حمله راکتی به بغداد، ادعاهای واشنگتن و پاسخ تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس‌جمهور آمریکا در  دو توئیت جداگانه مدعی شد ایران مسوول راکت‌های فرود آمده اخیر به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا در عراق است؛ ادعایی تکراری از سوی مقامات آمریکا که با تکذیب وزارت امور خارجه ایران همراه شده است.

ترامپ در نخستین توئیت خود نوشت: «سفارتخانه ما یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه تا از آنها عمل نکرد. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران و حالا حرف از حملات دیگری علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.»

او در توئیت دیگری نیز نوشت: «توصیه دوستانه‌ای به ایران دارم. اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود، من ایران را مسوول می‌دانم. دوباره فکر کنید!»

ادعای ترامپ در حالی مطرح شد که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه پس از بیان ادعاهایی مشابه از سوی وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «اتهامات ضدایرانی پمپئو را که آشکارا با هدف تنش‌آفرینی طرح شده، قویا رد می‌کنیم. ایران هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند. حضور نظامی ایالات متحده منبع بی‌ثباتی در منطقه ماست. هیچ میزانی از تحریف نمی‌تواند آمریکا را از شرارت‌هایش مبرا کند.»

از آنجایی که طرح ادعا از سوی پمپئو و پاسخ خطیب‌زاده، ترامپ را راضی نکرد و خودش دست به کار شد، محمدجواد ظریف نیز ساکت نماند و پاسخ او را از طریق ابراز انتخابی ترامپ، یعنی توئیتر داد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «قراردادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد. ترامپ به زبان خودت.»

وی در توئیت دیگری نیز نسبت به تبعات اتهام‌زنی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به ایران برای آمریکایی‌ها هشدار داد. ظریف نوشت: «ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند. دفعه قبل، ایالات متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی منطقه ما را نابود کرد، هفت تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات ۵۸۹۷۶ آمریکایی شد. این بار به مراتب بدتر خواهد بود. ترامپ مسوول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کارش خواهد بود.»

به این حال آمریکایی‌های از ادعای خود دست‌بردار نیستند. شاهد آنکه ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام نیز ایران را به دست داشتن در حمله راکتی اخیر به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد. «بیل اوربان» سخنگوی سنتکام در بیانیه منتشرشده در تارنمای این سازمان، ادعا کرد: حمله راکتی ۲۰ دسامبر در منطقه سبز عراق تقریباً به طور قطع توسط یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران انجام شد.

وی افزود: در این حمله به ساختمان‌های مجموعه سفارت آمریکا خسارت وارد شد و مشخص است که قصدی برای پرهیز از تلفات وجود نداشت.

سنتکام در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساس خود، با طرح اتهامات علیه ایران مبنی بر حمایت و هدایت گروه‌های شبه‌نظامی در عراق برای آسیب زدن به منافع آمریکا افزود: «ایالات متحده، ایران را مسوول مرگ هر آمریکایی در پی اقدامات این گروه‌های شبه‌نظامی یاغی می‌داند.»

لازم به ذکر است که منابع خبری یکشنبه شب گذشته از شلیک چند فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد خبر دادند. این راکت‌ها به سمت سفارت آمریکا در منطقه الخضراء شلیک شده بود.

صابرین‌نیوز پیرامون این رویداد اعلام کرد که در این حمله بیش از ۱۱ راکت به سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است. پس از وقوع این حمله، آژیرهای هشدار از داخل پایگاه سوم التوحید در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در نشست خبری روز دوشنبه خود از بازداشت چند مظنون حمله راکتی یکشنبه شب به منطقه سبز بغداد خبر داد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 161376
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا