تلاش مجلس برای مسدود کردن پلتفرم‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: تلگرام بیش از ۴۹ میلیون کاربر ایرانی دارد. این بستر در حال حاضر بیش از دو میلیون کانال دارد که در طول سال بیش از ۵۰۰ میلیون پست منتشر می‌کنند. این تعداد پست در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد نمایش به خود اختصاص می‌دهد که این نشانگر آن است که هنوز تلگرام به عنوان پیام‌رسان در کاربرد‌های مختلف برای کاربران ایرانی کاربرد دارد. این پیام‌رسان در کل جهان بیش از ۴۰۰ میلیون دنبال‌کننده دارد که در حال حاضر ۴۹ میلیون آن ایرانی هستند. همچنین در بررسی این مرکز مشخص شد بیش از دو میلیون سوپرگروه فعال و پرمخاطب که سهم جدی در میان کاربران دارند، در حال حاضر در حال فعالیت هستند.

پس از تلگرام، اینستاگرام دومین شبکه پراستفاده است. با بررسی مرکز پژوهشی بتا در مورد کاربران فارسی اینستاگرام مشخص شد که بیش از ۴۷ میلیون کاربر فارسی‌زبان در بستر اینستاگرام در حال فعالیت هستند.

این کاربران در طول یک سال بیش از یک میلیارد محتوا تولید می‌کنند. این بستر در جهان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر دارد.

نوع فعالیت در سطح بالای کاربری نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ پیج با دنبال‌کننده بیش از سه میلیون کاربر دارد و بیش از ۶۰۰ پیج با دنبال‌کننده بیش از یک میلیون در این فضا وجود دارد.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که توئیتر در جهان در حدود ۳۶۰ میلیون دنبال‌کننده دارد. در ایران بیش از دو میلیون کاربر دارد که در طول یک سال حدود ۵۰۰ میلیون توئیت منتشر می‌کنند که از این تعداد ۲۰۰ میلیون ری‌توئیت انجام می‌شود.

همچنین کاربران بیش از ۵/۱ میلیارد لایک نسبت به توئیت‌های هم انجام می‌دهند.

میزان پیام‌ها و فعالیت در گروه‌ها نیز ملاک است

کارشناسان معتقدند تعداد کاربران پلتفرم‌ها به تنهایی ملاک مناسبی برای تاثیرگذاری آنها نیست و باید میزان تبادلات پیام‌های شخصی و فعالیت در گروه‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرند.

حمید ضیایی‌پرور پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: تلگرام اکنون ۴۹ میلیون کاربر دارد و این امر البته دلایل مختلفی دارد. به طور کلی رفتار کاربران این‌گونه است که زمانی که عضو یک پلتفرم می‌شوند و مراحل مختلف عضویت- نصب پلتفرم، دریافت کد و آرشیو مطالب- را طی می‌کنند، کمتر تمایلی به خروج از آن دارند.

البته بسیاری از کاربران ایرانی بعد از عضویت در پیام‌رسان‌های بومی از آن خارج شدند و دیگر به عضویت آن درنیامدند.

او در این رابطه تاکید کرد: من عضو بسیاری از پیام‌رسان‌های بومی هستم اما استفاده نمی‌کنم زیرا کاربران زیادی در آن عضو نیستند و تعاملی صورت نمی‌گیرد.

ضیایی‌پرور با اشاره به کاهش فعالیت کاربران در تلگرام بیان کرد: اکنون بسیاری از کاربران تنها از کانال‌های تلگرام استفاده می‌کنند و در گروه‌ها فعالیت چندانی ندارند. کاربران تلگرام نیز با یکدیگر تعاملات زیادی ندارند و تبادلات پیام‌های فردی در آن بسیار کاهش یافته است.

او گفت: پلتفرم‌ها معمولا از دو جنبه در حوزه یوزرها مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ تعداد کاربران و میزان تعاملات بین آنها. ممکن است در یک پلتفرم روزانه یک میلیارد پیام شخصی تبادل شود و در پلتفرم دیگری با همان میزان کاربر، روزانه ۱۰۰ میلیون پیام مورد تبادل قرار گیرد و میزان تاثیرگذاری پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

البته بسیاری از پلتفرم‌ها به گونه‌ای هستند که بیشتر برای اطلاع‌رسانی، ارسال محتوا و اشتراک با دیگران ایجاد شده‌اند نه برای تبادل پیام‌های شخصی.

ضیایی‌پرور تاکید کرد: اکنون بیشتر تعاملات و ارسال پیام‌های شخصی و تماس‌های صوتی و تصویری از تلگرام به واتس‌آپ منتقل شده است. البته زمانی که تلگرام فیلتر نشده بود هم امکان تماس صوتی و تصویری برای ایرانیان مسدود شده بود.

تذکر به وزیر ارشاد برای اینستاگرام

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرورت نظارت بر محتوای اینستاگرام و جلوگیری از اشاعه بی‌بندوباری را متذکر شد.

چند روز پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی انتشار لایو جنجالی پسربچه ۱۴ساله‌ای در اینستاگرام که حاشیه‌های زیادی بروز کرده بود، اعلام کرد: عده‌ای به دنبال بهانه برای فیلتر کردن اینستاگرام هستند.

طرفداران بی‌شمار فیلترینگ اینستاگرام

وزیر ارشاد به خاطر انتشار ویدئوی نامناسب در اینستاگرام از مجلس اخطار گرفته است. این در حالی است که نه اینستاگرام پلتفرم ایرانی است و نه وزیر ارشاد متولی فضای مجازی!

ضیایی‌پرور در این رابطه گفت: کل مجموعه حاکمیت کشور طرفدار بسته شدن اینستاگرام هستند اما دولت فعلی نسبت به این امر مقاومت می‌کند. البته کمیته فیلترینگ هم هنوز هیچ حکمی در این رابطه صادر نکرده و قوه قضاییه نیز تاکنون اقدامی انجام نداده است.

مجلس قصد دارد کمیته فیلترینگ را هم تغییر دهد

ضیایی‌پرور افزود: اگر کمیته فیلترینگ حکم به مسدود شدن اینستاگرام بدهد، وزارت ارتباطات مجبور به اجرای آن است اما اکثریت اعضای کمیته فیلترینگ از سوی دولت هستند. به همین خاطر مجلس در یکی از طرح‌های جدیدی که ارائه داده است، تغییر اعضای کمیته فیلترینگ را گنجانده است تا دیگر اکثریت اعضای این کمیته از سوی دولت تعیین نشوند.

ضیایی‌پرور در پاسخ به اینکه چرا مجلس فعلی تا این حد روی محدودیت، ممنوعیت و فیلترینگ فضای مجازی تاکید دارد، بیان کرد: دلیل این امر حکمرانی فضای مجازی است، مجلس تصور می‌کند این حکمرانی در اختیار نهادهای حکمران در ایران نیست.

شبکه‌های اجتماعی، رقیب رسانه‌های نمایندگان مجلس

ضیایی‌پرور تاکید کرد: در ایران فردی که رسانه دارد، قدرتمند است اما افراد مختلف به راحتی می‌توانند در پلتفرم‌های اجتماعی بدون نیاز به مجوز کانالی ایجاد کنند و صاحب رسانه شوند و قدرت را در دست بگیرند. از همین رو مجلس نیز با آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی مخالف است.

ضیایی‌پرور افزود: حکمرانی فضای مجازی در بلوک شرق و غرب نیز سیاستمداران را به خود مشغول کرده  اما شیوه برخورد آنها با پلتفرم‌های اجتماعی تفاوت دارد. به طور نمونه مدیران غول‌های فناوری آمریکا چندی پیش به کنگره فراخوانده شدند.

البته غول‌های آمریکایی انحصار و بیگ‌دیتا را در اختیا دارند آن هم در سطح جهانی. حاکمیت ایران اصلا اجازه ایجاد غول فناوری را نمی‌دهد و شبکه‌های اجتماعی خارجی را نیز محدود می‌کند.

او گفت: حکمرانی فضای مجازی از دست حکومت‌ها خارج شده و به دست غول‌های فناوری افتاده است.

اینترنت ماهواره‌ای معاملات را به هم می‌ریزد

با وجود تمامی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که مجلس و حکومت برای فضای مجازی ایجاد می‌کنند، فضای مجازی ثابت کرده که محدودیت‌ناپذیر است و مرزی ندارد. نمونه آن، فناوری اینترنت ماهواره‌ای است که دیگر نه حاکمیت و نه مجلسی مانند مجلس کنونی کشورمان نمی‌توانند هیچ محدودیتی روی آن اعمال کنند.

ضیایی‌پرور در این باره گفت: اوضاع اینترنت تا ۱۰ سال آینده یعنی سال ۲۰۳۰ بسیار متفاوت‌تر از اکنون می‌شود. مجلس حتی قصد دارد اینترنت خانواده طراحی کند تا لیست سفیدی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای خانواده‌ها مجاز باشد اما در زمان راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای اوضاع بسیار متفاوت‌تر خواهد بود.

او افزود: قانونگذاران ما برای گذشته قانونگذاری می‌کنند. البته اینترنت ماهواره‌ای برای راه‌اندازی نیاز به ۳۲ هزار ماهواره در آسمان دارد تا یک شبکه واحد تشکیل دهد و اکنون تنها ۹۰۰ ماهواره به فضا پرتاب شده است. هر سفینه‌ای که اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب می‌کند، ۶۰ ماهواره را همزمان به فضا پرتاب می‌کند. این تنها مختص ایلان ماسک و آمریکا نیست. کشورهای اروپایی و چین هم درصدد ایجاد اینترنت ماهواره‌ای هستند.

شاید خبر بد برای ما همین باشد. اگر چین اینترنت ماهواره‌ای راه‌اندازی کند، قطعا کل شبکه اینترنت را محدود می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 160278
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا