اولویت‌ها عوض شده!

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حالی این روزها  بحث خرید واکسن در فضای مجازی و رسانه‌ای داغ شده که رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در حساب توئیتری خود نسبت به هشتگ واکسن بخرید مردم واکنش نشان داد و نوشت: «از طریق هشتگ‌هایی چون #واکسن_ می‌سازیم، #واکسن_ بخرید، #واکسن_کرونا_مطالبه_ ملی‌، vaccine۴iran# و #تحریم_واکسن، ایرانیان نشان دادند که تبلیغات جنبش‌های ضدواکسن مربوط به برخی محافل یهود و صهیونیست ارتدوکس تاثیری در شکل‌گیری رفتار سلامت مردم ایران ندارد.»

البته موضوع به همین جا ختم نشد و به حدی افکار عمومی را به خود مشغول کرده که رییس‌جمهور هم در جلسه هیات دولت به آن پرداخت و گفت: امیدواریم هم تولید داخل به دست مردم برسد و هم اینکه وزارت بهداشت و بانک مرکزی فعالیت خود را برای خرید واکسن خارجی متمرکز کرده‌اند و آن هم به دست مردم خواهد رسید.

شاید اصلی‌ترین مشکلی که در راه خرید واکسن از خارج از کشور مطرح شده بود، بحث انتقال پول خرید واکسن‌ها بود و اینکه برخی از سیاستمداران می‌گفتند چون ایران عضو FATF  نیست این مشکلات به وجود آمده. در حالی که وزیر بهداشت قبلا اعلام کرده بود موضوع تاثیر FATF روی خرید واکسن‌ها چندان جدی نیست. سعید نمکی گفت: من سیاسی نیستم اما در اوضاع کنونی، تاثیر FATF را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمی‌بینم. حتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اعلام بررسی مجدد FATF اظهار کرد این موضوع ربطی به واردات واکسن ندارد.

از طرفی اخیرا سخنگوی جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد توانایی تهیه واکسن کرونای خارجی را دارد و درباره امکان واردات واکسن کرونا از سوی جمعیت هلال‌احمر با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اعلام کرد: تاکنون درخواستی از جمعیت هلال احمر در زمینه واردات واکسن کرونا نشده اما اگر وزارت بهداشت در این زمینه درخواستی از جمعیت هلال احمر داشته باشد، آن را بررسی و اقدام می‌کنیم. قوسیان‌مقدم ادامه داد: روال ما در بحث واردات دارو هم بر اساس نیاز کشور است. زمانی که سازمان غذا و دارو نیاز کشور را اعلام می‌کند، هلال احمر هم وارد می‌شود و اقدام به کمک می‌کند. به عنوان مثال در حوزه واردات داروهای تک‌نسخه‌ای هلال احمر هم می‌تواند کمک کند و ظرفیتش را دارد اما باید به درخواست وزارت بهداشت باشد و مجوز سازمان غذا و دارو را هم داشته باشد.

در مقابل، برخی اشخاص هم ترجیح دادند عنوان کنند نباید از واکسن خارجی در ایران استفاده شود. در این رابطه سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت:  ما متولی امر بهداشت و درمان کشور نیستیم و در تصمیمات تخصصی این حوزه دخالت نمی‌کنیم اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیک‌های جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسن‌های خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آنها توصیه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در امر واکسیناسیون عمومی واکسن‌های وارداتی هم مشارکت نخواهیم کرد. البته برای عموم کشور تصمیم‌گیری با وزارت بهداشت است.  اما اگر واکسن کرونای تولید داخل به مرحله واکسیناسیون عمومی برسد، با کمال میل حاضریم حماسه بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال را تکرار کنیم.

ظاهرا حرف و حدیث‌های مربوط به مشکلات واردات واکسن کرونا به انتها رسید و دیروز عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد خرید واکسن کرونا خارجی انجام شد و با حل مشکلات مربوط به انتقال پول، به زودی محموله این دارو به ایران می‌رسد.

واکسن ایرانی به کجا رسید؟

رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، حجت نیکی ملکی دیروز در صفحه توئیترش نوشت: تا کنون ۴۴ هزار و ۹۴۱ نفر برای داوطلبی تست انسانی واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام با ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۲۷ هزار و ۷۹ نفر اعلام آمادگی کردند.

واقعیت این است که سرمایه‌گذاری سنگین ایران روی تولید واکسن کرونا تاکنون نتوانسته است به نتیجه عینی و تزریق نهایی به شهروندان منجر شود. تشریح فرآیند تولید واکسن ایرانی از سوی مدیر تیم تولید‌کننده واکسن حاکی از آن است که انستیتو پاستور و رازی دو مجموعه واکسن‌ساز قدیمی و همگام با آنها، چند شرکت دانش‌بنیان و مجموعه برکت، کمیته ملی واکسن را تشکیل دادند و از بین ۱۲ گروه تولید، سه گروه اقدامات خوبی داشتند و دو گروه مدل‌های حیوانی را نیز پاس کردند و به سمت مدل انسانی می‌روند. پس از آزمایش موفق واکسن کرونای ایرانی بر نمونه‌های حیوانی از جمله میمون کار مطالعه بالینی آن بر انسان نیز آغاز می‌شود.

اقدامات دانشمندان ایرانی موجب شد تا در یک گزارش تلویزیونی از واکسن ایرانی کرونا رونمایی شود و حتی وزیر بهداشت هم اظهار کرد رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر پیگیر پیشرفت تولید واکسن ایرانی است و تولید واکسن بومی کرونا تبدیل به یکی از برنامه‌های اصلی نظام بهداشت و درمان شده است.

مجموعه این اقدامات باعث شد تا با اعلام فاز کارآزمایی بالینی برای واکسن کرونا ایرانی، جزئیات روش تزریق واکسن کرونا روی داوطلبان انسانی هم مطرح و بررسی شود. جلیلی مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام در برنامه چاپ اول اظهار کرد: تاکنون ۹۹۱۱ نفر برای تزریق واکسن ایرانی کرونا در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و بیش از ۱۷ هزار نفر با ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند.

او با بیان شرایط افرادی که داوطلب دریافت واکسن ایرانی کرونا هستند و باید ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشند، گفت: این افراد نباید سابقه آلرژی و بیماری‌های مزمن و حاد داشته باشند. با تست‌های سلولوژی مشخص می‌شود که این افراد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر.

مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: در فاز اول به ۵۶ فرد داوطلب واکسن تزریق می‌شود و مانند دیگر واکسن‌های دنیا در دو دوز صفر و در ۱۴ روز این اقدام صورت خواهد گرفت.

با وجود این تلاش‌ها، دیروز دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرد امکان دارد تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی وجود نداشته باشد و وقتی واکسنی خوب باشد و مصونیت بدهد حتما توصیه می‌کنیم مردم استفاده کنند. یعنی مردم این اطمینان را داشته باشند زیرا ما در کشورمان دانش ساخت واکسن را داریم.

وی تاکید کرد: اگر امکانات را داشته باشیم و خودمان این واکسن را تولید کنیم بهتر است ولی به هر صورت باید واکسن خارجی هم تهیه شود چون در حال حاضر امکان تولید به صورت انبوه نیست.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: سال‌هاست که واکسن‌سازی در کشور ما متوقف شده بود و مجبور بودیم وارد کنیم و به مشکلاتی برای واردات همچون واکسن آنفلوآنزا برخوردیم بنابراین باید خودمان در ایران تولید کنیم ان‌شاءالله امکانات بیشتری هم در تولید انبوه‌تر خواهیم داشت.

۶ ماه تا واکسن ایرانی

در همین راستا دکتر پیام طبرسی رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص واکسن کرونای خارجی به «جهان‌صنعت» گفت: براساس آمارهای رسمی تاکنون ۵۴ هزار نفر بر اثر کرونا در کشور جان باختند که این آمار باید دو برابر محاسبه شود، زیرا برخی از فوت‌شدگان بدون تست بوده‌اند. بنابراین باید گفت که یک‌هزارم جمعیت ما به کرونا در این ۱۰ ماه فوت شده‌اند. البته تا زمانی که واکسن ایرانی به تاییدیه سازمان جهانی بهداشت و به تولید انبوه برسد خوشبینانه تا بهار طول می‌کشد که قاعدتا اولویت تزریق واکسن کادر درمان و سالمندان‌اند و تا تزریق واکسن به افراد معمولی شش ماه طول می‌کشد و در این مدت افراد زیادی را ازدست می‌دهیم.

وی افزود: درخصوص تهیه واکسن خارجی

 ۱۶ میلیون دوز هم خریداری کنند اصلا به نسبت جمعیت ما فایده‌ای ندارد، حتی بعید می‌دانم به تمام کادر درمان ما برسد. بنابراین مردم نباید دل خوش به خرید واکسن‌های تایید شده باشند. آنها همچنان باید از حضور در جمعیت‌ها پرهیز و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. در هر صورت اگر ما تحریم نبودیم، می‌توانستیم همچون دیگر کشورها درگیر بیماری کروناویروس تعداد قابل توجهی واکسن‌های تایید شده را به راحتی خریداری و وارد کنیم. به عقیده من در این پاندمی بهتر است مسوولان سیاست‌های خارجی خود را برای رفاه و سلامت مردم تغییر دهند. تا حداقل جان مردم به خاطر پافشاری مسوولان در برخی عقایدشان به خطر نیفتد. همیشه باید اولویت مسوولان، مردم و سلامتی آنها باشد؛ بیش از این نباید وقت تلف کرد زیرا مردم در حال جان باختن هستند.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 161358
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا