مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی باید محاکمه شوند

به گزارش جهان صنعت نیوز: نکته‌ای که روز گذشته حسن روحانی ، رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت به آن اشاره کرد و گفت که «مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می‌دهد.»


حسن روحانی صبح روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد:« ۱۸ دی‌ماه روز تاسف‌انگیزی برای ما بود. در ابتدا قضیه برایمان روشن نبود که چه اتفاقی افتاده و روزهای پنجشنبه و جمعه گزارش‌ها کامل شد و مشخص شد که شرایط چگونه است و از همان وقت به مسوولین گفتیم موضوع را به مردم اعلام کنند، چرا که نباید چیزی از مردم پنهان بماند.»

وی ادامه داد: «ما همان روز هم گفتیم که مسببین باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و امروز هم بر این موضوع اصرار داریم که حتما قوه قضاییه این کار را انجام می‌دهد و همه عاملان را محاکمه می‌کنند. اگر قصور، اشتباه، هماهنگی و ناهماهنگی بوده همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم از آن مطلع شوند که چه‌طور بوده است.»

روحانی با اشاره به مصوبه هیات دولت درباره پرداخت غرامت ۱۵۰ هزار دلاری به خانواده قربانیان حادثه گفت: «هیات دولت پرداخت این خسارات را تصویب کرده است. درباره‌ هواپیما هم با اوکراین مذاکره را ادامه می‌دهیم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد. در این شرایط سخت بود اما ۳۰ میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود البته نه اینکه این موضوع تاثیری در این محاکمه بگذارد چرا که محاکمه عاملان باید با دقت انجام شود.»

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با پذیرفتن تلویحی بازگشت به مذاکره با آمریکا به شرط پشیمانی آنها ادامه داد: «آیا نباید از کسی که تا دیروز در کوچه ما شیشه‌ای می‌شکسته و حالا می‌گوید پشیمان است استقبال کرد؟ اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا سر کار می‌آید و دو هفته دیگر آقای بایدن قدرت آن را در دست می‌گیرد بگوید که آمریکا دیگر شیشه نمی‌شکند و توبه کرده و در مسیر قانون قرار گرفته، جواب ما روشن و ساده است. اگر شما به همه تعهدات خود عمل کنید ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.»

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «می‌خواهم از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی خواهش کنم کار بزرگی که قرار شده با هم انجام دهیم را با هم ادامه دهیم. ما برای بودجه سال ۱۴۰۰ ماه‌ها تلاش و فکر کردیم و از تبصره به تبصره آن با شدت دفاع می‌کنیم چرا که از بهترین بودجه‌های ما است. از مجلس شورای اسلامی هم می‌خواهیم با ما همکاری کنند و البته اگر پیشنهاد و انتقادی دارند استقبال می‌کنیم، اما شاکله بودجه باید باقی بماند.» رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در بودجه خط‌قرمزهایی داریم که قابل شکستن نیست عنوان کرد: «باید به این خط قرمزها توجه کنیم. وضع اقتصاد اقشار کم‌درآمد یکی از خط قرمزهای ما است. جنگ اقتصادی و البته عده‌ای بی‌انصاف به اندازه کافی باعث شده‌اند که به این اقشار ما فشار بیاید و به هم زدن یک دفعه مالیات و عوارض گمرک و اضافه کردن آن، فشار دیگری به مردم وارد می‌کند و ما این موضوع را قبول نمی‌کنیم؛ نباید بی‌حساب و کتاب مالیات افزایش پیدا کند.»

واعظی: تصویب FATF به نفع مردم است

پس از اتمام جلسه هیات دولت، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ گفت. واعظی این هفته هم به موضوع FATF پرداخت و تصویب آن را به نفع مردم دانست و گفت که وقتی کشور نفع می‌برد، ما نباید این موضوع را به موضوع جناحی تبدیل کنیم.

واعظی همچنین تحریم‌های جدید آمریکا را بر مسائل اقتصادی کشور بی‌تاثیر دانست و گفت: «این تحریم‌ها هیچ اثری روی اقتصاد، صادرات و واردات ایران ندارد و خودشان هم می‌دانند هیچ اثری ندارد؛ شما خبر را می‌شنوید اما تاثیری روی بازار ندارد و کاربرد آن خوشامد رژیم صهیونیستی است.»

رییس دفتر رییس‌جمهوری در خصوص اهداف سفر هیات کره‌ای به ایران نیز گفت: «این سفر قبلا اعلام شده بود و این در ارتباط با بحث کشتی نبود و همکاری اقتصادی و طلب ما مطرح بود؛ البته این اتفاق توقیف کشتی به هر صورت یکی از موضوعات فیمابین است. بالاخره هر فعالیتی باید ضابطه فنی خود را داشته باشد؛ اگر کشتی حرکت می‌کند باید به محیط‌زیست توجه کند.»

امیری: مجلس با حمایت از دژپسند بر دهان دشمن بکوبد

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هم در حاشیه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزیر اقتصاد به خبرنگاران گفت: «مجلس حق استیضاح را دارد و این موارد برای ما چیز عجیب و غریبی نیست. وزیری که مورد استیضاح قرار می‌گیرد باید مطابق قوانین مسیری را تا استیضاح طی کند و مثلا در کمیسیون‌ها به سوالات نمایندگان پاسخ می‌گوید تا شاید اقناع انجام شوند.»

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری همچنین افزود: «امیدواریم ابهامات نمایندگان مجلس با توضیحات وزیر مربوطه رفع شود. در سال پایانی دولت قرار داریم و دشمنان ما و به ویژه هیات حاکمه نابخرد آمریکا اقتصاد ما را هدف قرار داده و در چنین شرایطی قطعا کمک به وزیر اقتصاد می‌تواند یک تودهنی به دشمنان باشد.»

امیری در عین حال به تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان در دولت با همکاری قوه قضاییه اشار کرد و گفت: «لایحه نفی خشونت علیه زنان و کرامت خانم‌ها از جامعیت خیلی خوبی برخوردار است. ما قبلا قوانین و مقرراتی را در آیین‌نامه‌هایی برای دفاع و حمایت از کرامت خانم‌ها داشتیم اما جامع و مانع نبود و این مقررات پراکنده بودند.»

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری تاکید کرد: «عمدتا هم ضمانت اجراهای کیفری بود که در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده بود اما این لایحه‌ای که تهیه و در دولت تصویب شد، فرآیند ارسال به مجلس شورای اسلامی را طی می‌کند.»

امیری از هیات رییسه مجلس خواست این لایحه را در دستور کار خود قرار دهند. بنابراین باید منتظر بود و دید موضوع منع خشونت علیه زنان آیا برای مجلس یازدهمی‌ها به اندازه سرک کشیدن در امور اجرایی کشور جذابیت دارد که آن را در دستور کار قرار دهند یا از جمله لوایحی خواهد بود که مدت‌های طولانی در مجلس خاک می‌خورند!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 163641
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا