بازار داغ ورشکستگی رستوران‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: ضریب بالای کشندگی بیماری درکنار مسری بودن شدید آن باعث شد تمام مراکز تجمع از جمله تالارها و رستوران‌ها به سرعت خالی شوند و بی‌اعتمادی به رعایت نکات ایمنی بهداشتی در تهیه غذا حتی سفارش‌های بیرون‌بر را هم با افت شدیدی مواجه کرد. ۷۰ درصد رستوران‌ها تعطیل شدند و ۳۰ درصد از این واحدهای صنفی تنها با تهیه غذای بیرون‌بر به فعالیت خود ادامه دادند که این روند هنوز هم ادامه دارد.

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس تهران با اشاره به زیان مالی ناشی از تعطیلی چندماهه رستوران‌ها، از بیکاری تعداد زیادی از کارگران و پرسنل این واحدها خبر می‌دهد. سیدعلی اصغر میرابراهیمی با بیان اینکه فعالان این صنف در مدت پاندمی کرونا درآمدی کسب نکرده‌‌اند، گفته: این موضوع باعث تعدیل کارگران برخی رستوران‌ها شده و با ادامه این شرایط امکان فعالیت این صنف وجود ندارد. به گفته میرابراهیمی به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دستمزد و حقوق، برخی رستوران‌ها از جمله دو رستوران معروف تهران اکثر کارگران خود را تعدیل کرده‌اند؛ رستوران‌هایی که هر کدام با شعب متعدد در تهران و ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر کار می‌کردند، اما به‌علت تعطیلی و شرایط نامعلوم در مجموع بیش از ۱۱۰۰کارگر خود را تعدیل کرده‌اند و هم‌اکنون با حداقل نیرو در حال فعالیت هستند. اتحادیه رستوران‌ها و سلف‌سرویس‌های تهران برای ارزیابی زیان واردشده به واحدهای صنفی در اثر کرونا نرم‌افزاری را برای خوداظهاری ثبت خسارت اعضای اتحادیه پیش‌بینی کرده که برآورد آمارهای ثبت شده در نخستین روز فعالیت این اتحادیه در سال جدید، نشان می‌دهد ۸۰ درصد رستوران‌ها در شرایط بحرانی قرار دارند.

پیش‌تر مدیر روابط عمومی این اتحادیه البته درصد خسارت را بالاتر از این می‌داند و می‌گوید: ارزیابی‌های اولیه حاکی است ۹۹ درصد رستوران‌ها در خط قرمز آسیب‌دیدگی قرار دارند و هرکدام تا ۵۰۰ میلیون تومان خسارت متحمل شده‌اند. مازیار حسام با این توضیح که ضرر وارد شده به رستوران‌ها فقط شامل هزینه‌های سربار و فروش نیست، گفته بود: «رستورانی که با ۳۰۰ نفر پرسنل فعالیت می‌کرده، روزی هزار غذا برای شرکت‌ها ارسال می‌کرده که الان به ۳۰ غذا رسیده و روزی ۳۰۰ غذا در سالن توزیع می‌کرده که به صفر رسیده، امروز درکنار خسارت ناشی از فروش باید هزینه‌هایی مثل تبلیغات و برندسازی را نیز محاسبه کند که این زیان ممکن است تا یک‌میلیارد تومان هم برسد.» او ارائه آمار رسمی و دقیق از زیان‌های وارد شده و تعدیل نیرو را هم‌اکنون غیرممکن می‌داند و می‌گوید: شرایط کنونی اتحادیه‌های صنفی مثل این است که پس از گردباد از پناهگاه خارج شده و در حال ارزیابی خرابی‌ها هستند در حالی که گردباد همچنان نیز ادامه دارد. با تصویب ستاد مقابله با کرونا از روز شنبه ۳۰ فروردین، رستوران‌ها با اخذ مجوز از وزارت بهداشت اجازه فعالیت برای عرضه غذای بیرون‌بر را یافتند، اما از آن زمان تا نگارش این گزارش هیچ امیدی به بهبود شرایط رستوران‌ها و تالارها نیست، چراکه مردم در شرایط فعلی به ‌دلیل نگرانی از انتقال بیماری و گرانی تمایلی به تهیه غذا از بیرون منزل ندارند.

میرابراهیمی رییس اتحادیه رستوران‌داران در شرایط فعلی تنها راه حفظ واحدهای صنفی و جلوگیری از تعدیل بیشتر کارگران را حمایت دولت می‌داند و معتقد است که در غیر این صورت کسب‌وکارهایی که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و نه‌تنها به تعدیل کارگران و پرسنل خود مجبور می‌شوند، بلکه با خطر ورشکستگی و تعطیلی هم مواجه هستند.

با این حال او وام پیشنهادی دولت به اصناف با سود ۱۲ درصد را نیز حلال مشکلات نمی‌داند و معتقد است بیشتر اصناف توان بازپرداخت این وام را ندارند. وام با بهره پایین، بخشش‌های مالیاتی و تخفیف‌های بیمه‌ای راهکارهایی است که این فعال صنفی برای نجات بیش از یک‌هزار واحد صنفی تحت پوشش اتحادیه پیشنهاد می‌کند. تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد از همکاران ما جواز کسب‌شان را باطل کردند و به شغل دیگری مشغول شدند. از طرفی وزارت دارایی با دریافت مالیات اندک رمق باقی‌مانده را نیز از این صنف گرفته است. از طرفی تمامی تالارهای پذیرایی به صورت کامل ورشکسته شدند. با تعطیلی سه تا چهار ماهه رستوران‌ها و با توجه به هزینه کارگرها وام ۱۴ میلیونی که نمی‌تواند دردی را دوا کند.

از طرفی ماه‌هاست وزارت بهداشت محدودیت‌های ساعتی اعمال کرده و با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا انگلیسی زمزمه تعطیلی‌ها نگرانی‌های جدیدی برای رستوران‌دارها ایجاد کرده است. با این اوصاف اکنون هزاران آشپز و کارگرهای خدمات و تدارکات تالار شغل خود را از دست دادند. چه‌بسا دولت هیچ‌گونه حمایت مالی از آنها نکرده است. بنابراین با بیکاری قشری که زیر خط فقر قرار دارند تبعات بسیار سنگینی بر بدنه جامعه وارد می‌شود.

در معرض ورشکستگی

در همین راستا قاسم جسمانی مدیرعامل رستوران زیتون واقع در خیابان گوهردشت استان البرز در خصوص عوارض بحران کرونا بر کسب‌و‌کارشان به «جهان‌صنعت» گفت: تقریبا اواخر بهمن ماه پارسال قصد داشتم رستوران زیتون را افتتاح کنم ولی متاسفانه آن زمان کرونا در کشور گسترش پیدا کرد. به همین دلیل با تصور اینکه کروناویروس به زودی تمام می‌شود رستوران را بدون افتتاحیه باز کردیم اما با وخیم‌تر شدن اوضاع وزارت بهداشت دستور به تعطیلی دوماهه تمام رستوران‌ها داد. در همان روزها مجبور شدیم ۱۷ تن یعنی تمام کارگران را مرخص کنیم. بعد از آن مجدد اعلام کردند رستوران‌ها را بازگشایی کنید. ما باز کلی هزینه تبلیغ و مواد اولیه و کارگر دادیم که خداروشکر برج‌های ۵ و ۶ اوضاع بهتر شد اما مجدد از برج ۷ دستور به تعطیلی دادند. در حال حاضر هم محدودیت‌های ساعتی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما شده است. با اینکه بیرون‌بر تا ۱۲ شب باز است اما به دلیل تبلیغات منفی رسانه‌ها تماس‌های بسیاری کاهش یافته است.

وی افزود: سلامتی مردم برای ما در اولویت قرار دارد و قاعدتا برای سهولت آنها نه ما تمام رستوران‌داران پروتکل‌های بهداشتی لازم را رعایت می‌کنند. برای اینکه مردم با خیال آسوده برای صرف خوراک به رستوران‌ها مراجعه کنند تمام فاصله‌های فیزیکی و بهداشت رعایت می‌شود. به عقیده من تردد در مترو و حمل‌و‌نقل عمومی منبع کروناست و بسیار خطرناک‌تر از حضور در رستورانی است که فضای آن بسیار بهداشتی همراه با تهویه است. از طرفی ورشکستگی ما به هزاران کارگر و خانواده‌های آنها آسیب می‌زند. تمام سرمایه ما در مواد اولیه و رستوران است. حال برخی مسوولان بر این عقیدند برای جلوگیری از کرونا جهش یافته رستوران‌ها باید تعطیل شود، تعطیلی کسب‌و‌کارها تنها به ما ضرر نمی‌رساند بنده به شخصه نگران کارگرهای خود هستم، آنها پس‌اندازی ندارند که اجاره خانه و خرج بچه‌هایشان را بدهند. به همین خاطر تبعات تعطیلی و ورشکستگی هر کسب‌و‌کاری موجب افسردگی و افزایش مرگ‌های خودخواسته در بین قشر ضعیف جامعه می‌شود. در این یک‌ساله آمار مرگ‌های خودخواسته بسیار افزایش یافته است و بیشترین دلیل آن هم از بیکار شدن کارگران در این گرانی و تورم بوده است. چه‌بسا امروزه فشار‌های اقتصادی بر بدنه تمام قشر‌ها ضربه وارد می‌کند. از طرفی تمام سارق‌های دستگیر شده بار اولی و کارگر بودند. چنین اتفاقی حاصل تصمیم‌گیری غلطی که انجام شده، است. این امر نشان می‌دهد اعمال تعطیلی برای کسب‌و‌کارها تنها آسیب‌های اجتماعی را در جامعه افزایش داده است.

جسمانی درباره تسهیلاتی که دولت برای رستوران‌های در نظر گرفته بیان کرد: در حال حاضر تنها پنج میلیون تومان تسهیلات برای رستوران‌داران در نظر گرفتند. ملک ما هم عمدتا اجاره است با ۱۷ تن کارگر ما با این مبلغ چگونه می‌توانیم تمام هزینه‌ها را پرداخت کنیم. البته اگر از امروز ملکم را ببندم کمتر ضرر می‌کنم ولی به خاطر آشپز و نیروی کارم نمی‌توانم. هیچ وامی به آنها تعلق نگرفته است، اگر من هم رستوران را تعطیل کنم این بنده‌خداها چی می‌شوند؟! چه‌بسا اغلب افرادی که در این صنف کار می‌کنند، بیمه نیستند و نمی‌توانند از حقوق بیمه بیکاری استفاده کنند.

این مدیر عامل اظهار کرد: در حال حاضر ما بیشتر به صورت بیرون‌بر کار می‌کنیم اما به محض اینکه رسانه‌ها اعلام می‌کنند موج جدید کرونا در راه است، سفارش‌های غذای ما به یک پنجم کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که تمام رستوران‌ها علی‌الخصوص ما برای حفظ رستوران و نیروی کارمان بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم. امروزه برای بسته‌بندی‌های بیرون‌بر سه تا جعبه بهداشتی در نظر گرفتیم تا کوچک‌ترین ویروسی از طریق آن به فردی منتقل نشود. چراکه جام مردم برای ما اهمیت دارد آنها روزی‌رسان ما هستند. تاکنون هیچ‌کس از وزارت بهداشت به صورت حضوری به رستوران ما نیامده است و تنها یک بخشنامه کلی صادر کردند بدون اینکه شرایط و محیط ما را ببیند. البته وزارت بهداشت به هیچ‌یک از رستوران‌ها سرکشی نکرده است. در اصل در این بین ‌تر و خشک با هم سوختند.

عدم امنیت شغلی برای آشپزها

یکی از آشپزهای رستوران زیتون از نگرانی‌های خود بابت نداشتن امنیت شغلی به «جهان‌صنعت» گفت: با شیوع کرونا در کشور، ما هم بیکار شدیم و نزدیک به چهار ماه حقوق نداشتم. در حال حاضر به تازگی در این رستوران مشغول به کار شدیم ولی انگار مجدد زمزمه تعطیلی رستوران‌ها به گوش می‌رسد و من از بیکار شدن دوباره بسیار نگرانم. من یک فرزند دارم و باید اجاره و هزینه خانه را پرداخت کنم. اگر بیکار شوم چه کسی می‌خواهد خرج زندگی خانواده من را بدهد. اگر چه فعلا تمام حقوقم صرف قرض‌های همان چهار ماه بیکاری می‌شود. برای وام اجاره از دولت ۳۰ میلیون وام گرفتم که در حال حاضر ماهی یک میلیون و سیصد هزار تومان به دولت پرداخت می‌کنم. بنده در کل دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم. من نوعی باید در این گرانی با ماهی یک میلیون تومان زندگی کنم. من حدود ۱۲ ساله که آشپز هستم، قبلا به عنوان شغل دوم در تالارها کار می‌کردم اما امروزه به دلیل تعطیلی‌ها، هیچ درآمدی ندارم. شغل ما در این پاندمی کرونا فاقد امنیت شغلی و حمایت‌های دولت است. آنها فقط دستور تعطیلی را صادر می‌کنند؛ پیش خودشان فکر نمی‌کنند ما چگونه باید هزینه زندگی را پرداخت کنیم.

وی افزود: اگر یک رستورانی تنها بیرون بر باشد دیگر به آن رستوران نمی‌گویند بلکه به عنوان مطبخ ازش یاد می‌کنند. در صورتی که رستوران‌داران هزینه اجاره ملک و نیرو و مهم‌تر از آن مالیات بر ارزش‌افزوده یک رستوران را پرداخت می‌کند ولی تنها می‌تواند به صورت بیرون‌بر فعالیت کند. به همین دلیل در این پاندمی کرونا اغلب رستوران‌ها نیروهای خود را اخراج کردند تا هزینه‌های کمتری بپردازند. زیرا مالیات بر ارزش‌افزوده شامل رستوران می‌شود نه مطبخ یا آشپزخانه‌ها. من نوعی که بیکار می‌شوم، باید در این گرانی چه کنم؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 163862
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا