دارا دوم قربانی عدم شفافیت پالایشی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   دولت در اردیبهشت‌ماه سال جاری بخشی از سهام خود در بانک‌ها و بیمه‌ها را در قالب دارایکم به مردم عرضه کرد. پس از آن نیز دومین صندوق دولتی شامل سهام پالایشی از نخستین روزهای شهریور برای پذیره‌نویسی عرضه شد. بر اساس قانون قرار بود نماد این صندوق یک ماه پس از پایان پذیره‌نویسی یعنی در آبان‌ماه سال جاری قابل معامله شده و روی تابلو قرار بگیرد. با این حال تداوم روند اصلاحی در بازار مانع از آن شد که دولت دومین صندوق خود را برای معامله عرضه کند. در طول این مدت سهام این صندوق روند نزولی را طی کرد و هر روز از ارزش آن کاسته شد. این صندوق حتی پس از بازگشایی نماد و در روزهای رشد بازار نیز نتوانسته است افت گذشته را جبران کند و سود مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. تحلیلگران بازار سرمایه عنوان می‌کنند که این صندوق همچنان نیز مستعد اصلاح است و در قیمتی بالاتر از NAV  خود معامله می‌شود. از همین رو طی کردن روند کاهشی در این صندوق امری منطقی است. در همین حال گفته می‌شود صنایع پالایشی همچنان از عدم شفافیت اطلاعات رنج می‌برند. روشن نبودن وضعیت این صنایع به دلیل خلاء وجود اطلاعات کافی بنیادی و ترازنامه‌های حقیقی برای تحلیل پالایشی‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت واحدهای پالایش یکم است.

پالایش یکم، همچنان در راه اصلاح

حمید میرمعینی- کارشناس بازار سرمایه- در تشریح عوامل افت صندوق پالایش یکم به «جهان صنعت» می‌گوید: من به کوتاهی بازارگردان در معاملات این سهم اعتقادی ندارم. باید توجه داشته باشیم که سهام موجود در این صندوق دچار مشکلاتی است. او ادامه می‌دهد:NAV  و خالص ارزش دارایی‌های صندوق در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد؛ چرا که این سهام در طول مدت اخیر نسبت به زمانی که دارایی‌ها به صندوق تخصیص داده شده، افت قیمت را تجربه کرده‌اند. میرمعینی می‌افزاید: بنابراین روند کنونی که پالایش یکم طی می‌کند ربطی به مساله بازرگردانی و شیوه آن ندارد زیرا صندوق، دارای سهام شرکت‌هایی است که در حال حاضر ارزش بازار کمتری نسبت به زمان عرضه دارند.  این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: بازارگردان تا حدی می‌تواند از سهم حمایت و آن را خریداری کند. به طور عمده ارزش خود صندوق به دارایی‌های داخل صندوق و سهامی که به آن تعلق گرفته است بستگی دارد که آنها هم در حال حاضر اوضاع مناسبی ندارند. میرمعینی عنوان می‌کند: مگر اینکه در آینده نزدیک سهام شرکت‌های پالایشی موجود در دارادوم رشد کنند و به این ترتیب صندوق را هم با خود بالا ببرند. او تصریح می‌کند: البته نمی‌دانم چنین انتظاری خوش‌بینانه و دور از ذهن است یا می‌تواند شکل واقعیت به خود بگیرد زیرا من چندان موافق قیمت‌های کنونی برای پالایشی‌ها و صندوق پالایش یکم نیستم و فکر می‌کنم قیمت سهام این مجموعه همچنان بالاست. این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: این سهم‌ها نیازمند اصلاح هستند و به همین دلیل چنین روندی را طی می‌کنند نه به دلیل ضعف بازارگردانی. او ادامه می‌دهد: قیمت واقعی و ارزندگی حقیقی سهام حاضر در این صندوق بسیار پایین‌تر از زمانی است که صندوق برای پذیره‌نویسی عرضه شد و حتی کمتر از آن نرخی است که اکنون معامله می‌شود. اگر این ارزندگی افزایش نیابد و قیمت سهام پالایشی‌ها در بازار بالا نرود، نرخ واحدهای صندوق هم افزایش نمی‌یابد.

رفع اتهام از بازارگردانان

این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به حاشیه‌های اخیر درباره نقش بازارگردانان در ریزش‌های هفته گذشته بازار سهام تاکید می‌کند: بازارگردان نوسانگیری نمی‌کند. میرمعینی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه اوضاع و شرایط کلی سیاسی و اقتصادی مبهم است و کلیت بازار تحت‌الشعاع مولفه‌ها و متغیرهای کلان سیاسی و اقتصادی است نمی‌شود فقط یک بخش بازار را متهم کرد که آن حوزه کم‌کاری می‌کند یا باعث و بانی اوضاع و احوال فعلی بازار است. او ادامه می‌دهد: کلیت بازار به ویژه به دلیل وجود ابهام در آینده سیاسی و به تبع آن آینده اقتصادی، سردرگم است. میرمعینی می‌افزاید: در چنین شرایطی تعداد  فروشنده‌ها در بازار زیاد است. باید توجه داشت که بازارگردانان هم دارای توان محدودی هستند و نمی‌توانند فشار عرضه‌هایی که  گاه در بازار از سوی فعالان و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود را به طور کامل کنترل کنند. او با تاکید بر اینکه من این اتهام را از عموم بازارگردانان رد می‌کنم اضافه می‌کند: در حال حاضر کلیت بازار دچار مشکل بلاتکلیفی و تردید در مورد آینده سیاسی است. امکان مذاکرات جدید یا توافق مجدد بر سر برجام همگی در ‌هاله‌ای از ابهام هستند. همچنین با توجه به موضع‌گیری‌های سیاسی از طرف افراد مختلف، بازار‌ها در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند و بر همین اساس نمی‌توان گفت که بازارگردان دلیل این شرایط کنونی در بازار است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 160913
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا