شورای ائتلاف یا شورای وحدت

به گزارش جهان صنعت نیوز: مساله اینجاست که جامعه روحانیت مبارز که احساس می‌کند در چند انتخابات اخیر از فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنار زده شده، دست به کار شده و ضمن اینکه تاکید می‌کند خواهان ایفای نقش پدرسالاری نیست، برای اثرگذاری بر تصمیمات جریان اصولگرا می‌کوشد. غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خبر می‌دهد: «هیات ‌عالی شورای وحدت با سقف ۱۷ نفر تشکیل می‌شود.» او در توضیح اینکه این ۱۷ نفر چه کسانی هستند نیز گفته است: «۴۶ حزب ملی و استانی پنج نماینده خود را برای حضور در هیات عالی انتخاب کرده‌اند. نماینده جوانان دانشجو، نماینده هیات‌های مذهبی و نماینده هیات رزمندگان هم مشخص و معرفی شدند. همچنین پیشکسوتان جبهه و جنگ نیز آقای حسین ‌الله‌کرم را به نمایندگی معرفی کردند. البته هنوز اعضای هیات عالی به ۱۷ نفر نرسیدند. اگر نمایندگان جامعه مدرسین و نماینده حزب پایداری هم معرفی شوند، این هیات کامل می‌شود.»

جزئیاتی از شورای وحدت

طبق توضیحات وی احزاب ایثارگران و رهپویان هنوز نمایندگان خود را برای حضور در این جلسات معرفی نکرده‌اند. طیف پرسروصدا و حاشیه‌ساز جبهه پایداری نیز هنوز نماینده‌ای به جلسات شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت نفرستاده است.

امیدواری طیف سنتی به اجماع اصولگرایان برای استفاده از این سازوکار و البته موثر واقع شدن آن در امر وحدت، به قدری است که جلساتی نیز با غلامعلی حدادعادل و شورای ائتلاف داشته‌اند. مصباحی‌مقدم تاکید کرده است: «ما با آقایان حدادعادل و ذوالقدر هفت نشست داشته‌ایم. تلاش‌مان این بود که آن آقایان را هم در جمع خودمان داشته باشیم. حالا امیدواریم این اتفاق بیفتد.»

این امیدواری اما در حالی مطرح می‌شود که شورای ائتلافی‌ها تمایلی به همراهی با هواداران شورای وحدت نشان نمی‌دهند. این‌طور که به نظر می‌رسد اصولگرایان مدرن ترجیح می‌دهند از همان تشکلی که در جریان انتخابات مجلس یازدهم شکل گرفت یعنی «شورای ائتلاف» استفاده کنند.

فعال شدن شورای ائتلاف

پرویز سروری دبیر شورای نیروهای ائتلاف در گفت‌وگویی با برنا از وجود اختلاف‌نظرها بین مجموعه اصولگرایی گفته و در پاسخ به این سوال که اصولگرایان با دو سازوکار شورای وحدت و شورای ائتلاف چگونه می‌خواهند به وحدت برسند می‌گوید: «در حال حاضر ما به یک جمع بندی رسیده‌ایم که هر دو طیف شورای وحدت و شورای ائتلاف، اقدام به ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌های خود را سازماندهی کنند و در کنار آن، تلاش برای رسیدن به وحدت نیز ادامه پیدا کند. امیدواریم در آینده مثل دوره قبل، بتوانیم به یک وحدت فراگیر دست پیدا کنیم.»

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برگزاری جلسه شورای ائتلاف به ریاست حدادعادل مبنی بر فعال شدن این شورا برای انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه به نظر نمی‌رسد شورای وحدت چندان با سازوکار دوگانه موافق باشد، تصریح کرد: «یک زمان است که حزبی وارد عرصه می‌شود و آن یک حزب است. یک زمان هم ممکن است ائتلاف صورت گیرد. از این رو به طور طبیعی باید مسیری طی شود تا اقناع‌سازی صورت گرفته و نیروهای انقلاب در کنار هم قرار گیرند.»

اختلافات موجود

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با ایلنا به نکاتی اشاره می‌کند که بر اساس آن می‌توان گفت اختلاف‌نظر اصولگرایان درباره «شورای وحدت» یا «شورای ائتلاف» به این سادگی‌ها حل نخواهد شد.

او می‌گوید: «ما معتقد هستیم که روحانیت مبارز با توجه به ریشه‌ای که در فعالیت‌های سیاسی دارد و تشکلات قوی و سازمان‌یافته‌ای که در سراسر کشور ایجاده کرده و همچنین حضور فعال نیروهای روحانیت در عرصه‌های مختلف توان و امکان ایجاد چنین وحدتی را داراست اما مجموعه شورای ائتلاف یک اتفاق موقت و فصلی است. به همین دلیل است که اکنون مشاهده می‌شود مجلسی که در نتیجه اقدامات این دوستان شکل گرفت نتوانست در درون خود به یک فراکسیون قوی تبدیل شود، اکنون هم چنددستگی در این زمینه وجود دارد.»

کنعانی‌مقدم نسبت به پیوستن پایداری به شورای وحدت نیز ابراز امیدواری کرده و می‌گوید: «برای جبهه پایداری صندلی را خالی نگه ‌داشتیم و با توجه به اینکه آقای محصولی دبیرکل این حزب شده است، براساس شناخت و سابقه آشنایی که از او دارم و با توجه به روحیه تعاملی خیلی بالایی که دارد، این‌طور به‌نظر می‌رسد که ایشان تعامل خوبی با احزاب اصولگرا داشته باشد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 161617
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا