جهش تولید یا مسکن‌درمانی؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی با بیان اینکه مبلغ این تسهیلات نسبت به نشست گذشته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان ، حدود شش میلیارد ریال افزایش یافته است، گفت: در مجموع هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید از ابتدای سال پرداخت شد که نسبت به نشست گذشته دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش داشت.

از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز در این نشست ابراز داشت: در مصوبه‌های جلسه هم باید مشکلات واحدهای تولیدی در شرایط کرونا  و هم دغدغه بانک‌ها در خصوص دریافت مطالبات‌شان مورد توجه قرار گیرد. از این رو واحدهای تولیدی که بدون عذر موجه و بعد از زمان طولانی نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک‌ها اقدام نکنند، درخواست آنها در نشست‌های آتی کارگروه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و اقدام‌های قانونی بانک مورد تصویب قرار می‌گیرد.

وی افزود: از لحاظ تعداد، به حدود ۶۰ درصد از پرونده‌ها تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است. وی همچنین با اشاره به اینکه روند پرداخت تسهیلات رونق تولید ۹۹ در این استان پیشرفت خوبی داشته است گفت: از لحاظ مبلغ، ۵۲ درصد از تسهیلات در شبکه بانک‌ها باقی مانده و لازم است تا پایان سال با جدیت بیشتری پیگیری و پرداخت شود. همچنین توسعه زمین‌های صنعتی در غرب استان سمنان با همکاری کارگروه تسهیل و رفع موانع اشتغال و  شرکت شهرک‌های صنعتی استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

این صحبت‌ها در حالی روز چهارشنبه در جلسه ستاد رفع موانع تولید استان سمنان مطرح شده که حدود دو ماه قبل نیز رییس سازمان صمت این استان اعلام کرده بود که از ابتدای امسال تاکنون، ۷۷۱ مجوز صنعتی در استان سمنان صادر شده که سرمایه‌گذاری بالغ بر  ۵۱ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۱۵ هزار نفر در این راستا قابل پیش‌بینی است.

مشکلات بلندمدت همچنان ادامه دارد

در این رابطه عبدالحمید دربانیان عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع استان سمنان در گفت‌وگو با «جهان صنعت» در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی این استان و تسهیلاتی که تاکنون در جهت رونق تولید دریافت کرده‌اند، توضیح می‌دهد: در استان سمنان اکثر صنایع در غرب این استان قرار دارند که ۷۰ درصد آنها را نیز صنایع کوچک تشکیل می‌دهند. این واحدهای تولیدی مانند تمام صنایع کشور اکنون درگیر کمبود و گرانی مواد اولیه هستند که در این رابطه هر چند کارگروه رفع موانع تولید در جهت حل مشکلات تولیدکننده تلاش زیادی کرده است اما مشکلاتی که امروز از طریق این کارگروه در حال حل شدن است، بیشتر حالت مسکن‌وار دارد. به عنوان مثال در بحث پرداخت وام، بانک‌ها حتی ۵ یا ۱۰ درصد این تسهیلات را به سرمایه ثابت اختصاص نداده و تقریبا همگی علاقه‌مند به پرداخت وام سرمایه در گردش هستند.  لازم  به ذکر است که بازپرداخت وام سرمایه در گردش نیز اکنون یک ساله است که به هیچ عنوان جوابگوی یک فعالیت صنعتی نیست.

دربانیان در ادامه می‌افزاید: اکنون نوسازی واحدهای صنعتی ما در سطح استان یک امر ضروری است ولی باز هم در  این رابطه بانک‌ها رغبتی برای پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی ندارند. از سوی دیگر واحدهایی که توسط کارگروه رفع مواد تولید راه‌اندازی شده‌اند، هنوز برخی از مشکلات اصلی آنها پابرجاست. به عنوان مثال بدهی یک واحد صنعتی شش ماه یا یک سال به تعویق انداخته می‌شود، که تماما اقدامات موقت بوده و کمتر سبب حل مشکلات بلندمدت واحدهای تولیدی می‌شود.

چه زیرساختی برای جهش تولید فراهم شده است

این عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع استان سمنان همچنین در مورد اقدامات انجام شده در خصوص جهش تولید، توضیح می‌دهد: سوال مهم این است که برای تحقق جهش تولید، آیا زیرساخت‌های لازم برای تحقق چنین امری فراهم شده است؟ اکنون ادارات دولتی مانند تامین اجتماعی، دارایی و بانک‌ها چه میزان برای یک واحد تولیدی امکانات فراهم کرده‌اند تا این واحدها قادر به افزایش تولید خود باشند؟ امروز بسیاری از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند؛ حال آنکه زمانی می‌توان از جهش تولید صحبت کرد که بگوییم کارخانه‌ای که ۴۰ درصد ظرفیت تولید داشته، اکنون این ظرفیت به دو برابر رسیده است. در این رابطه همچنین قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی و کار نیز لازم است در چارچوب جهش تولید باشد. ممکن است امروز تامین اجتماعی یا اداره مالیات، بدهی یک واحد تولیدی را تقسیط کند اما چنین اقداماتی کافی نبوده و با توجه به شرایط امروز کشور نیاز است تا در مقاطعی تمامی این بدهی‌ها برای جان گرفتن واحد تولیدی بخشیده شود.

واحدهای تولیدی فعال را یاری کنیم

دربانیان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان معتقدند از کجا مشخص می‌شود با صرف منابع برای احیای واحدهای مشکل‌دار، آنها مجدد به رکود و تعطیلی دچار نشوند می‌گوید:  اگر فرض کنیم یک واحد راکد هم در این شرایط راه‌اندازی شود، آیا فکری برای تامین مواد اولیه و بازار فروش این واحدها شده است؟ امروز واحدهایی که ۱۰ تا ۱۵ سال است تعطیل شده‌اند، آیا ماشین‌آلات‌شان به روز است که بتوانند هزینه‌های بالای تولید را تامین کنند؟ بنابراین شاید هنر نباشد که بگوییم دو هزار واحد صنعتی را احیا کرده‌ایم بلکه مهم این است که اکنون همین واحدهای فعال را کمک کنیم تا با رفع مشکلات‌شان قادر به افزایش ظرفیت تولید خود باشند. در این صورت است که می‌توان صحبت از جهش تولید کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 161364
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا