مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد اصغرزاده با بیان اینکه خراسان جنوبی به مدت ۶ سال متوالی عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود، افزود: امسال با تایید وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از واحدهای مرغ تخمگذار در استان، تمام محصولات این واحد توقیف و معدوم شده است.

وی با بیان اینکه پایش‌های کارشناسان دامپزشکی در این واحد تخم‌گذار قبل از انتشار خبر انجام شد، افزود: در این راستا، نمونه‌گیری از مرغ و تخم مرغ‌ها در دو سالن این واحد مرغداری انجام و نمونه‌ها به مشهد ارسال شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: با بررسی این واحد تخم‌گذاری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده، اما قبل از تأیید آزمایشات تمام محصولات این واحد توسط دامپزشکی توقیف و معدوم شد.

اصغرزاده با بیان اینکه آنفولانزا به دلیل اینکه بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، مورد توجه است، افزود: تاکنون در کشور موردی از ابتلای انسانی این بیماری مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رصد و پایش این بیماری در محدوده این واحد مرغداری در حال انجام است و تنها نگرانی ما انتشار این ویروس در سایر مرغداری‌هاست؛ اما سعی کرده‌ایم این موضوع را کنترل کنیم و کنترل‌ها ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه این ویروس بیشتر واحدهای تخم‌گذار را به دلیل وجود پرندگان آزاد پرواز درگیر می‌کند، تصریح کرد: در محصول تخم مرغ، ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها در دمای بالای ۵۰ درجه از بین می‌رود و مردم نباید نگران باشند.

اصغرزاده با بیان اینکه با پخت تخم‌مرغ به صورت کامل ویروس‌های موجود در آن از بین می‌رود، افزود: تمام مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های موجود در بازار تحت نظارت دامپزشکی بوده و مردم نگران بهداشتی بودن آن نباشند.

وی با بیان اینکه مرغداران لازم است موضوع امنیت زیستی را رعایت کنند تا با مشکلی مواجه نشویم، تصریح کرد: در زمینه سلامت مردم با هیچ کس سازش نداریم و سلامت مردم خط قرمز ماست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: در زمینه خروج مرغ و تخم مرغ از استان هیچ‌گونه منعی وجود ندارد.

در چند روز اخیر، در فضای مجازی خبری مبنی بر آلوده بودن مرغداری‌ها و تخم‌مرغ‌های استان منتشر و باعث شد مردم از خرید تخم‌مرغ خودداری کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 162874
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا