نظام تک‌مجلسی نمی‌تواند گره‌های کشور را باز کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: نظام قانونگذاری ایران مبتنی بر یک مجلس است در حالی که برخی بر این عقیده‌اند به دلیل حجم بالای کار در مجلس و عدم توجه به وظایف قانونگذاری، بسیاری از ضرورت‌های مهم از جمله حمایت از قانون اساسی، ارتقای کیفیت قانونگذاری و توجه به حقوق بشر و… این ضرورت را ایجاب می‌کند که ایران هم مثل گذشته، به نظام دومجلسی برگردد چرا که پارلمان دارای دو مجلس بهتر می‌تواند دموکراسی را تامین کند. ولی برخی دیگر هدف از اداره کشور با دو مجلس را برقراری نظام پارلمانی و عدم انتخاب رییس‌جمهوری با رای مستقیم مردم و وامدار شدنش به مجلس می‌دانند. البته علی ابراهیمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نظری برخلاف آنها دارد و در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت که نظام پارلمانی متفاوت از نظام دومجلسی است و می‌تواند البته زمینه‌ساز ایجاد نظام پارلمانی باشد.

بنابراین همان‌طور که ایران در سال‌های دور مثل برخی کشورهای فدرال به صورت دومجلسی اداره می‌شده و قوه مقننه مبتنی بر وجود دو مجلس قانونگذاری شورا و سنا بوده است، برخی سیاسیون بازگشت به مجلس سنا را خواستارند. مجلس سنای دوره پهلوی پس از هفت دوره برگزاری مثل دیگر نهادهای سیاسی رژیم گذشته در سال ۱۳۵۷ فروپاشید و از آن پس مکان برگزاری جلسات سنا به بررسی قانون اساسی نظام انقلابی، برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی و پس از آن مجلس خبرگان رهبری اختصاص یافت.

توضیح اینکه اگرچه نظام دومجلسی بارها از سوی شخصیت‌های مختلف بیان شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است چرا که برخی راه را اشتباه رفته و به جای حل مشکلات فعلی در ساختار مبنی بر ضعف نظارت یک مجلس، نظام پارلمانی را مطرح کرده‌اند.

علی ابراهیمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده دور دهم مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» در این باره گفت: «از همان ابتدای انقلاب، احساس می‌شد که یک مجلس نتواند جریان قانونگذاری کشور را صحیح مدیریت کند. به همین دلیل در ادامه راه بحث شورای نگهبان و سپس بحث مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد ولی باز با این حال، نشان می‌دهد که کافی نیست.»

او ادامه داد: «با وجودی که نمایندگان در دوره‌های مختلف از نظر سطح سواد و تنوع سلایق وضعیت بهتری داشتند ولی مجلس کارایی کمتری داشته است که نشان می‌دهد نحوه انتخابات کشور و تک‌مجلسی بودن جواب نداده است.»

ابراهیمی تاکید کرد: «نمایندگان از آنجا که نیاز به رای دوباره مردم دارند به مطالبه آنها و کارهای اجرایی روی می‌آورند. پس اگر مجلس مصوباتی داشته باشد که طبق منافع ملی نباشد، مجلس دوم به عنوان خبرگان قانونگذاری بر آن نظارت می‌کند؛ امری که برای مدیریت قانونگذاری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.»

این نماینده ادوار مجلس نظام پارلمانی با دومجلسی را متفاوت دانست و گفت: «نظام دو مجلسی با پارلمانی متفاوت است ولی می‌تواند زمینه نظام پارلمانی را فراهم کند. اینکه چرا بارها بیان شده ولی اجرایی نشده، به این دلیل است که نیاز به بازبینی در قانون اساسی داریم و درباره اینکه چرا اجرا نشده باید بگویم باید در قانون اساسی زمینه آن را فراهم کنیم.»

این فعال سیاسی تاکید دارد که مجلس بالادستی یک ضرورت است و شورای نگهبان نتوانسته مشکل را حل کند و منافع ملی با تک‌مجلسی تامین نمی‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 163390
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا