بزرگ‌ترین صنعت ایران دور خود می‌چرخد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در تازه‌ترین خبر منتشر شده، دیروز نمایندگان در جلسه علنی مجلس تقاضای تحقیق و  تفحص را بررسی و در نهایت با آن موافقت کردند. در این رابطه علیرضا سلیمی به عنوان یکی از نمایندگان متقاضی این طرح با اشاره به مشکلات عدیده در بازار خودرو اعلام کرد: چرا باید بین قیمت خودرو در شرکت‌ها و بازار این میزان تفاوت قیمت وجود داشته باشد؟ چرا شاهد واگذاری خودرو به افراد ویژه و خاص هستیم؟ گویا بعضی‌ها خط تولید خاصی دارند. چرا باید یک فرد چندین سال در نوبت تحویل خودرو باشد؟ نحوه ثبت‌نام آن نیز باعث آبروریزی است. چندگانگی در تصمیم‌گیری‌ها در بحث قیمت‌گذاری به وضوح دیده می‌شود. وجود زد و بندها و رانت‌ها در این حوزه غیرقابل انکار است و کیفیت محصول‌ها نیز بسیار پایین است. سلیمی به عنوان یکی از اعضای هیات‌رییسه مجلس همچنین خاطرنشان کرده که انتصابات در خودروسازی‌ها نیز جای سوال دارد. او گفته  افراد سیاسی در آنجا چه کار می‌کنند؟ بنده در یک شرکت خودروسازی از حضور یک پزشک سراغ دارم. مگر یک پزشک در صنعت خودروسازی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

گفتنی است این تحقیق و تفحص در ۹ محور، بررسی وضعیت توزیع خودرو، تصمیم‌گیری چندگانه در نرخ‌گذاری، بررسی به‌هم‌ریختگی ثبت‌نام با توجه به کمبود تولید و ایجاد صف‌های طولانی، بررسی وضعیت مالی و تخلفات انجام‌شده، عدم عدالت در ثبت‌نام و توزیع خودرو، وجود رانت و عدم رعایت عدالت در ثبت‌نام‌ها، عدم همخوانی تولید و توزیع و مصرف، کیفیت پایین محصولات تولیدی و کم‌توجهی به مدیران متخصص در انجام امور مطرح شده که در نهایت با ۲۱۰ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

رقابت دولت و مجلس

از مردادماه امسال و همزمان با جهش بی‌سابقه قیمت خودروها در داخل کشور، نمایندگان مجلس با ارائه طرح عرضه خودرو در بورس کالا تاکید دارند اجرایی شدن این طرح علاوه بر اینکه قیمت تولید خودرو را شفاف می‌کند، می‌تواند خودرو را با حذف واسطه‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی برساند. به همین منظور هر خریدار می‌تواند سالی یک محصول خریداری کند و تا سه سال نیز اگر قصد فروش آن را داشته باشد، ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود.

در سوی مقابل دولت نیز تاکنون چند طرح را مطرح کرده است؛ نخست موضوع آزادسازی قیمت خودرو که کارشناسان معتقدند بهترین زمان آن یک ماه گذشته بوده و اگر قرار باشد در ماه‌های آتی به خصوص شب عید اجرا شود به سبب انتظارات تورمی بازار قطعا به نتیجه نمی‌رسد. طرح بعدی دولت نزدیک کردن قیمت کارخانه به حاشیه بازار بود که این طرح نیز به گفته ناظران بارها اجرایی شده و به نتیجه نرسیده است.

حالا در این شرایط دولت از ارائه یک بسته جهش تولید خبر داده که هنوز مشخص نیست جزئیات دقیق آن بر چه مبنایی قرار دارد. با این اوصاف طی چند روز گذشته علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت ضمن آنکه بارها از مردم به جهت کیفیت ضعیف خودروهای تولیدی عذرخواهی کرده است، به صراحت می‌گوید این وزارتخانه به دنبال شکست انحصار در صنعت خودرو است. در این میان موضوع واردات خودرو نیز مطرح شده که به گفته تحلیلگران بازار با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و نیز جزئیات ارائه‌شده آن، بسیار مبهم و گنگ به نظر می‌رسد.

در این راستا طی گفت‌وگویی که چندی قبل «جهان صنعت» با روح‌الله ایزدخواه رییس کارگروه خودروی مجلس انجام داده بود، طرح عرضه خودرو در بورس مشخص نیست که چه زمانی قرار است اجرایی شود زیرا ایزدخواه تصریح کرده بود این طرح در کمیسیون آماده شده و در حال طی مراحل اداری برای ارائه به هیات‌رییسه و صحن مجلس است. از سوی دیگر و در حالی که برخی کارشناسان معتقدند طرح عرضه خودرو در بورس برای نخستین بار قرار است اجرایی شود و نمی‌توان در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت آن اظهارنظر کرد، آن‌طور که علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در بازدید خود از دو خودروساز بزرگ کشور مطرح کرد، به نظر می‌رسد دولت قصد دارد مساله ورود خودرو به بورس کالا را منتفی کند. رزم‌حسینی در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفته بود طرح عرضه خودرو در بورس غیرمنطقی است. حال آنکه بلافاصله پس از انتشار این خبر روح‌الله ایزدخواه رییس کارگروه خودروی مجلس این صحبت‌های وزیر صمت را برداشت شخصی رزم‌حسینی عنوان و اعلام کرد که طرح مجلس همچنان به قوت خود باقی است.

آشفته‌بازار تصمیم‌گیری

از سوی دیگر در حالی که قرار بود طی دو روز گذشته طرح وزارت صمت در خصوص بسته حمایتی جهت اصلاح خودرو در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار بگیرد، اخبار منتشر شده روز گذشته حاکی از آن است که این موضوع در جلسه سران قوا به نتیجه‌ای نرسیده و با  اجرای طرح آزادسازی ۴۵ درصد تولیدات ایران‌خودرو و سایپا موافقت نشده است.

نکته جالب این است که رزم‌حسینی دیروز در جلسه کارگروه جهش تولید صنعت خودرو بار دیگر از خودروسازان خواست حداکثر ظرفیت تولید تمام سایت‌های خود در کشور را به صورت تمام‌وقت فعال کنند تا بازار به آرامش برسد و قیمت‌های خودرو واقعی شوند. در این رابطه کارشناسان می‌گویند در حالی که با همین ظرفیت تولید دو خودروساز بزرگ کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند، با چه منطقی قرار است تولید کالایی که زیان‌ده بوده را ۵۰ درصد افزایش داد؟

از طرف دیگر در شرایطی که دولت صراحتا طرح عرضه خودرو در بورس را منتفی دانسته، بار دیگر دو روز قبل حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد طرح تحول صنعت و بازار خودرو بدون عرضه خودرو در بورس موضوعیتی ندارد و این طرح همچنان جزو دستور کارهای کمیسیون صنایع مجلس قرار دارد.

تمامی این موارد حاکی از علنی و تشدید شدن تقابل میان مجلس و دولت بر سر خودروسازی است؛ امری که در طول ماه‌های گذشته نیز به آن اشاره می‌شد اما مسوولان هر دو نهاد اجرایی و قانونگذاری آن را رد و شعار تعامل میان مجلس و دولت برای ساماندهی بازار خودرو را مطرح می‌کردند. با این حال این گسست تصمیم‌گیری به گفته ناظران علاوه بر اینکه در سه ماهه پایانی سال می‌تواند به چالش‌های این صنعت اضافه کند بلکه باعث می‌شود بزرگ‌ترین متضرران این تقابل بار دیگر مردم و مصرف‌کنندگان خودرو در بازار انحصاری ایران باشند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 160905
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا