آخرین گام در تایید پیروزی بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز: نشست مشترک مجالس کنگره ایالات متحده آمریکا برای بررسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و معرفی رییس‌جمهوری بعدی این کشور، ساعت ۱۳ دیروز به وقت شرق آمریکا (۲۱:۳۰ به وقت تهران) در ساختمان کاپیتول‌هیل در واشنگتن‌دی‌سی آغاز شد. اگرچه در دورهای پیشین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، معمولا نشست کنگره برای تایید آرای کالج الکترال چندان طولانی نبود و نتیجه اعلام شده از سوی کالج الکترال تقریبا پس از گذشت حدود نیم‌ساعت از آغاز جلسه تایید می‌شد اما انتظار می‌رود امسال با وجود مخالفت‌های برخی از سناتورهای جمهوریخواه با نتایج اعلام‌شده، جلسه به درازا بکشد.

جلسه تایید نتیجه آرای کالج الکترال در کنگره ایالات متحده همواره نشستی تشریفاتی و فاقد اهمیت ملی بوده است. سابقه برپایی چنین نشستی به دهه ۱۸۸۰ بازمی‌گردد که قانونی برای بررسی نتایج آرای الکترال در کنگره به تصویب رسید.

بر اساس این قانون، رییس‌جمهوری آمریکا زمانی به طور رسمی معرفی می‌شود که نتایج آرای کالج الکترال به تایید کنگره برسد. این قانون به سناتورها اجازه می‌دهد فرآیند انتخابات در یک یا چند ایالت را به چالش بکشند. در چنین وضعیتی، هر دو مجلس نمایندگان و سنا به طور جداگانه وارد شور می‌شوند و در نهایت نظر خود را در مورد اعتبار نتایج انتخابات در ایالت یا ایالت‌های مورد مناقشه اعلام می‌کنند. برای ابطال نتایج آرای الکترال هر ایالت نیز نظر موافق هر دو مجلس کنگره الزامی است.

با این حال طی حدود ۱۴۰ سال اخیر در کمتر زمانی، نتایج آرای کالج الکترال از سوی کنگره آمریکا به چالش کشیده شده است. از این رو جلسه مشترک کنگره در ماه ژانویه اغلب تشریفاتی و حتی بدون پوشش گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شد. روند شمارش آرا توسط رییس سنا آغاز شده و مورد نظارت قرار می‌گیرد که این بار مایک پنس معاون رییس‌جمهور ترامپ مسوول آن است.

این شمارش آخرین گام در تایید پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه‌ای است که ترامپ از زمان اعلام نتایج آن را به چالش کشیده و نتایج را جعلی و تقلبی خوانده است. این نشست با اعلام ۳۰۶ رای آرای الکترال برای بایدن در برابر ۲۳۲ رای ترامپ آغاز شد.

پنس پاکت‌های مهر و موم شده آرای الکترال هر ایالت را که درون صندوق‌هایی خاص این امر حمل می‌شود براساس حروف الفبا باز کرده و آنها را به یکی از چهار نماینده- به طور رسمی جمهوریخواه و دموکرات از هر دو مجلس- می‌دهد و آنها نتیجه هر ایالت را با صدای بلند اعلام می‌کنند.

این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت مگر اینکه مخالفتی صورت بگیرد که این مخالفت نیز باید به صورت کتبی با امضای حداقل یک عضو مجلس نمایندگان و سنا باشد. گروهی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان پیش از این از تصمیم خود برای مخالفت با آرای الکترال در برخی ایالت‌ها خبر داده‌اند.

پس از ارائه مخالفت رسمی، شمارش متوقف می‌شود و قانونگذاران برای دوساعت به بحث می‌نشینند و سپس به طور جداگانه درباره ادامه مخالفت یا تغییر تصمیم خود نظرشان را اعلام خواهند کرد. برای تغییر آرای الکترال هر ایالت هر دو مجلس کنگره باید برخلاف نظر نمایندگان الکترال رای دهند، مثلا برای تغییر آرای الکترال ایالت جورجیا که در حال حاضر به بایدن رسیده، باید مجلس نمایندگان و سنا هر دو این آرا را باطل اعلام کنند. اگر یکی از این دو برخلاف این رای دهد، نتیجه به نفع بایدن باقی خواهد ماند. این روند برای هر ایالت به طور جداگانه انجام می‌شود. به همین دلیل ممکن است این جلسه حتی تا پنجشنبه نیز طول بکشد.

با این حال تحلیلگران بر این باور هستند از آنجا که اکثریت مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌هاست، چالش جمهوریخواهان با آرای الکترال راه به جایی نخواهد برد و دموکرات‌ها در برابر هر مخالفت احتمالی با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری متحد می‌ایستند با توجه به اینکه تعداد زیادی از جمهوریخواهان نیز گفته‌اند به نفع بایدن رای خواهند داد.

در سنا که تحت کنترل جمهوریخواهان است نیز این چالش راه به جایی نمی‌برد چون تعدادی از سناتورهای حزبی به صراحت گفته‌اند در تلاش‌ها برای برگرداندن نتیجه آرای الکترال مشارکت نخواهند کرد.

نقش تشریفاتی پنس

ترامپ بعد از همه تلاش‌ها برای تغییر نتیجه این بار به وفاداری پنس چشم دوخته است اما مایکل بشلوس تاریخ‌نگار آمریکایی و متخصص در امور ریاست‌جمهوری می‌گوید نقش پنس در نشست کنگره فقط در حد یک اعلام‌کننده است نه تصمیم‌گیرنده.

دونالد ترامپ که بسیار به نقش مایک پنس در این جلسه امید بسته، یک روز پیش از این با انتشار پیامی توئیتری بر این نکته تاکید کرد که «معاون رییس‌جمهور قدرت رد نتیجه این انتخابات متقلبانه را دارد».

این در حالی است که بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، پنس تمام سعی خود را کرده تا سطح انتظارات ترامپ را در این موضوع پایین آورد و او را در این باره متقاعد کند که بر اساس قانون اساسی آمریکا، حضور او در کنگره و ریاست موقت بر سنا، در واقع یک نقش تشریفاتی برای دریافت نتایج آرای الکترال است و به تنهایی قدرتی برای تغییر نتایج انتخابات ندارد.

دونالد ترامپ در آخرین تلاش‌ها قبل از برگزاری نشست کنگره، ضمن رد اخبار مربوط به صحبت‌های مایک پنس با او درباره تشریفاتی بودن حضورش در جلسه کاپیتول‌هیل در پیام توئیتری جدیدی بار دیگر بر قدرت او برای تغییر سرنوشت سیاسی آمریکا تاکید کرد و نوشت: اگر مایک پنس در کنار ما باشد، برنده این انتخابات خواهیم شد. ایالت‌های زیادی اشتباهی را که با تایید آمار نادرست و حتی متقلبانه در جریان پروسه نامعتبر ایالتی انجام داده‌اند، تصدیق می‌کنند. مایک پنس می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

مایک پنس به صورت علنی متعهد به مداخله نشده و کارکنانش نیز گفته‌اند او از حق قانونگذاران برای مطرح کردن اعتراضات و بحث درباره آنها حمایت می‌کند. نزدیکان این معاون رییس‌جمهور آمریکا گفته‌اند انتظار ندارند او خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند.

مارک شورت رییس دفتر پنس در بیانیه‌ای گفت: پنس، معاون رییس‌جمهور در نگرانی‌های میلیون‌ها آمریکایی درباره تقلب و بی‌نظمی‌ها در انتخابات گذشته شریک است. معاون رییس‌جمهور از تلاش‌های نمایندگان کنگره و سنا برای استفاده از اختیاری که طبق قانون برای طرح اعتراض و ارائه مدارک در مقابل کنگره و مردم آمریکا در ششم ژانویه دارند، استقبال می‌کند.

ترامپ گفت: معاون رییس‌جمهور چند گزینه طبق قانون اساسی آمریکا دارد. او می‌تواند نتایج را باطل کرده یا آنها را برای تغییر و تایید به ایالات بازگرداند. او همچنین می‌تواند نتایج غیرقانونی و مفسدانه را باطل کند و آنها را در راستای جدول یک رای برای یک ایالت به نزد مجلس نمایندگان بفرستد.

سناریو‌های پیش‌رو

از این رو کارشناساس سیاسی میزان موفقیت ترامپ و یارانش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در جلسه مشترک کنگره را بسیار بعید می‌دانند. با این حال شاید در نهایت ریاست جلسه مشترک کنگره که با مایک پنس معاون رییس‌جمهوری و رییس سناست، به درخواست گروهی از جمهوریخواهان معترض به نتایج انتخابات تن دهد و با تشکیل کمیسیون تحقیق موافقت کند.

تد کروز سناتور جمهوریخواه تگزاس که نقش رهبری سناتور‌های ناراضی را برعهده دارد، تشکیل کمیسیون تحقیق را درخواست کرده است که طی ۱۰ روز، روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا را در ایالت‌های محل مناقشه مورد بررسی قرار دهد. در صورت موافقت با این درخواست، معرفی رسمی رییس‌جمهوری بعدی آمریکا حداقل تا ۱۶ ژانویه، چهار روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ادامه خواهد یافت.

در یک احتمال بسیار ضعیف، اگر طی روز‌های آتی، کنگره به هر دلیلی قادر نباشد رییس‌جمهوری بعدی آمریکا را معرفی کند، این وظیفه بر عهده مجلس نمایندگان قرار می‌گیرد. بر اساس متن قانون اساسی، هر گاه هیات‌های کالج الکترال نتوانستند از میان نامزد‌ها یکی را به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب کنند یا هیچ نامزدی نتوانست حد نصاب لازم آرای الکترال را به دست آورد، مجلس نمایندگان تشکیل جلسه می‌دهد تا از میان دو تن از دارندگان بالاترین آرای الکترال، یکی را به ریاست‌جمهوری برگزیند. در این روند، هر ایالت در مجلس نمایندگان فارغ از سهم آن از میان کل اعضای مجلس، فقط یک رای خواهد داشت. از آنجا که در کنگره کنونی آمریکا، ۲۶ ایالت دارای اکثریت جمهوریخواه در هیات نمایندگی خود نزد مجلس نمایندگان ایالات متحده هستند، قابل پیش‌بینی خواهد بود که نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات پیروز خواهد شد.

یک احتمال دیگر که در مقایسه با احتمال قبلی حتی ضعیف‌تر نیز هست، اینکه تا ظهر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، مناقشه انتخاباتی پایان نیابد و دوره قانونی چهارساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و معاونت مایک پنس در موعد مقرر پایان یابد. در این صورت، قانون مشخص کرده که رییس مجلس به عنوان دومین فرد در فهرست جانشینی ریاست‌جمهوری- پس از معاونت ریاست‌جمهوری- عهده مسوولیت خواهد شد. این فرد در حال حاضر نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان است.

البته شواهد نشان می‌دهد که روند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با وجود جنجال‌ها و کشمکش‌های بی‌سابقه، تا آن اندازه ادامه نخواهد یافت که پای مجلس نمایندگان برای انتخاب رییس‌جمهور بعدی به میان کشیده شود یا از آن بعید تر رییس مجلس بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند.

با این حال قابل انتظار خواهد بود که تایید نتایج آرای الکترال کالج در نشست ششم ژانویه به رسم معمول ادوار گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری به شکل تشریفاتی و به دور از جار و جنجال برگزار نشود. از این رو، شاید این روند برای ساعاتی یا چند روز به درازا بکشد و در نهایت آرای الکترال کالج که مبتنی بر آرای مردمی در سراسر آمریکاست به تایید کنگره برسد.

اما فارغ از هر نتیجه‌ای که از جلسه مشترک کنگره حاصل آید، رییس‌جمهور بعدی با چالش مشروعیت مواجه خواهد بود؛ موضوعی که برای ایالات متحده گرفتار آمده در بحران‌های عمیق ناشی از کرونا، رکود اقتصادی و تنش‌های نژادی- هویتی سم مهلک قلمداد می‌شود.

درگیری هواداران ترامپ با پلیس

در حالی که قرار است تا ساعاتی دیگر در صحن کنگره آمریکا آرای کالج الکترال شمارش شود و هنوز تا موعد فراخوان ترامپ از هواداران خود برای برپایی تظاهرات در واشنگتن‌دی‌سی در اعتراض به نتیجه انتخابات، زمان باقی است، از هم اکنون طرفداران وی با پلیس درگیر شدند. رسانه‌های خبری آمریکایی با انتشار این خبر گزارش دادند که اواخر سه‌شنبه‌شب گذشته گروه‌هایی از طرفداران ترامپ با پلیس شهر واشنگتن‌دی‌سی (پایتخت آمریکا) درگیر شدند.

به نوشته نیویورک‌پست، این درگیری باعث شعله‌ور شدن تنش بین هواداران ترامپ با پلیس در آستانه برگزاری تظاهرات شده است. تصاویر درگیری‌ها اکنون در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و صفوف پلیس در برابر معترضان را نشان داده که در برخی از صحنه‌ها هواداران ترامپ با پلیس در حال مشاجره و درگیری هستند. در جریان درگیری هواداران ترامپ با نیروهای پلیس، تاکنون شش نفر به اتهام حمل سلاح گرم بدون مجوز و اهانت به پلیس بازداشت شدند.

اعلام ممنوعیت حمل سلاح در واشنگتن‌دی‌سی

پلیس واشنگتن با نصب تابلوهایی در مرکز شهر، حمل هر نوع سلاح گرم در جریان تظاهرات را غیرقانونی خواند و رابرت کانته سرپرست پلیس واشنگتن نیز از مردم خواست در صورت مشاهده افراد مسلح، مقام‌های مسوول را مطلع کنند. حکم محدودیت حمل سلاح در این منطقه برای روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هفته جاری صادر شده است.

دونالد ترامپ که تاکنون حاضر به پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نشد، پس از آنکه تمامی راه‌های حقوقی را برای تغییر نتیجه این انتخابات بسته دید، مسیر ایجاد آشوب در آمریکا را در پیش گرفت. وی در توئیت ۲۹ آذرماه خود خطاب به هوادارانش نوشته بود: از لحاظ آماری این غیرممکن است که نتیجه انتخابات را ببازم، ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن‌دی‌سی اعتراضات بزرگی برپا کنید، آنجا باشید و تُند و ناآرام باشید. ترامپ بار دیگر و در بازگشت از مارالاگو ایالت فلوریدا و پیش از بازگشت به واشنگتن در توئیتی فراخوان خود را به هوادارانش یادآور شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 163624
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا