موازی‌کاری در جبهه اصولگرایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: سازوکار مورد نظر گروه دوم پیش‌تر آزموده شده و چندان نیز قابل اطمینان نیست زیرا رسیدن به لیست واحد در جریان انتخابات مجلس یازدهم به این راحتی‌ها میسر نشد. درباره ظرفیت جامعه روحانیت نیز تردیدهایی وجود دارد چراکه تا همین جای کار نه پایداری و نه احزابی مثل رهپویان و ایثارگران به آن پیوسته‌اند.

با این وجود دو سازوکار یادشده به شکلی کاملا موازی به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ‌یک هم سر کوتاه آمدن ندارند. شاهد آنکه مهدی چمران نایب رییس شورای ائتلاف همین دیروز ضمن تشریح آخرین اقدامات این تشکل گفت: «از همه احزاب دعوت کردیم تا در شورای ائتلاف حاضر شوند، چه آنهایی که در شورای ائتلاف قبلی برای انتخابات مجلس بوده‌اند و چه احزاب اصولگرایی که در این ائتلاف حضور نداشتند تا بیایند و کار موازی که نتیجه مثبتی هم نخواهد داشت، شکل نگیرد.»

چمران با بیان این حرف آب پاکی را روی دست شورای وحدتی‌ها ریخت و معلوم شد که سازوکار انتخاباتی تحت فرمان حدادعادل نمی‌خواهد پا پس بکشد. به گفته چمران «بر اساس تجربیات جمنا و شورای ائتلافی که برای انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم شکل گرفته بود» کار کرده و قصد «تعویض نام» نیز ندارند.

نگرانی از موازی‌کاری

این در حالی است که بسیاری از اصولگرایان نگران ادامه این رویه شده و سعی دارند با بیان تبعات موازی‌کاری به حامیان شورای ائتلاف هشدار دهند.

مثلا امیررضا واعظی‌آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تاکید کرد «موازی‌کاری می‌تواند یک چالش جدی باشد» و گفت: «این ائتلاف باید هر چه زودتر در جبهه اصولگرایی صورت بگیرد و خود اصولگرایان نیز به خوبی می‌دانند که اگر این مهم ایجاد نشود، چه مشکلاتی بر سر راه خواهند داشت.»

وی افزود: «اصولگرایان اگر به دنبال موفقیت هستند، باید بدانند زمانی موفقیت به دست می‌آید که یک ائتلاف منطقی ایجاد کرده باشند.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه کدام یک از دو سازوکار مطرح ظرفیت تبدیل شدن به نهاد اجماع‌ساز جریان اصولگرا را دارد گفت: «با توجه به تجربه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ شورای ائتلاف توانسته قابلیت لازم برای جذب رای را داشته باشد و این خود یک ظرفیت است. شورای وحدت نیز البته ظرفیت‌هایی دارد. به نظر من اگر این ظرفیت‌ها یکپارچه و منسجم شود، می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد. در غیر این صورت آرا خرد و پراکنده می‌شود و یک چالش جدی برای اصولگرایان ایجاد می‌کند.»

وی تاکید کرد: «اعتقاد و باور من این است که اصولگرایان تیزهوش‌تر از آن هستند که به سوی ورود به انتخابات با دو سازوکار بروند. خودشان به خوبی می‌دانند که در این صورت ضریب موفقیت آنان کاهش خواهد یافت.»

ارجحیت شورای وحدت

هوشمندی مورد اشاره واعظی‌آشتیانی اما از رویکرد سیاسیون در این جریان سیاسی برداشت نمی‌شود. اغلب اصولگرایان سعی دارند این موازی‌کاری را به نحوی توجیه کنند و در حالی که می‌کوشند جریان رقیب از ضعف آنان خشنود نشود، فکری به حال این چالش کنند. از لابه‌لای اظهارات آنان به روشنی دریافت می‌شود که دعوا جدی‌تر از آن است که به حل آن امید داشت.

به عنوان نمونه، حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اگرچه از امکان همراهی و همراهی این دو سازوکار در کنار هم می‌گوید اما تاکید دارد که حزب متبوعش راه خود را برگزیده است.

او می‌گوید: «اگر دو بازوی قدرتمند مثل دو دست در یک پیکر واحد داشته باشیم، به قدرت مانور و قدرت عملیاتی ما افزوده خواهد شد. اگر از مغز  سیاستگذار هر دو مجموعه اصولگرایی تصمیمات واحدی بیرون آید، این دو دست هم می‌توانند قدرتمند عمل کنند.»

وی در عین حال در پاسخ به اینکه کدام یک از دو سازوکار مطرح در جبهه اصولگرایی ظرفیت بیشتری برای ایجاد اجماع دارد، می‌گوید: «ما به عنوان حزب سبز تصمیم داریم با جامعه روحانیت و شورای وحدت کار کنیم. در عین حال که مخالفتی هم با کار شورای ائتلاف نداریم و هر جا هم که بتوانیم به آنان کمک می‌کنیم. اما اصالت جامعه روحانیت مبارز را از قبل از انقلاب شاهد بوده‌ایم و الان هم سازوکار قدرتمندی می‌دانیم که سبب می‌شود ترجیح بدهیم با آنها کار کنیم.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چقدر از طیف‌های مختلف اصولگرا با این نظر همراه هستند و با شورای وحدت کار خواهند کرد گفت: «در جلساتی که اکنون جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌کند، حدود ۳۰، ۴۰ حزب اصولگرا و تعدادی از شخصیت‌های مطرح و بانفوذ در جریان انقلابی و ارزشی حاضر هستند. به نظر می‌رسد اجماع خوبی صورت گرفته است.»

کنعانی‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا جبهه پایداری نیز با این سازوکار همراه شده است یا خیر گفت: «مذاکراتی در جریان است و صندلی خالی آنان نیز حفظ شده است.»

محوریت جامعتین

این تاکید بر ارجح بودن شورای وحدت را مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا  و از چهره‌های نزدیک به قالیباف نیز دارد. او گرچه سعی می‌کند علیه شورای ائتلاف موضعی نگیرد اما از شورای وحدت جانبداری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه «ما تکثر در عین وحدت را قبول داریم» به «جهان‌صنعت» گفت: «همه مجموعه‌های انقلابی باید هر چه ظرفیت دارند به صحنه آورند زیرا اولین راهبرد ما باید حضور مردم در انتخابات باشد. بنابراین اینکه همه مجموعه‌ها ورود می‌کنند و تشکیلات راه می‌اندازند تا مردم به صحنه بیایند، کار پسندیده‌ای است اما انتظار جامعه از جریان‌های مختلف اصولگرا، ولایی، انقلابی و حزب‌اللهی این است که در این مسیر نسبت به هم تعرض نکرده و یکپارچگی خود را به نمایش بگذارند.»

وی افزود: «انتظار دوم نیز این است که همه این جریانات دست به دست هم بدهند و در راستای رسیدن به یک نتیجه واحد در زمان ورود نیرو به انتخابات با هم هماهنگ عمل کنند.»

طلایی در پاسخ به اینکه کدام یک از این دو شورا نهاد اجماع‌ساز نهایی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود؟ گفت: «در طول انقلاب اسلامی و تا به امروز جامعتین یعنی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز پرچمدار ایجاد اجماع بین نیروهای مختلف انقلاب بوده است و الان نیز به اعتقاد بنده ما باید محوریت جامعتین را برای ایجاد اتحاد حفظ کنیم و از آن طریق مسیر را طی کنیم.»

جمع‌بندی

این طور که معلوم است هر یک از طیف‌های اصولگرا راه خود را انتخاب کرده و قصد همکاری با یکی از سازوکارهای مطرح را دارند. البته پایداری مثل همیشه تکلیف خود را روشن نکرده و قطعا این کار را  تا دقیقه نود ادامه داده و خون به دل سایرین می‌کند. به هرحال، نتیجه این رویه چیزی غیر از موازی‌کاری نیست و این چالش جدید و جدی هم تبعات خوبی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 162988
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا