نزول شاخص همزمان با خروج نقدینگی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس گزارشی که از سوی کارگزاری تامین سرمایه نوین منتشر شده، نزول شاخص همزمان با خروج نقدینگی حقیقی بازار سهام طی معاملات هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته و کاهش ۵/۳  درصدی را به ثبت رساند. طی هفته گذشته سهم‌های بزرگ روندی کاهشی را تجربه کردند و این در حالی بود که سهم‌های کوچک نیز مانند سهم‌های شاخص‌ساز، با شدت کمتری نزولی بودند. این امر را می‌توانیم ناشی از این بدانیم که با توجه به نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی و افزایش تنش میان ایران و آمریکا، ریسک سیاسی افزایش یافته بود. این در حالی است که انتشار گزارش‌های ماهانه آذر ماه نشان از آن دارد که فروش شرکت‌های بزرگ در سایه رشد قیمت‌های جهانی، جهش چشمگیری داشته است. همچنین ارزش معاملات در هفته گذشته ۷۶ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۰ درصد افزایش را در مقیاس هفتگی نشان می‌دهد. خروج نقدینگی نیز ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

کاهش تورم ماهانه

گزارش‌ها اما حکایت از کاهش نرخ تورم در آذر ماه دارد. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه به دو درصد رسیده که کمترین سطح شش ماه اخیر است. همچنین برای نخستین بار در هشت ماه اخیر تورم نقطه‌ای روند نزولی را ثبت کرده است. با این حال در ماه آذر تورم خوراکی‌ها همچنان در سطح بالایی بوده، به‌نحوی‌که قیمت لبنیات و روغن طی یک ماه رشد ۱۰ درصدی را ثبت کردند، اما از سطح تورم صیفی‌ها کاسته شده است. همچنین تورم ماهانه حمل‌ونقل منفی شده که علامت تایید کاهش قیمت خودرو در ماه آذر است. این اتفاق در سایه ثبات در نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی محقق شده است. دلایل اصلی افزایش تورم در سال جاری عبارت هستند از: افزایش حجم نقدینگی، افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش تورم انتظاری، افزایش تقاضا برای اقلام مصرفی به دلیل شیوع کرونا.

نزول ادامه‌دار شاخص دلار

ایندکس دلار با تداوم افت ارزش خود را در کمترین رقم طی شش سال گذشته می‌بیند و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم این روند در سال ۲۰۲۱ است زیرا فدرال‌رزرو در حال چاپ پول است و داده‌ها نشان از تداوم این سیاست دارد. این موضوع بر قیمت طلا و سایر کامودیتی‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت. پیش‌بینی‌ها از اقتصاد چین حکایت از آن دارد که این کشور می‌تواند در سال ۲۰۲۱ رشدی در حدود ۴/۸ درصد را تجربه نماید. چنین رشدی به معنای جهش قابل توجه در تقاضا و قیمت کامودیتی‌ها در نیمه اول سال جدید خواهد بود. با توجه به شرایط خوب قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی، بیلت و اسلب صادراتی ایران نیز رشد قابل توجهی داشته و در صورت ادامه این روند، سودآوری صنعت فولاد قابل توجه خواهد بود.

کلیت بازار

به طور کلی بررسی وضعیت بازارها در هفته گذشته نشان از کاهش ۵/۳ درصدی شاخص کل دارد. شاخص هم‌وزن نیز کاهش یک درصدی و شاخص فرابورس نیز کاهش ۶/۷ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب بازار سرمایه هفته گذشته یک روند منفی را پشت سر گذاشته و عمده نمادها ریزش قیمتی را تجربه کرده‌اند. در بازار طلا و ارز نیز شاهد ریزش اندک قیمت‌ها بودیم. دلار در بازار آزاد با ۳/۰- درصد رشد به ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. درمجموع به نظر می‌رسد تغییر چندانی در قیمت دلار در هفته گذشته ایجاد نشده است. طلای ۱۸ عیار هم با ۲/۰- درصد رشد به ۱ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید اما کاهش بیشتری را تجربه کرد، به طوری که ۶/۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۱ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان رسید. هرچند سکه در هفته گذشته کاهش قیمت را تجریه کرده اما گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت سکه و توقف آن پشت ایستگاه ۱۲ میلیون تومانی طی روزهای اخیر دارد. عمده دلیل این افزایش را هم رشد قیمت طلای جهانی عنوان می‌کنند که در هفته گذشته با ۶/۱ درصد رشد به قیمت ۱۸۹۱ دلار در بازارهای جهانی معامله شده است.

تغییرات بازار سرمایه

در حالی که بازار سرمایه در ماه‌های ابتدایی سال رشد‌های عجیب و غریبی را تجربه می‌کرد و حتی توانست بر فراز قله دو میلیون واحد بایستد اما به تدریح و در ماه دوم فصل تابستان ریزش‌های خود را آغاز کرد و اکنون در ایستگاه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نوسان می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل از ۵۰۰ هزار واحد در فروردین ماه به ۲ میلیون واحد در روزهای آخر مرداد رسید. پس از آن ریزشی شدید را تجریه کرد و حتی در آبان به نزدیکی کانال یک میلیون واحد رسید. پس از آن اما دوباره رشد خود را آغاز کرد. هرچند شاخص کل در اواخر آذرماه توانست به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز صعود کند اما بار دیگر نزول کرد و در هفته گذشته در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن اما روند نسبتا با ثباتی طی هفته‌های گذشته داشته و در هفته گذشته بر فراز ۴۶۳ هزار واحد ایستاد. ارزش کل معاملات خرد هفته گذشته نیز حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل از آن ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در هفته گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. به این ترتیب از زمان شروع ریزش‌های بازار در اواسط مرداد ماه تا انتهای هفته گذشته حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شده است و خالص ورود نقدینگی حقیقی به بازار از ابتدای سال ۹۹ بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

تورم سالانه

یکی از آمارهای قابل توجه که مورد توجه تمام اقشار جامعه قرار دارد تورم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران از سال ۹۷ با تورم‌های بالایی دست به گریبان بوده است؛ موضوعی که اقتصاد ایران را در ردیف کشورهای پرتورم جهان جای داده است. آمار اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه آذر ماه با کاهش ۲/۳ واحد درصدی همراه شده و به دو درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش همراه بوده و از ۴/۴۶ درصد به ۸/۴۴ درصد در آذر ماه رسیده است. هرچند نرخ تورم نقطه به نقطه با کاهش مواجه شده با این حال هنوز هم رقم بالایی دارد. نرخ تورم سالانه نیز در آذرماه با ۵/۱ درصد رشد به ۵/۳۰ درصد رسیده است. مطابق آمارها گروه روغن، لبنیات و تخم‌مرغ و میوه و خشکبار بیشترین تورم آذرماه را داشته اند. همچنین گروه حمل‌ونقل کمترین تورم را داشته است. افزایش هزینه‌های تولید ناشی از نحوه تخصیص ارز به واردات روغن و نهاده‌های دامی عامل اصلی در افزایش قیمت این اقلام تاثیرگذار بوده است.

فاصله تورمی دهک‌ها نیز در این ماه به ۳/۹ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۴/۰ درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴/۰ درصد و در گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ۵/۱  درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. ضریب اهمیت «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و »کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در دهک اول ۳/۴۳ و ۷/۵۶ و در دهک دهم ۲۲/۱۷ و ۷۸/۸۲ است. اما با افزایش نقدینگی در دوره زمانی ۹۳ الی ۹۶، که منجر به جهش ارزی انتهای سال ۹۶ شد، شاخص PPI از ۱/۲ درصد به ۲/۱۲ درصد در بهار ۹۷ و در ادامه به ۶/۱۸ درصد در زمستان ۹۷ افزایش یافت. شاخص CPI نیز در همین بازه زمانی به عنوان تابع شاخص PPI از ۹/۰ درصد به ۸/۱۵ درصد افزایش یافته است.

شاخص مدیران خرید اقتصاد کل

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در آبان ماه ۹۹ معادل ۷/۴۵ واحد بوده است که نسبت به مهرماه رشد اندکی داشته است. اطلاعات مربوط به شامخ آبان‌ماه حاکی از آن است که سرعت انجام و تحویل سفارشات نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین تولیدکنندگان توانسته‌اند مواد اولیه را با قیمت پایین‌تری تهیه کنند که در نتیجه هزینه محصولات تولیدشده نیز کاهش یافته است. شاخص مدیران بخش صنعت نیز کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. شاخص بخش صنعت نسبت به ماه پیش کاهش چشمگیری داشته و به عدد ۶۳/۴۷ رسیده است. شاخص مقدار تولید محصولات با کاهش ۴ واحدی، میزان سفارشات مشتریان کاهش ۱۱ واحدی و در نهایت شاخص موجودی مواد و محصولات در انبار با کاهش ۱۰ واحدی بیشترین تاثیر را در کاهش شامخ آبان داشته‌اند.

اسپرد دلار نیما و آزاد: اسپرد دلار نیما و آزاد در چند ماه اخیر تقریبا به صفر رسیده و به نظر می‌رسد شرایط برای تک‌نرخی کردن ارز در حال آماده شدن است.

اسپرد بیلت ایران و دریای سیاه: فاصله بین شمش ایران و شمش CIS که در ماه‌های اخیر تقریبا به صفر رسیده بود مجددا افزایش یافته و به ۵۱ دلار رسیده است و می‌توان انتظار داشت این موضوع محرک قیمت‌های فوب ایران در هفته‌های آینده باشد.

بازار کامودیتی‌ها

شمش فولاد: حجم معاملات از ابتدای سال ۲۰۶/۸۴۳/۲ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۰۳۰/۱۳۳ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

مس کاتد: حجم معاملات از ابتدای سال ۸۲۵/۱۲۱ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۹۰۰ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۳۹ درصد کاهش یافته است.

آلومینیوم: حجم معاملات از ابتدای سال ۰۹۵/۱۶۸ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۵۱۵/۷ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

اوره: حجم معاملات از ابتدای سال ۵۲۵/۱۳۲ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۳۸۰ تن بوده است. حجم معاملات طی هفته گذشته ۸۹ درصد کاهش یافته است.

وضعیت اقتصادی چین

شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین از سال ۲۰۰۹ تا به امروز به محدوده منفی نرسیده بود اما در نوامبر ۲۰۱۹ به عدد ۵/۰- رسیده است. یکی از دلایل اصلی این نوسان کاهش قیمت مواد خوراکی بوده است. شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به ماه قبل رشد داشته و به عدد ۵/۱- رسیده است که این رشد دلالت بر بهبود تقاضای صنعتی دارد. رشد شاخص صنعتی این کشور نیز نشان‌دهنده افزایش سالانه ارزش کل افزوده شده توسط بخش‌های مختلف صنعت در قیمت‌های فعلی است که نشانگر تغییرات ارزش است. آنچه از شاخص صنعتی چین برداشت می‌شود این است که عدد شاخص به حدود قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بازگشته است و حتی به کمی فراتر از آن هم رسیده است.

نمای بازارها در هفته گذشته

شرح

واحد

آخرین مقدار

تغییر هفتگی (درصد)

تغییر از ابتدای سال (درصد)

تغییر یک سال گذشته (درصد)

 

بورس

 

 

شاخص کل

۷۹۷/۳۹۷/۱

۵/۳-

۸۰/۱۷۴

۵۲/۲۸۰

شاخص هم‌وزن

۷۰۸/۴۶۳

۱-

۳۶/۱۸۳۴۷۸

۳۸/۲۹۷

شاخص فرابورس

۳۵۷/۲۵۴

۶/۷-

۸۶/۱۸۲

۶۴/۲۹۷

S&P500

۷۳۲/۳

  ۹/۰

۹۲/۶۱

۳۷/۱۵

 

 

طلا و ارز

دلار نیما

ریال

۵۲۸/۲۵۵

۵/۰

۲۶/۸۸

۷۹/۱۲۲

دلار آزاد

ریال

۰۴۰/۲۵۷

۳/۰-

۴۸/۷۲

۸۳/۹۲

طلای ۱۸ عیار

گرم/ریال

۰۰۰/۴۶۹/۱۱

۲/۰-

۶۴/۸۵

۷۸/۱۳۲

سکه طرح جدید

ریال

۰۰۰/۹۷۹/۱۱۳

۶/۵-

۳۳/۸۹

۰۱/۱۳۵

اونس جهانی

دلار/اونس

۸۹۱/۱

۶/۱

۹۳/۲۴

۸۷/۲۱

 

 

 

 

کالا

نفت برنت

دلار/بشکه

۵۲

۸/۰

۷۶/۱۰۱

۹۲/۲۴-

مس

دلار/تن

۸۲۲/۷

۳/۰-

۳۹/۶۳

۴۷/۲۷

روی

دلار/تن

۷۴۴/۲

۸/۱

۵۷/۴۷

۱۰/۲۰

آلومینیوم

دلار/تن

۰۰۰/۲

۴/۰-

۱۷/۲۹

۸۹/۹

فولاد CIS

دلار/تن

۶۰۴

۱/۳

۷۱/۶۱

۳۲/۴۷

شمش فخوز

ریال/تن

۰۰۰/۱۶۱/۱۱۹

۳/۴

۷۱/۹۹-

۹۰/۱۷۸

اوره

دلار/تن

۲۶۳

۸/۰

۹۷/۱

۱۸/۱۴

متانول

دلار/تن

۳۰۲

۰

۸۹/۲۶

۹۰/۳۷

پلی‌اتیلن

دلار/تن

۸۹۳

۵/۰-

۳۸/۲۳

۰۵/۲۱

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 163197
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا