نعمت کرونا برای پکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این گزارش تصریح شده که مدیریت ماهرانه مقامات پکن در قرنطینه سراسری و مقابله با کرونا و نیز بازگشت زودهنگام این کشور به وضعیت عادی اقتصادی و تولیدی، رشد متوسط این کشور را طی بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به مثبت ۷/۵ درصد خواهد رساند.

در این میان به نظر می‌رسد با کشف واکسن کرونا و احتمال عبور از همه‌گیری، بار دیگر اقتصاد ایالات متحده با جهش مواجه شود و در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، رشدی بالغ بر۹/۱

درصد را تجربه کند. از سوی دیگر تا یک دهه آینده ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیا و آلمان نیز از مقام چهارم به مقام پنجم اقتصاد جهانی افول خواهد کرد. همچنین برآورد می‌شود با توجه به مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مزیت این کشور در اقتصاد دیجیتالی، لندن که در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست، تا سه سال آینده به رتبه ششم سقوط کند.

مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت بریتانیا همچنین پیش‌بینی کرده اروپا که اکنون ۱۹ درصد از تولید جهانی را در میان ۱۰ اقتصاد برتر جهان به خود اختصاص داده است، به واسطه تشدید مشکلات و نیز اختلافات شدید میان لندن و بروکسل، این سهم تولید را تا ۱۵ سال آینده به ۱۲ درصد کاهش دهد؛ موضوعی که با توجه به همه‌گیری کرونا و پیامدهای آن تا ماه‌های آینده با افزایش تورم و  مشکلات بیشتر کشورهای وام‌گیرنده برای مقابله با کرونا نیز همراه خواهد شد.

سودآوری بخش خصوصی چین

در این میان اما شواهد گویای رشد سریع صنایع چین در وضعیت کنونی است به طوری که طبق آمارهای سه ماهه سوم سال جاری میلادی با حمایت دولت از تولید و فروش گسترده محصولات صنعتی، واحدهای تولیدی چین رشد بسیار سریع و قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

طبق آمار موسسه ملی آمار چین، سود شرکت‌های صنعتی این کشور ۵/۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به رقم ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده است. شواهد نشان می‌دهد که بخش صنعتی چین بازگشت اعجاب‌آوری پس از شوک همه‌گیری کرونا داشته که این امر البته به لطف افزایش چشمگیر صادرات و نیز تقاضا برای کالاهای چینی در خارج از کشور بوده است. در این رابطه زو هونگ کارشناس ارشد موسسه ملی آمار چین گفته است: در این شرایط وضعیت صنایع سنتی چین نیز بهبود پیدا کرده و با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، بخش زغال‌سنگ این کشور نیز دوباره رونق گرفته و در ماه نوامبر ۱/۹ درصد سودآوری داشته است.

همچنین ژو ماهوآ تحلیلگر یکی از بانک‌های چینی نیز معتقد است: انتظار می‌رود سود صنعتی واحدهای تولیدی چین طی چند ماه آینده همچنان دو رقمی باشد که این موضوع به سبب بهبود اقتصاد داخلی، افزایش تقاضای جهانی و نیز کمک‌های بالادستی دورنمای مثبتی را برای صنایع چینی رقم زده است. در این راستا طی ماه‌های نوامبر تا ژانویه سود بنگاه‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۲ درصد رشد داشته و نسبت به ۱۰ ماهه سال جاری میلادی نیز روندی پرشتاب به خود گرفته است.

در این میان آمارها نشان می‌دهد هر چند درآمد شرکت‌های صنعتی دولتی چین در بازه زمانی نوامبر تا ژانویه ۹/۴ درصد کاهش یافته اما سود بخش خصوصی این کشور در این دوره ۸/۱ درصد رشد کرده است.

در همین راستا خبرگزاری یورونیوز نیز در گزارشی با عنوان سود کرونا در جیب چین، ضمن اشاره به پیش‌بینی‌ها در خصوص عملکرد مثبت صنعتی و اقتصادی چین طی چند سال آینده  از قول اسامیچی کانو معاون دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آورده است: یکی از علل حفظ شتاب رشد چین در دوران کرونا تخصیص بسته‌های کمکی در حوزه مالی و آی‌تی بوده به گونه‌ای که این صنایع رشدی

۹/۷ درصدی در سه ماهه دوم و ۸/۱۸ درصدی را در سه ماهه سوم سال جاری تجربه کرده‌اند. سرمایه‌گذاری هنگفت چین در بخش تحقیقات و توسعه نیز یکی دیگر از عوامل توانایی این کشور در انجام احیای سریع اقتصادی بوده است. در حالی که آمریکا ۸۳/۲ درصد سرانه ناخالص ملی خود را صرف این بخش می‌کند، چین با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری معادل ۳۸/۲ درصد سرانه ناخالص ملی خود در جایگاه دوم دنیا قرار دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 162129
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا