وعده مبارزه با اژدهای هفت سر فساد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در واقع اگرچه برخی متولیان امر قصد دارند قاچاق و واردات غیرقانونی را به گردن عده‌ای کولبر یا سودجو بیندازند اما آنچه بیش از فعالیت کولبران، اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است به عدم شفافیت، امضاهای طلایی و همچنین قاچاق سازمان یافته بر‌می‌گردد. در این خصوص حتی بسیاری از کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند که هیچ اراده‌ای برای مقابله با رانتخواران و باندهای بزرگ قاچاق در کشور وجود ندارد. به این ترتیب شاهد این هستیم که حتی در سال جهش تولید نیز، قاچاق بی‌رویه به کشور انجام می‌شود تا جایی که در بازاری همچون بازار لوازم خانگی حدود یک‌سوم بازار از محل قاچاق تامین می‌شود.

این در حالی است که پیامدهای منفی ورود کالاهای قاچاق به کشور نه‌تنها درآمدهای مالیاتی دولت، تولید ناخالص ملی و انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، بلکه باعث افزایش هزینه‌های دولت، افزایش نیاز به ارز، گسترش پولشویی و به طور کلی اخلال در نظام اقتصادی کشور و به تبع آن بیکاری فراگیر می‌شود. براساس گزارشی از سازمان بین‌المللی کار، هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا صد هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد و این دغدغه‌ای جدی برای کشوری مانند ایران است که با بحران بیکاری روبه‌روست.

مکانیسم تسهیل‌کننده در حیطه امور بازرگانی

از این رو و در راستای مقابله جدی با معضل قاچاق و حتی به صفر رساندن این پدیده شوم در کشور، چندی پیش صحبت راه‌اندازی و عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت به میان آمد. سامانه‌ای که گفته می‌شود مکانیسمی تسهیل‌کننده در حیطه امور بازرگانی با هدف ایجاد ارتباط بین تجار و بازرگانان با دستگاه‌های ذی‌ربط طراحی شده و قرار است بواسطه ایجاد شفافیت در آمار تجارت با قاچاق کالا، احتکار، رانت، فساد اداری، امضا‌های طلایی و تبعیض اقتصادی مبارزه کند و به قرار گرفتن ایران در تراز جهانی تجارت خارجی کمک کند.

بر همین اساس اخیرا رییس‌جمهور دولت دوازدهم از عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت در ۹ آذر ماه خبر داد و اعلام کرد: دولت با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع کرده و این سامانه نه‌تنها موجب شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و رفع موانع تجارت فعالان اقتصادی می‏شود، بلکه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد. به گفته حسن روحانی، با این سامانه می‌توان از وضعیت صادرات و واردات کشور اطلاع پیدا کرد و مسوولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در صورت لزوم می‌توانند وضعیت صادرات و واردات کشور را رصد و در مواقع لزوم گزارش‏‌گیری کنند.

تا پایان سال به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود

بزرگنمایی دولت در مورد سامانه جامع تجارت در حالی بود که بسیاری از کارشناسان نسبت به صحبت‌های دولتمردان در این خصوص گلایه داشتند و اعلام کردند که زیرساخت‌های مورد نیاز برای عملیاتی شدن این سامانه فراهم نیست. بنابراین صحبت‌هایی که در رابطه با سامانه جامع تجارت نیز مطرح می‌شود فعلا شدنی نیست و تنها در حد وعده و وعید خواهد بود. چرا که دولت اگر قصد داشت به طور جدی این سامانه را راه‌اندازی و فعال کند، باید خیلی زودتر از اینها و قبل از اینکه به انتهای عمر خود نزدیک شود، این کار را انجام می‌داد. با این حال، سامانه جامع تجارت طبق قول رییس‌جمهور در ۹ آذر افتتاح شد. سامانه‌ای که به گفته خود روحانی، جزو آرزوهای بزرگ دولت بود. اما نکته قابل تامل این است که این سامانه هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است و برای تکمیل و عملیاتی شدن آن، وعده‌های جدیدی مطرح می‌شود . البته تا‌کنون ۷۰ درصد سامانه جامع تجارت قابلیت اجرا پیدا کرده است.

در همین خصوص رییس‌جمهور اعلام کرد: ۷۰ درصد سامانه جامع تجارت افتتاح شده و در اختیار است، ۳۰ درصد که بخش بزرگی از آن به سامانه انبارهای کشور اعم از انبارهای دولتی، بنادر و گمرکات به این سامانه متصل می‌شود. اما برخی انبارها مربوط به بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی هست که تصمیم بر این است که اقدامات لازم برای اتصال انبارها تا بهمن ماه در دهه مبارک فجر انجام بگیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدواریم ۱۱ بهمن ۹۹ شاهد تکمیل این سامانه با الحاق همه انبارها به آن باشیم تا این سامانه تحول بزرگی ایجاد کند.

رییس‌جمهور گفت:‌ تجار و بازرگانان ما با سامانه جامع تجارت به راحتی می‌توانند همزمان به کار تجارت خود ادامه دهند. این باعث می‌شود فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند که برای ما مهم است به راحتی بتواند با ورود به این سامانه مجوز‌های لازم را اخذ کند.

وی افزود: تا پایان سال در زمینه تولیدات داخلی به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود و در مراحل مختلف، امیدواریم اقدامات لازم برای تجهیز این سامانه مهم انجام گیرد.

آرزوی بزرگ دولت

روحانی همچنین با بیان اینکه این سامانه از آرزوهای مهم دولت در زمینه دولت الکترونیک بود، گفت: ایجاد این سامانه مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و این سامانه ایجاد شد تا کارها تسهیل شود و بتوانیم با قاچاق مبارزه کرده و جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیریم. در این خصوص همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عملیاتی شدن «سامانه جامع تجارت» برای مبارزه با فساد خبر داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی اظهار کرد: این سامانه با اژدهای هفت سر فساد به وسیله جلوگیری از قاچاق، شفافیت آمار تجارت و تسهیل خدمات برای بازرگانان مبارزه خواهدکرد.

در این رابطه همچنین رییس ستاد مبارزه با قاچاق ضمن اعلام خبر راه‌اندازی سامانه جامع تجارت گفت: ابزار قاچاقچیان به روز است و راه‌های دور زدن ستاد را دارند و ما باید سامانه را فعال کنیم تا اجازه فعالیت به قاچاقچیان را ندهیم. به گفته وی، واقعیت این است که قاچاق کالا مثل بیماری سرطان است که باید از بروزش پیشگیری کرد و الا بازی موش و گربه قاچاقچی و ستاد مبارزه با قاچاق تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد.

مقابله با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها

بر اساس این گزارش سامانه جامع تجارت اگرچه می‌تواند امکان رصد و رهگیری کالاها را فراهم کند تا دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کمبود کالا در سطح عرضه نباشیم اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده و بر اساس آنچه خود دولتمردان اعلام کرده‌اند، به صورت تدریجی تا پایان سال تکمیل می‌شود. موضوعی که چندان به عمر دولت دوازدهم قد نمی‌دهد و عملیاتی شدن آن فعلا زمان می‌برد. بنابراین همچنان قاچاق بی‌رویه به کشور ادامه‌دار خواهد بود چرا که به گفته دستگاه‌های نظارتی، کمبود شفافیت در اقتصاد و تداوم رانت باعث شده که مقابله با قاچاقچیان کار ساده‌ای نباشد.

گفتنی است سامانه جامع تجارت ایران یک مکانیسم تسهیل‌کننده برای انجام امور بازرگانی است که پیچیدگی‌های تجارت بین‌الملل را حل خواهد کرد. این سیستم‌های تسهیل‌گر دسترسی تجار را به بسیاری از فرصت‌ها آسان‌تر می‌کند.

سامانه جامع تجارت ایران یکی از برنامه‌های دولت در راستای اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک است که علاوه بر کاهش پیچیدگی‌ها، تسهیل و تسریع در انجام امور تجارت بین‌الملل باعث کاهش فساد در اقتصاد و تجارت نیز می‌شود.

سامانه تجارت داخلی، سامانه نیما، سامانه شناسه کالا، گواهی امضای الکترونیک، سامانه انبارها، سامانه مجوزها، سامانه شناسه رهگیری، سامانه همتا، سامانه ضوابط تجاری از جمله مهم‌ترین زیرسامانه‌های این سامانه جامع است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 160276
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا