اختیارات رییس‌جمهوری و حواشی‌ای که ادامه دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حسن روحانی روز دوشنبه طی سخنانی در همایش حقوق اساسی و شهروندی، با تاکید بر اینکه «بازنگری قانون اساسی زمانی که نیاز باشد، اشکالی هم ندارد» اظهار کرد: «قانون اساسی معمولا دیر به دیر در دنیا اصلاح می‌شود. ۳۱ سال است قانون اساسی تغییر نکرده است. قبلا ۱۰ سال پس از ارتحال حضرت امام (ره) در قانون اساسی اصلاحاتی انجام شد،  اما ۳۱ سال قانون اساسی تغییر نکرد و ممکن است زمانی تغییر کند.» او همچنین اصل ۱۳۴ قانون اساسی را مربوط به اختیارات رییس‌جمهوری برای تعیین خط‌‌‌مشی‌ها دانست و گفت که فهم مشترکی از قانون اساسی در بین مجلس و دولت و قوه قضاییه وجود ندارد.

روحانی با اشاره به برداشت متفاوت برخی از اصل ۱۳۴ قانون اساسی اظهار کرد: «شورای نگهبان در برداشت آخر خود تفسیری داشته که مساله مهمی است. البته آنجا در دوره‌های ابتدای انقلاب برداشت دیگری داشتند، باید حقوقدانان برای این موضوع فکری کنند. در هر دوره‌ای یک جور تفسیر می‌کنند، و گرنه ممکن است شورای نگهبان در دوره دیگری تفسیر دیگری ارائه دهد.» این بخش از سخنان روحانی باعث واکنش آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان شد. به نحوی که روز گذشته در نطق پیش از دستور خود با ابراز تاسف از اظهارات رییس‌جمهوری درباره مجلس و شورای نگهبان این سخنان را نادرست و حاشیه‌ساز خواند.

او در بخشی از نطق خود بیان کرد: «من در عجبم چرا در این شرایط که به دلیل سوءتدبیر‌های برخی مسوولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجه هستند و همه باید جهت رفع آنها بکوشند، آقای رییس‌جمهور اظهارات خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند که اصلا در شأن ایشان نبود.»

جنتی رفتار شورای نگهبان را بر اساس نص صریح قانون اساسی دانست و در پایان سخنانش، ابراز امیدواری کرد که مسوولان آرامش کشور را به هم نزنند و به وظایف قانونی خود عمل کنند.‌

همچنین نمایندگان مجلس هم درباره این بخش از سخنان روحانی که گفته بود «دولت و مجلس فهم و برداشت مشترکی از قانون اساسی ندارند. مثلا برخی نمایندگان مجلس می‌گویند ما باید به کار وزرا نظارت کنیم درحالی که طبق قانون فقط رییس‌جمهور می‌تواند بر کار وزرا نظارت کند. البته اگر سوال نیاز داشته باشد، می‌تواند انجام دهد اما در قانون اساسی چنین چیزی نداریم که مجلس بتواند بر کار وزرا نظارت کند» واکنش نشان دادند. حسن نوروزی نایب‌رییس کمیسیون حقوقی مجلس این سخنان رییس‌جمهوری را ناشی از خستگی او دانست و محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراهای مجلس توصیه کرد که «رییس‌جمهوری قانون اساسی را یک بار مطالعه کند تا برخی از صحبت‌ها را تکرار نکند، چرا که براساس قانون اساسی قانونگذار باید بر حسن انجام قانون نیز نظارت کند و نظارت بر عملکرد وزرا نیز از وظایف عملکردی مجلس است.»

برخلاف نمایندگان مجلس که به سخنان روحانی ایراد جدی وارد کردند، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به حمایت از روحانی و سخنانش پرداخت و به خبرنگاران گفت: «رشته تحصیلی رییس‌جمهور حقوق بوده و ۲۰ سال هم نماینده مجلس بوده و اگر صحبتی می‌کند با استفاده از قانون اساسی نظرات خود را مطرح می‌کند نه سلیقه شخصی.»

واعظی با بیان اینکه سوال از وزرا، استیضاح و تحقیق و تفحص از حقوق مجلس است، اظهار کرد: «ولی با این حال نظارت بر کار وزرا وظیفه رییس‌جمهور است.»

رییس دفتر رییس‌جمهوری در انتقاد از نمایندگان مجلس که به سخنان روحانی واکنش منفی نشان داده بودند، گفت: «البته بازرسی کل کشور هم وظایف نظارتی دارد که به آن احترام می‌گذاریم ولی در قانون اساسی نیست که رییس یا نایب رییس مجلس یا هر نماینده‌ای شخصا وزیر را بخواهد و بر رفتار او نظارت کنند. یا حتی در سفرهای استانی بگوید برای نظارت بر پروژه‌ها آمده است. آنها که چنین اعتقادی دارند باید بگویند در کدام بند قانون اساسی این نظارت وجود دارد.»

درست است که عمر دولت روحانی رو به اتمام است، ولی ظاهرا قصد دارد در این ماه‌های باقی مانده از دولت خود، اگرچه یادآوری قانون اساسی و وظایف بر زمین مانده رییس‌جمهوری دردی از جامعه دوا نمی‌کند، ولی می‌خواهد با طرح موضوعاتی مثل رفراندوم و ضرورت اصلاح و تغییر قانون اساسی، اختیارات رییس‌جمهوری را به رخ نمایندگان مجلس و منتقدان خود بکشد یا می‌خواهد مواردی قانونی را به یاد جامعه بیاورد.

این احتمال هم مطرح است که می‌خواهد توپ را به زمین مجلسی‌ها بیندازد تا جامعه بداند رییس‌جمهوری قصد داشت کارهایی را انجام دهد، ولی برخی مانع شدند!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 161128
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا