چرا اروپا سختگیر شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این میان سهم صادرات ۱۳۲۸ و سهم واردات ۱۱۰۴ میلیارد یورو است. آلمان در سال ۲۰۱۹ توانست مازاد تجاری بالغ بر ۲۲۳ میلیارد یورو را در تجارت با سایر کشورها به خود اختصاص دهد که نسبت به سال گذشته میلادی کاهش پنج میلیاردی داشته و دلیل اصلی آن کاهش صادرات آلمان به انگلیس و افزایش واردات کالا از چین و آمریکا بوده است.

با توجه به اینکه حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا در جهان روندی کاهنده دارد احتمال اینکه ارزش صادرات آلمان در سال یادشده حتی اگر با ۱۰ درصد کاهش مواجه شود باز هم به رقمی شاید نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد دلار برسد. از سوی دیگر آمارهای استخراج شده از تجارت جهانی ایران نشان می‌دهد در ۱۰ ماه تازه‌سپری‌شده ارزش صادرات آلمان به ایران معادل ۱۲۰۰ میلیون دلار بوده است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد ارزش واردات ایران از آلمان یک‌هزارم ارزش واردات جهان از آلمان بوده است. در همین مدت واردات آلمان از ایران نیز ۲۲۳ میلیون دلار بوده است. در این ۱۰ ماه تازه‌سپری‌شده ۲۰۲۰ صادرات فرانسه به ایران نیز به ۲۰۰ میلیون دلار سقوط کرده است. به این ترتیب ایران و اروپا به دلیل حجم اندک تجارت فایده‌ای به هم نمی‌رسانند و می‌توانند به سادگی از هم عبور کنند و مناسبات را به حداقل برسانند. بنابراین طبیعی است که در سپهر سیاست نیز به مرور ایران و اروپا برای یکدیگر اهمیت کمتری خواهند داشت.

آیا ایران از فرانسه انتظار دارد برای یک صادرات ۲۳۰ میلیون دلاری به ایران مناسبات تجاری بزرگ خود با آمریکا را قربانی تجارت اندک با ایران کند و در مجادله ایران و آمریکا پشت ‌سر ایران بایستد؟ تجربه نشان می‌دهد سردی و گرمی مناسبات سیاسی آدم‌ها و جوامع انسانی و نیز کشورها با یکدیگر را میزان فایده‌ای که به هم می‌رسانند تعیین می‌کند. اگر ایران می‌توانست از تله‌ها و ترفندهایی که بر سر راهش گسترده شده و راه صادرات گاز ایران به اروپا رهایی یابد و در تامین گاز اروپا سهم قابل اعتنایی داشت بدون تردید اروپا در مجادله‌های میان ایران و دیگر کشورها پشت سر ایران می‌ایستاد. به همین دلایل است که می‌شنویم وزیران خارجه فرانسه و انگلستان در این هفته‌های اخیر نسبت به ایران سختگیری بیشتری دارند.

اخبار برگزیده
شناسه : 161107
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا