت در قوه قضاییه بود و خوشبختانه اکنون مردم تحقق آن را احساسی می‌کنند.»

وی افزود: «به نظر من یکی از شاخصه‌های مهم قوه قضاییه با مدیریت آقای رییسی، قاطعیت در مدیریت است. یکی از مسائل مهم در این قوه ، وجود قاطعیت در اجرای احکام مبتنی بر عدالت است. ضمن اینکه شاهد برخوردهای درون‌سازمانی جدی هستیم. این نکته بسیار حائز اهمیتی است زیرا قوه قضاییه زمانی می‌تواند مقتدر باشد و به عدالت نزدیک شود که در درون خود، همه مسائل را به درستی و منطقی مدیریت کند. اکنون شاهدیم که این مهم اتفاق افتاده است. از بازداشت و محاکمه طبری گرفته تا برخورد با قاضی که سربازی را تنبیه کرده بود و… . همه اینها نکات حائز اهمیتی است که می‌تواند پیش‌زمینه ورود قوه قضاییه به موضوعات دیگر باشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا رویکرد فعلی قوه قضاییه را موجب افزایش امیدواری در اذهان عمومی دانست و گفت: «این رویکرد به خود خانواده قوه قضاییه نیز شأن مناسب‌تری داده است. به هرحال اندک قاضی‌هایی که با تخلفات خود کل قوه را تحت شعاع قرار می‌دادند، اکنون مورد برخورد قرار می‌گیرند و تحلیل من این است که قوه قضاییه در یک روند رو به رشد حرکت می‌کند.»

واعظ‌آشتیانی خاطرنشان کرد: «قوه قضاییه با مفساد اقتصادی به درستی برخورد کرده است. ضمن آنکه در رسیدگی به کارخانجات و شرکت‌هایی که از سوی بانک‌ها به آنان تظلم شده بود نیز به خوبی عمل کرده است. در این موارد نیز شاهد بودیم که دستگاه قضا ورود عالمانه و منطقی داشته و فقط جانب تولیدکننده را نگرفته است.»

وی در تشریح نقاط قوت در عملکرد قوه قضاییه گفت: «یکی از مسائل خیلی مهم ورود قوه قضاییه در عرصه‌های مختلف به عنوان مدعی‌العموم است. مردم قبلا در برخی موارد نگران بوده و می‌پرسیدند که چرا مدعی‌العموم وارد عمل نمی‌شود اما امروز دیگر آن‌طور نیست و قوه قضاییه بدون ملاحظه‌کاری به همه مسائل رسیدگی می‌کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «این رویه قوه قضاییه حتما می‌تواند تبعات اجتماعی خوبی داشته باشد. در واقع توجه به این مطالبه مردم در اذهان عموم اثربخشی دارد و سبب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد.»

تذکرهای گاه‌و‌بی‌گاه، همچنین موضع‌گیری‌های رییس قوه قضاییه درباره موضوعات مختلف در سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد و… را نیز باید به این فهرست افزود زیرا بیان هر کدام از این نظرات خاصه از زبان فردی که عملکرد او مورد قبول و اعتماد مردم است، موجی دیگر از اعتماد را به جامعه تزریق کرده و به جامعه القا می‌کند که در طبقه مسوولان نیز غیر از سیاسی‌کاری و درگیری‌ها و اختلافات جناحی به مسائلی توجه می‌شود، یا حداقل اینکه برخی از مسوولان هم به جای صرف زمان خود برای کنایه ‌زدن به دیگران و بگومگوهای سیاسی، به فکر احقاق حقوق مردم و برقراری عدالت و انصاف هستند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 160055
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا