همگرایی دولت با ۱۵۰ نماینده کنگره آمریکا

جلال میرزایی * ۱۵۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن خواستار پیوستن مجدد واشنگتن به توافق هسته‌ای بدون هر گونه پیش‌شرط و بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در توافق برجام شده‌اند. موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران با وجود مخالفت‌های داخلی، بارها از سوی رییس‌جمهوری، سخنگوی دولت، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  اعلام شده است. سیاست رسمی ایران حفظ برجام است هرچند فرصت دوماهه‌ای که برای حفظ این توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های مقابل داده شده، رو به اتمام است.

اگر آمریکا و اروپا علاقه‌مند به حفظ و بازگشت به برجام باشند الان فرصت خوبی ایجاد شده است. در همین زمان باقی‌مانده نشانه‌های مثبتی از سوی نماینده اروپا در دیدار با ظریف دیده شد و بیانیه‌ای که اروپا برای بازگشت بدون پیش‌شرطی به برجام داد، اقدام خوبی است. همچنین نامه ۱۵۰ نماینده دموکرات آمریکا به رییس‌جمهوری منتخب آمریکا هم برای بازگشت بی‌قید و شرط به برجام هم تکمیل‌کننده این خواست و اراده است و نشان می‌دهد اراده‌ای برای بازگشت و احیای برجام در جهان و در میان ۱+۵ ایجاد شده است.

همچنین بیانات اخیر رهبری مبنی بر اینکه «راهبرد جمهوری اسلامی ایران خنثی‌سازی تحریم‌هاست و اگر در کنار آن فرصتی برای برداشته شدن تحریم باشد، نباید یک ساعت را هم از دست داد» امیدی را نسبت به آینده برجام زنده کرده و باید از این فرصت به درستی استفاده کرد.

یعنی هم جمهوری اسلامی ایران با وجود مخالفت‌های داخلی، هم کشورهای اروپایی عضو ۴+۱ (انگلستان، فرانسه و آلمان) بعد از چند هفته که تردیدهایی را برای بازگشت برجام ایجاد کردند و در بیانیه‌ای خواستار بازگشت با قید و شرط به برجام شدند و همچنین نزدیکان بایدن در آمریکا هم صحبت از شرط و شروط زدند، به نظر می‌رسد این مشکلات فعلا از سرراه برداشته شده و اولویت به احیای برجام و بازگشت به این توافق بدون قید و شرط است. این اتفاق خوبی در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران است که با وجود خروج آمریکا در دو سال اخیر از برجام همچنان به تعهداتش پایبند بود ونشان داد که آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.

پس با صبر اعتمادسازی کرد و مانع از فرصت‌سوزی شد و برای ایجاد صلح در منطقه خوب عمل کرد. بنابراین با توجه به نامه ۱۵۰ نمایندگان کنگره آمریکا به بایدن برای حفظ برجام که مخالف خواست آیپک (لابی قدرتمند صهیونیستی) و تلاش‌های نتانیاهو است، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران هم همان‌طور که بارها دولت اعلام کرده است در صورت بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام، ما هم به تعهداتمان باز می‌گردیم، هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد و مورد استقبال ایران خواهد بود.البته نقدهایی درباره برجام به دولت شده است، ولی درباره اینکه اگر آمریکا به برجام برگردد، ایران هم به تعهداتش بازگردد کسی مخالفتی نداشته است. منتقدان داخلی فقط به دنبال نقد دولت هستند که البته آن هم رویکرد انتخاباتی دارد و ایران از این موضوع استقبال خواهد کرد.

* نماینده ادوار و دبیرکمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 161355
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا