جدال بورسی واشنگتن- پکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: تحریم‌ها و اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه چین که طی یک سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا ابعاد بسیار گسترده‌تری نیز به خود گرفته، در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ روز‌های پایانی خود را در کاخ سفید سپری می‌کند. با این وجود به نظر می‌رسد که تنش میان چین و آمریکا در دوره جو بایدن نیز ادامه خواهد یافت؛ بایدن به تازگی در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که تعرفه‌های اعمال شده بر کالا‌های چینی از سوی ترامپ را لغو نخواهد کرد. بایدن گفته که برای اعمال فشار به چین به اهرم فشار‌هایی نیز دارد و تعرفه‌ها پا برجا باقی می‌مانند.

کاخ سفید از امضای لایحه‌ای به دست ترامپ خبر داد که می‌تواند شرکت‌های چینی را از بازار سهام آمریکا خارج کند، مگر اینکه آنها با استانداردهای حسابرسی آمریکا موافقت کنند. با این اقدام، یک اهرم فشار دیگر برای جمهوریخواهان به منظور تهدید پکن با آن، پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید مهیا شد.

«قانون پاسخگو کردن شرکت‌های خارجی» اجازه نمی‌دهد اوراق قرضه شرکت‌های خارجی در هیچکدام از بازارهای سهام آمریکا وارد شوند و این در صورتی است که آنها سه سال متوالی با حسابرسی هیات نظارت دولتی آمریکا مخالفت کنند.

در حالی که این قانون شامل تمام شرکت‌های خارجی می‌شود، حامیان آن قصد دارند با آن، شرکت‌های چینی فعال در ایالات متحده نظیر علی بابا و پتروچاینا را هدف بگیرند. این قانون همچون دیگر موارد، موضع سخت‌تری را علیه کسب‌و‌کارهای چینی اتخاذ کرده و اوایل امسال در کنگره با اختلاف زیاد تصویب شد. قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواهان هم‌حزبی ترامپ، موضع سختگیرانه ترامپ علیه پکن را تایید کردند.

قانون یادشده همچنین از شرکت‌های دولتی می‌خواهد تا این مساله را که آیا تحت مالکیت یا کنترل یک دولت خارجی هستند، روشن کنند. مقام‌های چینی با رد این محدودیت‌ها به عنوان یک سیاست تبعیض‌آمیز، آن را سرکوب سیاسی شرکت‌های چینی توصیف کردند.

پیش از این رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد ۸۰ شرکت چینی را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد. دونالد ترامپ تاکنون ۲۷۵ شرکت مستقر در چین یا نهاد‌های وابسته به آنها را در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داده است. در همین حال تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بر سر دریای جنوبی چین نیز ادامه دارد و در روز‌های اخیر ارتش‌های دو کشور اتهاماتی را علیه یکدیگر در ارتباط با شکست در برگزاری جلسه امنیت دریایی مطرح کردند.

چین متهم به مداخله در انتخابات آمریکا

از طرفی اختلاف‌نظر درباره دامنه نقش چین در انتخابات ریاست‌جمهوری موجب تاخیر در انتشار گزارش طبقه‌بندی شده به کنگره درباره مداخلات خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ و از دست رفتن ضرب‌الاجل ۱۸ دسامبر شده است.

بلومبرگ به نقل از اشخاصی که با این موضوع آشنا هستند، گزارش داده است که جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی، از تایید و امضای گزارش خودداری و امضای خود را به تکمیل گزارش و تحلیل مفصل‌تر درباره تهدیدات امنیت ملی از طرف چین مشروط کرده است. استیو کورتس، مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ، در توئیتر نوشت بایدن حتی شرایط کسب پایین‌ترین مجوز استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ را هم ندارد. کورتس در توییتی دیگر نوشت: «او تحت نفوذ حزب کمونیست چین است.»

اطلاعات جدیدی که اینک در حال بررسی است شامل پیام‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی چند هفته قبل و بعد از انتخابات است که سعی کرده است ترامپ را یک برتری‌طلب نژاد سفید جلوه دهد. محتوای گزارش می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای در ادامه چالش حقوقی رییس‌جمهور در خصوص نتایج انتخابات داشته باشد.

یک دستور اجرایی تحت عنوان «اعمال تحریم در صورت مداخله خارجی در انتخابات ایالات متحده» که در سپتامبر ۲۰۱۸ به امضای ترامپ رسید، به او این مجوز را می‌دهد تا علیه هر کس که در این گزارش به عنوان مداخله‌گر در انتخابات معرفی شود، مجازات‌هایی شامل توقیف اموال، محدود کردن دسترسی به موسسات مالی و «سایر اقدامات» قانونی به اجرا بگذارد.

از سوی دیگر رویترز در گزارشی اعلام کرده که سازمان‌های اطلاعاتی در تلاش برای پاسخ به یک حمله سایبری گسترده هستند که به چندین سازمان فدرال ازجمله وزارت دفاع، داخله، خزانه‌داری، امنیت داخلی، بازرگانی و اداره امنیت ملی انرژی که مسوول زرادخانه هسته‌ای آمریکاست، نفوذ کرده است.

وزارت امنیت داخلی برای ارائه اطلاعات درباره این حمله سایبری جلساتی را برای نمایندگان کنگره برگزار می‌کند. وزارت امنیت داخلی بناست دامنه و مقیاس حمله سایبری ناشی از یک حفره در نرم‌افزار SolarWinds Orion را که از حدود شش ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشته است، توضیح دهد.  ۱۸ هزار شرکت خصوصی و سازمان دولتی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

سازمان امنیت زیرساخت‌های سایبری که زیرمجموعه وزارت امنیت داخلی است، با اشاره به یک تهدید مداوم پیشرفته اعلام کرده است که «تهدید حفره سایبری در نرم‌افزار SolarWinds Orion منحصر به کاربرانی که آن را نصب کرده‌اند، نیست.»

وزیر خارجه چین عنوان کرد

سیاست براندازی آمریکا در بن‌بست

این در حالی است که وزیر خارجه چین با اعلام اینکه کشورش نه در زمینه دیپلماسی و نه رسانه یا زمینه دیگری، هیچ قصدی برای جنگ با ایالات متحده ندارد؛ گفت: اگر سیاست آمریکا در قبال چین براندازی باشد، به موفقیت دست نخواهد یافت.

وانگ یی جمعه شب گذشته به وقت محلی در جریان یک کنفرانس ویدئویی با انجمن آسیای ایالات متحده، خواستار همکاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان شد و افزود: موضع چین در همکاری با ایالات متحده همچنان پایدار و ثابت است. او گفت: روابط چین و آمریکا هرگز بازی با مجموعه صفر نبوده است و موفقیت هر یک از دو طرف به ضرر موفقیت طرف مقابل نیست. بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده ازجمله اعضای انجمن آسیا و اعضای بخش استراتژیک ایالات متحده در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کردند.

پیوندهای چین- آمریکا در پایین‌ترین نقطه

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: ایالات متحده در یک سری مسائل داخلی چین دخالت و منافع چین را خدشه‌دار کرده و این مساله روابط دوجانبه را از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در ۴۱ سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسانده است. او گفت: مارپیچ روابط رو به پایین چین و آمریکا برخلاف منافع هر دو طرف و همچنین جامعه بین‌المللی است.

وانگ با اشاره به اینکه نظم و روابط بین‌الملل به شدت تحت تاثیر سلطه طلبی، حمایت‌گرایی و یکجانبه‌گرایی قرار گرفته است، گفت: چین و ایالات متحده باید درک متقابل صحیحی نسبت به یکدیگر داشته باشند؛ مطابق با شرایط زمان به دعوت جامعه جهانی توجه کنند و از مسئولیت‌های خود به عنوان کشورهای بزرگ شانه خالی نکنند.

وانگ با بیان اینکه چین به یک سیاست خارجی مستقل از صلح متعهد شده است، افزود: چین به دنبال سلطه‌طلبی، دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و صادرات سیستم‌ها و مدل توسعه خود نیست، چه رسد به اینکه به دنبال نفوذ در کشورهای دیگر باشد.

اشتباهات محاسباتی استراتژیک ایالات متحده در مورد چین

وزیر خارجه چین اظهار کرد: با وجود تلاش جدی چین برای ساخت روابط دو کشور بر اساس هماهنگی، همکاری و ثبات، برخی سیاستمداران ایالات متحده مجموعه‌ای از اشتباهات استراتژیک را در مورد مسائل مربوط به چین انجام داده‌اند. او گفت: آنها از منافع مشترک گسترده و فضای همکاری غافل شده و تلاش کرده‌اند چین را از طریق فشار شدید به زانو درآورند و به دنبال یک ائتلاف ضد چین در صحنه بین‌المللی هستند.

این مقام بلندپایه چینی اضافه کرد: اگر سیاست آمریکا در قبال چین براندازی یا حتی بازسازی سیستماتیک چین باشد به موفقیت دست نخواهد یافت بنابراین مهم است سیاست ایالات متحده در قبال چین هر چه زودتر به عینیت و حساسیت بازگردد.

جنگ تجاری برنده ندارد

وزیر خارجه چین همچنین از طرف آمریکایی خواست که از سرکوب خودسرانه شرکت‌های چینی به بهانه امنیت ملی دست بردارد و افزود: در جنگ‌های تجاری هیچ برنده‌ای وجود ندارد بلکه این دعواها فقط به هر دو طرف آسیب می‌رساند. آنچه اتفاق افتاده است ثابت می‌کند که تحت فشار قرار دادن دیگران با تعرفه‌ها مانند بومرنگ عمل می‌کند. او گفت: هر آنچه در رابطه با موضوعات تجاری است باید به جای تقابل و تحریم از طریق گفت‌وگو و مشورت حل شود.

وانگ اظهار امیدواری کرد ایالات متحده بتواند با چین همکاری کند تا یک چارچوب استراتژیک برای توسعه پایدار و سالم روابط دوجانبه، با احترام متقابل به عنوان پیش فرض، گفت و گو و مشاوره پیشرفته به عنوان رویکرد، تعمیق منافع به عنوان نیروی محرکه و بنیاد محکم افکار عمومی به عنوان حمایت دست یابند. او همچنین از دو طرف خواست تا به برخی از موضوعات برجسته به روشی سازنده بپردازند.

وانگ گفت: چین و ایالات متحده باید به انتخاب یکدیگر در مورد سیستم‌های ملی و مسیرهای توسعه احترام بگذارند، از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری و اصطکاک‌ها را در مورد مسائل دریای جنوب به همکاری تبدیل کنند و یک سری محدودیت‌های مبادلاتی بین مردم دو کشور در اسرع وقت لغو شوند.

در حال حاضر تنش میان آمریکا و چین به شدیدترین سطح خود از زمان عادی‌سازی روابط میان دو کشور در سال ۱۹۷۹ رسیده است. بخش عمده این افزایش تنش به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین روی کالاهای چینی است که از سوی دولت ترامپ انجام شد و دو کشور را وارد جنگ تجاری کرد. علاوه بر این، با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، ترامپ و دولت او، مدعی شده‌اند چین مقصر اصلی این اتفاق است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 160286
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا