طرح‌هایی که تحریم‌زاست نه تحریم‌زدا

داریوش قنبری * طرح هسته‌ای اخیر مجلس که به منظور رفع تحریم‌ها مصوب شد و دولت را ملزم به غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم کرد، به جای اینکه طبق ادعای خودشان به اعضای اروپایی ۵+۱ فشار بیاورد که در برجام بمانند، به دولت خودمان فشار آورده است. نباید فراموش کرد که نه مجلس و نه دولت ما از ابزار لازم برای اعمال فشار به طرف‌های غربی و اروپایی برخوردار نیستند و اگر چنین توانی داشتند، نیازی به برجام و مذاکره نبود.

در عرصه بین‌المللی این‌طور نیست که کشوری با تصویب قانون برای سایر کشورها تعیین‌تکلیف کند و بخواهد به این ترتیب بر آنها فشاری وارد کند. کشورهای بین‌المللی دارای قدرت و اراده هستند و آنچه در نظام بین‌الملل تعیین‌کننده است، میزان قدرتی است که کشورها از آن برخوردارند یعنی نقش قدرت در نظام بین‌الملل مثل نقشی است که پول در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند.  همان‌طور که هر کسی به اندازه پولی که دارد از امکانات اقتصادی استفاده می‌کند، به همان اندازه در عرصه روابط بین‌الملل کشورها هر اندازه که قدرت داشته باشند، از امکان تحقق اراده خودشان برخوردارند. پس ما نمی‌توانیم با مصوبات مجلس و قانونگذاری داخلی برای نظام بین‌الملل تعیین‌تکلیف و ایجاد فشاد و مسوولیت کنیم.

بنابراین مصوبات مجلس یازدهم به جای فشار به اعضای برجام، بر دولت خودمان فشار وارد می‌کند و امری خطرناک برای ما در عرصه بین‌الملل است. کارشناسان بر این نکته تاکید کرده‌اند که اگر در گذشته شکستن پلمب «یو‌سی‌اف اصفهان» و «نطنز» برای ما عایدی و نفعی داشت، این اقدامات و مصوبات مجلس برای ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد هم می‌تواند برایمان عایدی و منفعتی داشته باشد. پس نباید فراموش کرد که این اقدامات در سال‌های گذشته برای ما تبعات زیاد و سنگینی داشته است و باعث فرستادن پرونده هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل شده است. همچنین به این دلیل شش قطعنامه علیه کشورمان صادر شده است. پس بهتر است قبل از هر کاری تبعات آن را بسنجیم و بدانیم با اعمال فشار و زور کسی برای ما کف نمی‌زند و با اجبار مصوبات قانونی داخلی، نمی‌توانیم کشوری را به انجام کاری وادار کنیم.

متاسفانه مجلس یازدهمی‌ها به حرف کارشناسان و دولتی‌ها توجه نکردند و با این بی‌توجهی‌ها باعث شدند هزینه‌های سنگینی بر کشور تحمیل کنند. این مصوبات عجولانه و غیرکارشناسانه دست دولت را برای مذاکرات احتمالی در قالب برجام خواهد بست. حالا که از سوی طرف آمریکایی بحث بازگشت به برجام مطرح است، نباید چنین مصوبات خطرناکی را در داخل کشور بر دولت خودمان تحمیل کنیم. البته جدا از طرح هسته‌ای اخیر، مجلس طرح دیگری به عنوان اقدام متقابل در دست دارد که اعلام وصول هم شده است ولی تصویب آن می‌تواند هزینه بسیار سنگین‌تر و غیرقابل جبرانی به کشور وارد کند و ‌ای‌کاش عقلای مجلس مانع از این کار شوند. این طرح نشان از تفکر غالب مجلس یازدهم است؛ مجلسی که با شعار اقتصادی و معیشتی روی کار آمد، مشغول تصویب طرح‌هایی برای انتخابات یا ورود به امور سیاست خارجی و بستن دست دولت است.

بنابراین توصیه می‌شود مجلس یازدهم به جای اعمال فشار به دولت و ایجاد زمینه تحریم‌های بین‌المللی بیشتر با مصوبات خاص خود برای کشور، زمینه رفع تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی کشور را فراهم کند.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس

 

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 163412
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا