رایزنی ایران و عقب‌نشینی اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این امر قطعا دستاورد رایزنی‌ها و تلاش‌های محمدجواد ظریف و تیم او در دستگاه دیپلماسی کشورمان است. تیمی که معتقد است باید مسیر را برای برگشت آمریکا به برجام و در نتیجه احیای این توافق بین‌المللی هموار کند. ضمن آنکه عزم راسخی دارد تا در این راستا لطمه‌ای به منافع ملی کشور وارد نشده و نگرانی برخی از گروه‌های مبنی بر اینکه اگر آمریکا قبل از لغو تحریم‌‌ها به برجام برگردد، فرصت اعمال فشار بیشتر از طریق پیش کشیدن مسائل موشکی، منطقه‌ای و حقوق‌بشری را یافته و احیانا مکانیسم ماشه را نیز فعال کند؛ رفع شود.

رایزنی ایران‌ با طرف‌های برجامی و برگزاری جلسات کمیسیون مشترک در همین راستا بوده و این طور که به نظر می‌رسد، نتایج قابل اعتنایی نیز داشته است. شاهد آنکه روزنامه انگلیسی گاردین از موافقت اروپایی‌ها با عدم مطالبه پیش‌شرط‌های برجامی از ایران گزارش می‌دهد. گاردین می‌نویسد: «باور وزرای اروپایی این است که تهران و واشنگتن باید در مرحله فعلی بتوانند بدون آنکه نیازی به تمدید این توافق یا قوی‌تر کردن آن باشد کاملا به آن پایبند شوند.»

این روزنامه نوشته این گام اروپایی‌ها یکی از موانع بالقوه بازگشت ایران به پایبندی به برجام، در صورت رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا و متعهد شدن آن کشور به قطعنامه‌های سازمان ملل را از میان برمی‌دارد. گاردین درباره موضع انگلیس نوشته است: «گمان می‌رود باور دولت انگلیس این است که تا هنگام دستیابی به «پیشرفت‌های محسوس» از جانب آمریکا و بازگشت ایران به پایبندی به توافق، نیازی به طرح مساله تمدید توافق نیست.» گاردین این مساله را «تحولی مهم» در راستای احیای برجام خوانده و نوشته کشورهای اروپایی موافقند که مذاکرات بر سر تمدید توافق و قوی‌تر کردن آن به زمانی دیگر موکول شود.

گفتنی است، نشریه فایننشال‌تایمز نیز در گزارشی تحلیلی نوشت که طرف‌های اروپایی برجام از اصرار خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دست کشیده‌اند و اولویت کنونی شان احیاء توافق است.

بر اساس این گزارش، قدرت‌های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن (رییس‌جمهور منتخب آمریکا) درخصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران به شکل فعلی، پشتیبانی کرده و در حال حاضر از اصرار بحث برانگیز خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی ایران دست کشیده‌اند.

آلمان، فرانسه و انگلیس همراه با سایر امضا‌کنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یعنی چین، روسیه و ایران متعهد شدند که بازگشت مجدد و احتمالی واشنگتن به این توافق را به شکل مثبت برداشت کنند.  این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه‌ای ایالات متحده را نا امید می‌کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا به ریاست جو بایدن فراهم می‌سازد تا پس از روی کار آمدن در ماه آینده (میلادی) استراتژی خود را (در این زمینه) ارائه دهد.

این موضع گیری اروپا وقتی معنادارتر و قابل اعتناتر می‌شود که حواسمان باشد در همین چند هفته گذشته اروپایی‌ها چند بار ایران را محکوم کرده و نشان دادند که در حال چرخش به سوی آمریکا هستند. عقب‌نشینی از پیش‌شرط گذاشتن برای ایران بعد از آن موضع‌گیری‌ها ثابت می‌کند که تیم دیپلماسی ایران کارش را خوب بلد است و اگر با مانعی مواجه نشود؛ کار را خوب پیش می‌برد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 160916
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا