بیت‌کوین در کانال ۲۷ هزار دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز: این رمز ارز برجسته بازار پس از گذراندن مقاومت کلیدی ۲۰ هزار دلار برای اولین بار در ۱۶ دسامبر با سرعت زیاد در حال شکستن رکوردهای جدید است. BTC جمعه شب برای اولین در تاریخ به ۲۵ هزار دلار رسید اما این رقم بار دیگر شکسته شد و در یکشنبه صبح به ۲۷ هزار دلار رسید و این یعنی حدود هشت درصد افزایش در روز. BTC امسال بیش از ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران بزرگ در اجرای این رکورد نقش بزرگی داشته‌اند. در میان آنها می‌توان به مایکرو استراتژی با یک میلیارد سرمایه‌گذاری، آنتونی اسکاراموچی از Skybidge Capital با سرمایه ۲۵ میلیون دلار در دسامبر ؛ شرکت MassMutual با ۱۰۰ میلیون دلار در دسامبر و گوگنهایم (با ۱۰ درصد از صندوق کلان پنج میلیارد دلاری آن) اشاره کرد.

علاوه بر این، فدرال رزرو ایالات متحده، همراه با سایر بانک‌های مرکزی، در حال چاپ پول برای جلوگیری از اثرات اقتصادی همه‌گیری کنونی هستند و این در حالی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده، کنگره را تحت فشار قرار داده است تا یک بسته کمک بزرگتر را نیز تصویب کند. بسیاری از این اقدامات به عنوان کاتالیزورهای احتمالی تورم تلقی می‌شوند، که در مقابل آنها BTC به عنوان یک نقطه فرار تلقی می‌شود.

البته کسانی هم هستند که فکر می‌کنند BTC تازه شروع به کار کرده است. اسکاراموچی گفته است که BTC در «ابتدای کار» است و تیم Draper، سرمایه‌گذار بیت‌کوین، در توئیت خود نوشت که قیمت ارز دیجیتال پیشرو بازار می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۰، ۱۰ برابر میزان فعلی آن شود.

ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر ۵۱۱ میلیارد دلار است. بیت‌کوین از نظر سرمایه بازار، از Visa و Mastercard پیشی گرفته است.

سرمایه‌گذاری شرکت‌ها روی بیت‌کوین

سال ۲۰۲۰ بهترین سال از لحاظ حضور شرکت‌ها در حوزه رمزارزها بود. ابتدای امسال سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری شرکت میکرو استراتژی و سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری شرکت اسکوئر باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران سازمانی به بزرگ‌ترین رمزارز جهان شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد افزایش اعتبار این رمزارز باعث حضور بازیگران جدید در این حوزه شد به طوری که چندی پیش پی پال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت پرداخت از طریق بیت‌کوین را در پلتفرم خود امکان‌پذیر خواهد کرد.

انتشار خبر رویکرد مثبت این غول پرداخت آمریکایی که بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد باعث افزایش قیمت بیت‌کوین و البته افزایش اعتبار این رمزارز شد.

اما حالا در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ می‌بینیم که رقبای پی‌پال نیز با این شرکت همراه شده‌اند.

بلومبرگ در ماه دسامبر با انتشار خبری اعلام کرد که شرکت ویزا در حال همکاری با استارت‌آپ رمزارزی BlockFi قرار است یک کارت اعتباری ارائه دهد که پاداش خرید کاربران را به صورت بیت‌کوین به آنها پرداخت خواهد کرد.

کاربران این کارت اعتباری ۵/۱ درصد از خرید‌های خود را به صورت بیت‌کوین دریافت می‌کنند. BlockFi در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر کاربر در سه ماهه اول استفاده از این کارت اعتبار بیش از سه هزار دلار خرج کند، جمعا ۲۵۰ دلار بیت‌کوین دریافت خواهد کرد. این کارت اعتباری که ۲۰۰ دلار هزینه نگهداری سالیانه دارد از سوی صندوق سرمایه و بانک Evolve ارائه خواهد شد.

رویکرد مثبت ویزا و پی‌پال به تنهایی حاکی از اهمیت بالای بیت‌کوین است اما شرکت اسکوئر نیز که پیش تر سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه رمزارز‌ها داشته با ارائه خدمات پرداخت بیتکونی‌ قرار است تیم‌ غول‌های پرداخت آمریکایی را تکمیل کند.

اسکوئر شرکت تحت مدیریت جک دورسی مدیرعامل توئیتر یکی از پیشتازان سرمایه‌گذاری در حوزه بلاکچین و رمزارز‌ها است. پیش از این کش‌آپ، اپلیکیشن پرداخت شرکت اسکوئر به کاربران خود اجازه می‌داد که تراکنش‌های خود را به صورت دلار آمریکا دریافت کنند. اما از این پس کاربران کش‌آپ می‌توانند تمامی تراکنش‌های خود را به صورت بیت‌کوین دریافت کنند.

در ماه نوامبر گزارش درآمد سه ماهه سوم این شرکت نشان داد که کش‌آپ ۱/۶۳ میلیارد دلار درآمد بیت‌کوینی داشته که نسبت به سال گذشته ۱۱ برابر شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پی‌پل تا ۷۰ درصد از بیت‌کوین‌های تازه استخراج شده در ماه آبان را خریداری کرده است.

صندوق مدیریت سرمایه پانترا کپیتال، در مقاله ماهیانه خود در رابطه با بلاکچین، برآورد کرده که پی‌پال و اپلیکیشن اسکوئرکش بیش از ۱۰۰ درصد تمامی بیت‌کوین‌های جدید را خریداری کرده‌اند.

تقاضا برای خدمات رمزارزی پی‌پال که از صرافی Itbit در paxos برای تبدیل پول به رمزارز استفاده می‌کند به اوج خود رسیده است. این صرافی در حال معامله با حجمی نسبتا پایدار بود اما وقتی پی‌پل شروع به فعالیت کرد حجم معاملات آن سر به فلک کشید.

زمانی که پی‌پل اعلام کرد که کاربرانش به زودی می‌توانند برای انجام پرداخت‌های آنلاین خود از رمزارز استفاده کنند بسیاری اعلام کردند که پی‌پل با این اقدام خود را تبدیل به یک کیف‌پول تاثیرگذار دیجیتالی خواهد کرد و نتیجه آن می‌تواند موجب افزایش پذیرش ارزهای رمزنگاری شده در میان کاربران روزمره و بازرگانان آنلاین باشد. طبق گزارش‌های منتشر شده تا‌کنون ۳۴۶ میلیون حساب کاربری در پی‌پل فعال است که از این تعداد ۲۶ میلیون آن متعلق به تاجران است.

نوسانات بیت‌کوین، بیشتر از دیگر بازارها

ارزش بازار بیت‌کوین از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و بیت‌کوین اکنون بزرگ‌ترین سرویس مالی دنیا محسوب می‌شود.

تحلیلگران ناظر بر بازار می‌گویند بیت‌کوین از لحاظ تئوری بر اساس ارزش بازار، امروزه یازدهمین شرکت بزرگ دنیا محسوب می‌شود و بالاتر از شرکت‌های نام‌داری همچون سامسونگ، والمارت، برکشایر‌هاتاوی، کوکا کولا و… قرار می‌گیرد.

بر اساس اخبار رسمی، بیت‌کوین اکنون بزرگ‌ترین سرویس مالی دنیاست و ارزش بازار آن از ویزا عبور کرده. مطابق آخرین داده‌های کامپنی مارکتکپ،‌ ارزش بازار بیت‌کوین ‌اکنون ۹۷/۵۰۸ میلیارد دلار و ارزش بازار ویزا ۰۶/۴۶۰ میلیارد دلار است.

در نگاه اول بیت‌کوین و ویزا قابل ‌قیاس نیستند؛ زیرا یکی از آنها سیستم نرم‌افزاری همتا به همتا است و دیگری کسب‌و‌کار غیرانتفاعی. اما اگر بیت‌کوین شرکت بود، امروزه در رتبه‌ یازدهم بزرگ‌ترین شرکت‌ها در سراسر دنیا قرار می‌گرفت.

 آلفرد اف. کلی جونیور رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل ویزا، ماه گذشته میلادی در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرده بود که ویزا به رمزارزها بسیار علاقه‌مند است. این موسسه مالی ‌اکنون در حال همکاری با ۲۵ شرکت حوزه‌ مرزارز در سراسر دنیاست و قصد دارد ویزا را درون سیستم‌های آنها قرار دهد. در چنین سیستم‌هایی کاربر می‌تواند رمزارز مبتنی‌ بر ارز فیات را به پول تبدیل و آن را هر جایی که ویزا مورد قبول واقع می‌شود، استفاده کند.

در بحبوحه‌ افزایش درخور توجه قیمت بیت‌کوین، برایان آرمسترانگ،‌ مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار کوین بیس به ‌تازگی به سرمایه‌گذاران درباره‌های ریسک‌های ذاتی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هشدار داده است. او معتقد است که هیچ‌گاه نمی‌توان به طور کامل این حقیقت را باور کرد که سرمایه‌گذاری در رمزارزها، بدون ریسک نیست؛ به ‌همین دلیل سرمایه‌گذاران باید حواسشان را به ‌خوبی جمع کنند. او می‌گوید ارزش بازار بیت‌کوین بسیار سریع‌تر از بازارهای مالی دیگر کم و زیاد می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 161760
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا