به جای تنش‌زایی، تنش‌زدایی کنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: مجلس انقلابی یازدهم آبان ماه با تصویب طرحی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دولت را ملزم به کاهش تعهدات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم کرد؛ اقدامی که با مخالفت دولت و شخص رییس‌جمهوری مواجه شد و اعتراض وزارت امور خارجه را مبنی بر عدم نظرخواهی از آنها، به دنبال داشت. حتی صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در این باره واکنش نشان داد و گفت که نمایندگان مجلس از بودجه این سازمان و هزینه تولید یک سانتریفیوژ پیشرفته خبر ندارند ولی شورای نگهبان این طرح را تایید کرد تا به عنوان قانون برای دولت لازم‌الاجرا شود. حتی در آن قانون مصوب شد که اگر دولتمردان از اجرای این قانون امتناع کنند، باید زندان و انفصال از خدمت را به جان بخرند.

تولد طرح پرتنش «اقدام متقابل»

هنوز حواشی این طرح پرتنش به اتمام نرسیده بود که فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم به مهر خبر داد که در آستانه سالگرد ترور شهید سردار سلیمانی، طرحی را به عنوان «اقدام متقابل علیه آمریکا عامل اصلی ترور شهید سلیمانی» تهیه و تقدیم هیات‌رییسه کرده‌اند که اعلام وصول هم شده است. او این طرح را به بهانه مطالبه بر زمین‌مانده رهبر انقلاب مبنی بر مقابله مجلس با خباثت‌های آمریکا در سالگرد سردار سلیمانی و چهلم شهید فخری‌زاده دانست.

اگرچه طرح فوق صراحتا مذاکره با آمریکا را منع نکرده است ولی با تعیین شروطی امکان هرگونه مذاکره احتمالی با آمریکا را به صفر رسانده است. مالکی طرح اقدام متقابل را دارای سه بخش «اخراج تروریست‌های آمریکا از منطقه، حمایت از مقاومت سیاست خارجی عزتمندانه» دانسته است. البته از جمله شروط تعیین شده در این طرح می‌توان به مواردی از جمله: «۱- تا پیش از عذرخواهی آمریکا بابت ترور سردار سلیمانی هر نوع مذاکره ممنوع است.

۲- اخراج تروریست‌های آمریکا در منطقه.

۳- این طرح برای حمایت از محور مقاومت، دولت را مکلف به شکست حصر غیرانسانی یمن در گام نخست و سپس غزه در گام دوم و ارسال کمک‌های داوطلبانه مردمی به مردم مظلوم این کشورها کرده است.

۴- شرایطی برای بازگشت شرکت‌های بدعهد خارجی به کشور در نظر گرفته شده است تا ضمن مجازات آنها از تکرار عهدشکنی پیشگیری به عمل آید.»

اقدامات افراطی ضدایرانی در داخل و خارج

اگرچه مجلس یازدهمی‌ها معتقدند با چنین طرح‌هایی می‌توانند دست ایران را در برابر چانه‌زنی با غرب پر کنند و امکان امتیازگیری را به نفع کشورمان بالا ببرند ولی کارشناسان و تحلیلگران حوزه سیاست خارجی معتقدند چنین اقداماتی از سوی مجلس نه به صلاح کشور و نه منافع ملی است و همان اهداف تندروانه آمریکایی‌ها را در داخل پیش می‌برد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» در  این باره تاکید کرد: «دشمنی بین ایران و آمریکا یک واقعیت است ولی در عالم سیاست دشمنی هم قابلیت مدیریت دارد در حالی که هیچ کشوری به اندازه  ایران دشمن ندارد و از معدود کشورهایی هستیم که در بین دولت‌ها کمترین دوستان را داریم و این ناشی از کارنامه غیرقابل دفاع برخی مسوولان کشور است که تا این اندازه برای ما دشمن ایجاد کرده‌اند و هزینه بر ملت تحمیل کرده‌اند.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تاکید کرد: «در دوران بوش، ریگان و ترامپ روسای جمهوری آمریکا تا حد جنگ نظامی پیش رفتیم ولی با وجودی که تقابل جدی بین نومحافظه‌کاران افراطی آمریکا و برخی افراطیون در ایران وجود دارد، در یک نقطه با هم توافق دارند و معتقدند اگر دشمن نداریم، باید دشمن‌سازی کنیم.»

فلاحت‌پیشه با اشاره به این طرح‌های مجلس تمام اصولگرای یازدهم اظهار کرد: «در شرایطی که زمینه تنش‌زدایی بین‌المللی درباره برجام فراهم شده است، تلاش برخی برای باز کردن زخم‌های جدید دشمنانه، به ضرر منافع ملی است. اقدامات ترامپ علیه ملت ما فراموش نمی‌شود و باید دراین باره پاسخگو باشند، ولی برجام یک هویت جدای از روابط ایران و آمریکا دارد و نباید آن را به روابط با آمریکا پیوند زد. برجام در شرایط احیا است و هر گونه تلاش برای منتفی کردن آن بر خلاف منافع ملی است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل و نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: «نمایندگان مجلس آزادند طرح‌های مختلفی ارائه دهند، ولی باید بدانند منافع ملت ایران در تنش زدایی است، نه تنش‌زایی. متاسفانه برخی با طرح‌های خاص، دنبال ایجاد تنش هستند و نگاهی به سفره‌های کوچک شده مردم و فرصت‌های از دست رفته در سایه جنگ هشت ساله ایران و عراق ندارند. فرصتی که در آن شرایط به سمت همسایگان ما رفت نتیجه اشتباهات برخی سیاستمداران کشورمان است که تصور می‌کنند همیشه باید کشور را در شرایط تنش نگه دارند.»

رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس دهم درباره طرح «اقدام متقابل» هم گفت: «این طرح اعلام وصول شده است، ولی معتقدم در شرایطی که زمینه تنش‌زدایی بین‌المللی وجود دارد، نباید با چنین طرح‌هایی، کشور را به سمت التهاب پیش ببریم.»

نگاه نادرست داخلی به مسائل بین‌الملل

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل آمریکا و تحلیلگر ارشد حوزه بین‌المللی هم در نقد چنین طرح‌هایی در مجلس ایران به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «گاه مشکل ما در نوع نگاه‌مان به موضوعات بین‌المللی است و تا این نوع نگاه را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم برای کشور تصمیمات درستی بگیریم. نگاه برخی مسوولان ما درون‌گرا است و معتقدند همه رفتارهای ما درست است و دنیا به مرکزیت آمریکا در حال توطئه علیه ایران هستند و هر کاری که آنها انجام می‌دهند به ضرر ما و نادرست است.»

وی ادامه داد: «این نگرش باعث می‌شود صحنه بین‌المللی را براساس رفتار واقع‌گرایانه تحلیل نکنیم و بر اساس برداشت خودمان بررسی و سپس همان تحلیل را نقد کنیم. نمایندگان مجلس هم بر اساس فکر خودشان طرح «اقدام راهبردی کاهش تحریم‌ها» و اقدامات هسته‌ای را در راستای بالابردن قدرت چانه زنی ایران در مقابل آمریکا می‌دانند و تصور نمی‌کنند که مخل مذاکرات است.»

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تجربه گذشته دراین باره گفت: «مرداد ۸۴ ما غنی‌سازی را متوقف کرده بودیم ولی سه کشور اروپایی گشایشی برای ایران ایجاد نکرده بودند، به همین دلیل ما پلمب «یو‌سی‌اف» اصفهان را در آن سال شکستیم و در فروردین ۸۵ هم پلمپ نطنز را شکستیم. با این تصور که آنها از مواضع خود در قبال ما عقب‌نشینی خواهند کرد. در حالی که نه‌تنها عقب ننشستند، بلکه پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت بردند و طی سال‌های ۸۶ تا ۸۹ بعد از فصل هفتم، ۶ قطعنامه روی دست ملت ایران گذاشتند.»

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: «باید توجه داشته باشیم آیا اقداماتی که انجام می‌دهیم باعث تغییر رفتار طرف مقابل به نفع ملت ایران می‌شود یا موجب می‌شود که کشورهای دوست مثل چین و روسیه هم به وضعیتی برگردند که آنها هم به قطعنامه‌های ضد ایرانی آمریکا رای مثبت می‌دادند.»

بهشتی‌پور تاکید کرد: «بنده به عنوان یک تحلیلگر معتقدم با توجه به تجربه گذشته این اقدامات مانع از تحرکات آمریکایی نمی‌شود و بهتر است مجلس به جای این طرح‌های هزینه‌بر، در راستای تصویب قوانینی اقدام کند که تحریم‌ها را بی‌اثر کند. یعنی مجلس زمانی می‌تواند دست دولت را برای مذاکره باز کند که طرف مقابل اهرم تحریم را نداشته باشد یا تحریم را بی‌خاصیت ببیند. پس تا زمانی که دشمن اهرم تحریم را دارد، طرح‌هایی مثل «اقدام متقابل» با شروطی درراستای ممنوعیت مذاکره وضعیت را برای ما سخت تر می‌کند و دوستانمان را به سمت دشمنانمان هل می‌دهد.»

این تحلیلگر مسائل حوزه آمریکا در نقد جزئیات طرح جدید اقدام متقابل مجلس اظهار کرد: «متاسفانه نمایندگان مجلس عموما به اقدامات رادیکالی دست می‌زند و معتقد است نظام بین‌المللی نظام سلطه است و همه زورگو و در خدمت آمریکا هستند و ما باید با همه انها در جبهه مقاومت مقابله کنیم. در حالی که در سازمان ملل وقتی آمریکا در طرح  جدیدش برای بازگرداندن تحریم‌ها در انزوا قرار می‌گیرد، یعنی این تحلیل نادرست است.»

اگرچه مجلس یازدهمی‌ها دوست دارند خود را مجلس متفاوت از مجالس ادوار گذشته بدانند که سر سازش با غرب را ندارد ولی باید توجه داشته باشند که برخی مواقع بهتر است به جای طرح‌های تنش‌زا، به فکر تنش‌زدایی از کشور باشند و در دام دشمنان به منظور بحران‌سازی جدید برای ملت ایران نیفتند.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 162991
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا