خطر ترامپ تا لحظه آخر مسوولیتش باقی است

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی * اقدامات و تحرکاتی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور یک دوره‌ای آمریکا در روزهای آخر حضورش در کاخ سفید انجام می‌دهد، دو وجه دارد: یک بخش آن مربوط به وجه شخصیتی ترامپ و احساس حقارتی است که از بی‌اثر بودن فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران در او به وجود آمده است.

البته در این باره حملات جمهوری اسلامی ایران به عین‌الاسد، ساقط کردن پهپاد فوق‌سری آمریکا توسط نیروهای ایرانی و شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری از رقیب دموکراتش با توجه به ویژگی‌های قلدرمآبانه و البته کودکانه ترامپ، یک وجه این اقدامات است. وجه دیگر این انگیزه به منظور هزینه‌تراشی سنگین برای دولت بایدن در منطقه خاورمیانه است تا نتواند موفقیتی در این حوزه از نظر بین‌المللی به دست آورد و میراث‌دار سیاست خارجه ویرانی در خاورمیانه شود که به سادگی نتواند اهداف دولتش را در این منطقه پیش ببرد.

دونالد ترامپ همچنین درصدد سنگ‌تمام گذاشتن برای صهیونیست‌ها و خصوصا نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید به عنوان متحدانش است. این موارد می‌تواند از جمله انگیزه‌های ترامپ باشد که در این روزهای پایانی قدرتش هم، دست از تندروی و سنگ‌اندازی در منطقه برنمی‌دارد. ادامه فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران هم بخش انکارناپذیر انگیزه او از این پروژه است. بنابراین تا آخرین روزی که ترامپ روی قدرت است، نمی‌توانیم تهدیدات آمریکایی در منطقه را تمام‌شده تصور کنیم و باید کاملا هوشیار باشیم.

البته موضع‌گیری دولت و وزارت امور خارجه کشورمان، موضع‌گیری بسیار خوب و منطقی بود و نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشورمان هم از هوشیاری بالایی برخوردارند. ولی توقع می‌رود طی روزهای باقیمانده از قدرت ترامپ همچنان هوشیاری و حساسیت بیشتری داشته باشند تا مانع از کوچک‌ترین تحرکات شیطنت‌آمیز او در منطقه شوند.

اگرچه آمریکایی‌ها طی روزهای گذشته ناوهواپیمابر و ناوچه‌های خود را از خلیج‌فارس خارج کرده‌اند، ولی قطعا نمی‌توانیم به حرف آنها که گفته‌اند به منظور کاهش تنش در منطقه این کار را انجام داده‌اند، اعتماد کنیم. این کار به معنی اتمام اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران در منطقه نیست و ممکن است به منظور دور کردن آنها از تیررس جمهوری اسلامی ایران انجام شده باشد. یعنی اینکه به دنبال شیطنت نظامی باشند و ناوچه‌های خود را برای اینکه مورد هدف نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرند، از تیررس ما دور کرده باشند. بنابراین باید هوشیار، حساس و مراقب باشیم و کوچک‌ترین تحرکات آنها را زیر نظر قرار دهیم.

البته کشورهای همسایه هم باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به صورت روشن در این باره هشدار داده و گفته است مسوولیت و عواقب هرگونه توطئه و اقدام شیطنت‌آمیز در منطقه بر‌عهده آمریکاست. پس بهتر است دولت فعلی آمریکا در روزهای پایانی خود دست به ماجراجویی جدیدی نزند، چرا که طبق تاکید مقامات کشورمان در وزارت امور خارجه، ما به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم، اما در دفاع از منافع کشور خود کوتاه نمی‌آییم.

* نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 162779
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا