نمره «جهان‌صنعت» به ایرانیان در ۲۰۲۰

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رسانه‌ها و نهادهای مطالعاتی و پژوهشی رسمی و دولتی و نیز نهادهای پژوهشی خصوصی و اندیشکده‌های جهان ضمن استقبال از سال تازه میلادی کشورها، شرکت‌ها و آدم‌های گوناگون در اقتصاد، در سیاست، در امور فرهنگ و هنر و اجتماعی را ارزیابی کرده و نمره می‌دهند. مثلا کشورهای دارای بیشترین رشد اقتصادی، شرکت‌های پیشگام در به‌کارگیری تکنولوژی، آدم‌هایی با بیشترین درآمد و… شاید اگر خوب بگردیم و در میان مقایسه‌ها و اندازه‌گیری دگرگونی کشورها و شرکت‌ها و ایرانیان در این ارزشگذاری‌ها و رتبه‌بندی‌های جهانی، بتوانیم به نام ایران نیز برسیم و ‌ای ‌کاش در این نمره‌دهی‌ها روزگار ایران نسبت به ۲۰۱۹ بهتر بود. کاش در ایران نیز دست‌کم برخی نهادهای مدنی و غیرحکومتی بودند که با همین روش‌ها و استانداردها و تقسیم‌بندی‌ها به کارنامه ایران در سال ۲۰۲۰ نمره می‌دادند و شاید هم در آخر زمستان این اتفاق تا اندازه‌ای بیفتد.

روزنامه «جهان‌صنعت» که حالا برای خودش یک نهاد مستقل از نهادهای حاکمیتی شده است و روزنامه‌ای است با راهبرد نقد قدرت و نشان دادن کاستی‌ها و ناراستی‌های نظام تصمیم‌گیری اقتصادی و صنعتی و سیاسی نهادهای قدرت و از این زاویه در کانون توجه علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی قرار دارد، علاقه دارد در این نوشته کوتاه به مردم ایران نمره بدهد و کارنامه شهروندان ایرانی را باز کند. ایرانیانی که سهمی از ثروت و قدرت نهادینه‌شده در نهادهای حاکمیتی ندارند و نان خود را با رنج و کار به دست می‌آورند، در رفتار مدنی و بردباری و مداراجویی و نیز کوشش برای نشان دادن نارضایتی خود از روزگار ناخوش اداره کشور بیشترین نمره را می‌گیرند و کارنامه روشنی دارند. شهروندان ایرانی به روز روزش به برخی بی‌مهری‌های تصمیم‌های ناکارآمد اعتراض کردند و نیز در نقدهای صنفی و گروهی برای نشان دادن ناکارآمدی‌ها پایداری داشتند. با توجه به توزیع بسیار نابرابر قدرت میان نهادهای حاکمیتی و نهادهای مدنی و شهروندان، همین رفتارهای اعتراض‌آلود نیز جای دادن نمره بالا را دارد.

شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۰ اما روزهای سختی را در زندگی و کسب‌وکار به چشم دیدند. ایرانیانی که سهمی از قدرت و ثروت رانتی ندارند، به چشم دیدند دسترنج و داشته‌های مالی که برای بدترین روزهای زندگی پس‌انداز کرده بودند چگونه در گرداب و در سیاهچال تورم فزاینده سرچشمه گرفته از نرخ تورم فزاینده که با کاهش ارزش ریال و دست‌درازی دولت به صندوق توسعه و چاپ نامرئی پول افتاد و نابود شد. شهروندان ایرانی اما با بردباری و شاید از سر ناچاری در این بستر رازآلود توزیع رانت بین یک گروه اقلیت و افراشته شده بیشتر ساختمان نابرابری را دیدند و مداراجویانه آن را بر دوش کشیدند. سهم شهروندان ایرانی از مقاومت در برابر بزرگ‌ترین کشور نظامی و اقتصادی جهان که نبرد با آن از سوی نهادهای قدرت تجویز و توصیه و اجرا شده است، فراتر از سهم نهادهای دیگر بوده و در اندازه‌گیری سهم مردم و سهم نهادهای قدرت جز بهت و شگفتی چیزی به دست نمی‌آید. «جهان‌صنعت» به کارنامه ایرانیان در ۲۰۲۰ که سایه‌ها و لایه‌های در‌هم‌تنیده شده ناکارآمدی، تحریم و کرونا زندگی و شانس خوشبختی آنها را به ته دره برد، آیا جز نمره درخشان، می‌تواند نمره دیگری بدهد؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 162520
لینک کوتاه :