جولان یک کارمند ساده در خانه معدن ایران!

به گزارش جهان صنعت نیوز: پس از استعفای نمایشی محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در آستانه دور جدید انتخابات این انجمن، اعتراض‌ها از عملکرد وی بالا گرفته تا هم‌اکنون موضوع دریافت حق عضویت از متقاضیان عضویت توسط یک کارمند ساده این انجمن به یکی از مهم‌ترین اخبار معدنی روز تبدیل شود.

ماجرا از چه قرار است؟

نخستین کسی که ماجرای دریافت حق عضویت از متقاضیان عضویت در خانه معدن را در رسانه‌ها به طور علنی مطرح کرد، حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران بود. وی در گفت‌وگو با «اخبار فولاد» مدعی شده بود: «به برخی از شرکت‌ها می‌گویند برای عضویت در خانه معدن باید ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. کدام شرکت برای عضویت در یک انجمن این مقدار حق عضویت می‌دهد؟» با گذشت چند روز از این ادعا، این ماجرا هم‌اکنون رنگ‌وبوی بسیار جدی‌تری به خود گرفته است، به طوری که برخی از اعضای این انجمن نسبت به این اقدام واکنش نشان داده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که خانه معدن ایران به منظور عضویت شرکت‌های معدنی، از آن‌ها تقاضای حق عضویت‌هایی با ارقام بسیار نجومی کرده است؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها امسال نیز با رقم پنج میلیون تومان عضو این تشکل شده‌اند.

بنابر برخی گزارش‌ها، نامه‌هایی با امضای یکی از کارمندان این تشکل برای برخی اعضا ارسال شده که طی آن به صورت سلیقه‌ای درخواست حق عضویت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی ارائه شده است. این در حالی است که خانه معدن ایران تحت نظر اتاق بازرگانی ایران فعالیت داشته و به گفته فعالان این حوزه، مانع‌تراشی بر سر راه عضویت معدن‌کاران، برخلاف اصول و مبانی و قوانین اتاق بازرگانی است.

دلیل این مانع‌تراشی چیست؟

مهدی حیدری آهویی مدیرعامل شرکت کیمیا کاوان با اشاره به این که اطلاعات دریافتی از سایر شرکت‌ها نشان می‌دهد سحر رکنی یکی از کارمندان خانه معدن به صورت سلیقه‌ای درخواست حق عضویت‌های متفاوت و چند ده میلیونی از شرکت‌های مختلف می‌کند، می‌گوید: به نظر می‌رسد این مبالغ نجومی جهت جلوگیری از عضویت شرکت‌ها در خانه معدن و تاثیرگذاری بر انتخابات است.

این در حالی است که به گفته او، اعضای هیات مدیره خانه معدن از این اتفاق اطلاعی نداشته‌ و از شنیدن این موضوع اظهار تعجب کرده‌اند. حیدری آهویی معتقد است: باید مشخص شود چرا و با چه مجوزی این نامه‌ها به شرکت‌ها داده شده و آیا شاهد کارمندسالاری در خانه معدن هستیم؟ معدنکاران باید بتوانند در تشکلی که طرف مشورت نهادهای تصمیم‌گیر قرار داشته و نماینده آنها در شورای‌عالی معدن است به راحتی عضو شده و در سرنوشت آن نقش‌آفرینی کنند

برخی دیگر از اعضای خانه معدن نیز عنوان کرده‌اند چگونه ممکن است یک کارمند ساده حق امضای چنین نامه‌های مهمی را – آن‌هم بدون اطلاع اعضای هیات‌مدیره – داشته باشد، چراکه چنین کارشکنی به تنهایی ممکن نیست.

تعیین حق عضویت بر چه مبنایی است؟

براساس ادعای مطرح شده، نامه‌هایی که به برخی شرکت‌ها ارسال شده، از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. حال سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که تعیین حق عضویت از سوی کارمند مذکور یا دیگر عوامل دخیل، بر چه مبنایی است و فاکتور عضویت هر شرکت چگونه محاسبه می‌شود؟ این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان این حوزه، چنین اقداماتی باید ابتدا مجوزهای لازم از سوی اتاق بازرگانی را دریافت کند، سپس عملیاتی شود.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 163134
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا