زمان گران‌تر است از منابع

در همین خصوص رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر با تاکید بر اینکه زمان گران‌تر است از منابع به « جهان صنعت نیوز » گفت: نبود برنامه‌ریزی‌ و سیاستگذاری‌های اجرایی در زمان مناسب را شاید بتوان علت اصلی حل نشدن بسیاری از مسائل و مشکلات مردم به خصوص در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی معرفی کرد. آن هم در زمانی که با پیشرفت تکنولوژی و علم، اهمیت و ارزش زمان افزایش یافته و از مدیریت زمان به عنوان یک استراتژی اثربخش برای کسب مزیت رقابتی پایدار یاد می‌شود.

مرتضی سلطانی افزود: در دنیای امروز اهمیت متغیرهای هزینه فرصت زمان در تعیین نوع انتخاب خانوارها، بنگاه‌ها و دولت غیرقابل انکار است به طوری که چگونگی و میزان گردش زمانی پول و سرمایه در کشورها شکل‌دهنده خصوصیات نهادهای اجتماعی و اقتصادی است و این امر باعث تقویت یا تضعیف بعضی نهادها در دوره‌های مختلف زمانی می‌شود.

راه موفقیت در بازار رقابتی امروز

وی ادامه داد: با این حال و با وجود اینکه اقتصاددانان در شرایط بحرانی اقتصاد این پیشنهاد را به دولت می‌دهند که برای موفقیت در بازار رقابتی امروز،  به ویژه در حوزه تولید و صنعت به سمت رقابت مبتنی بر زمان و تمرکز بر کاهش زمان چرخه حرکت کند اما طی سال‌های اخیر شاهد این هستیم که نه تنها در تدوین سیاست‌های اقتصادی به عنصر زمان بهایی داده نشده بلکه بحث تاخیرات زمانی (تشخیص، تصمیم، اجرا و تاثیر) در جهت کارا کردن سیاست‌های اقتصادی با عطف به مقوله زمان از اهمیت بسزایی در نزد دولتمردان برخوردار نیست. به این ترتیب با اتخاذ تصمیماتی دیرهنگام، اشتباه و نسنجیده در دوره‌های مختلف علاوه بر اینکه اقتصاد ایران و قدرت خرید مردم به شدت تضعیف شده است، صنایع زیادی در کشور به سمت تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید سوق داده شده‌اند.

رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر  افزود: این در حالی است که در کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه، زمان تاثیر بسزایی دارد و در این کشورها به دلیل اینکه  در آینده افق روشنی وجود ندارد، چگونگی استفاده از زمان از سوی مدیران نقشی حیاتی دارد چراکه می‌توان با استفاده از عنصر زمان برای ارائه مزیت رقابتی پایدار جهت خلق ارزش‌های بلندمدت  و جلوگیری از عقب‌ماندگی اقتصادی بهره برد.

کسب قابلیت رقابت‌پذیری

سلطانی در ادامه بیان کرد: برای این منظور و در راستای کسب قابلیت رقابت‌پذیری، لازم است مدیران هر شرکت یا سازمان به خصوص ارگان‌های زیرمجموعه دولت با اخذ تصمیمات مناسب در حوزه‌های تصمیم مهندسی تولید و عملیات، اهداف عملکردی مجموعه تحت اشراف خود همچون سرعت و انعطاف را تامین کنند. همانطور که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد این هستیم که شرکت‌هایی که روزگاری از طریق کاهش هزینه، تمایز، صرفه‌جویی و کیفیت رقابت می‌کردند، امروزه به دنبال کسب مزیت رقابتی به واسطه راهبردهای مبتنی بر زمان هستند. در این میان ارزش مورد مطالبه مشتریان نیز که محل تمرکز سازمان برای کسب مزیت رقابتی است از هزینه و کیفیت به «زمان» تغییر پیدا کرده ‏است.

وی با تاکید بر اینکه در واقع زمان یکی از باارزش‌ترین منابعی است که در اختیار بشـر قرار دارد، گفت: مدیریت زمان نیز به بهترین استفاده ممکن از زمان و انجام کار درست در زمان مناسب اشاره می‌کند. به عبارت دیگر مدیریت خوبِ زمان نقش اساسی در اتمام کارها در چارچوب زمانی مقرر بازی می‌کند و همچنین بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد. سلطانی اظهار کرد: به همین دلیل است که قدیمی‌ها می‌گفتند وقت طلاست امـا امـروزه می‌گویند  ارزش وقت بسـیار بـالاتر از طلاسـت چرا که ثروت و منابعی همچون طلا و جواهرات را می‌توان با استفاده از راهکارهای مختلف و تلاش کافی جایگزین کرد اما از هیچ عنصر دیگری نمی‌توان به جای زمان استفاده کرد. در واقع اگر گنجینه وقت و فرصت به تاراج برود، دیگر به هیچ طریقی نمی‌توان بار دیگر آن را به دست آورد. بنابراین، وقت از طلا و دیگر فلزهای گرانبها بسیار باارزش‌تر و کمیاب‌تر است.

فرصت‌های طلایی را از دست ندهید

سلطانی در ادامه افزود: به همین جهت همواره به دولتمردان و مدیران صنعتی در کشور توصیه می‌شود که با اتخاذ سیاست‌های نسنجیده باعث از دست رفتن فرصت‌های طلایی نشوند و صنایع کشور را زمین‌گیر نکنند. در این خصوص باید این نکته را مد نظر داشت که یکـی از مهم‌ترین متغیرهای مـدیریت عامل زمان اسـت به طوری که هر چه از نظر زمان بیشتر صرفه‌جویی شود، فرصت‌های آتی به نفع برنامه‌ریزی کلان و استراتژیک برای مسائل اقتصادی، اجتماعی، فنی و تکنولوژیک تغییـر خواهد کرد. در این راستا در بسیاری صنایع اگرچه کیفیت هنوز به عنوان یک عامل حیاتی موفقیت محسوب می‌شود، اما دیگر به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی منحصربه فرد لحاظ نمی‌شود. در واقع مشتریان ضمن مطالبه هزینه پایین و کیفیت بالاتر، توجه خود را به در دسترس بودن محصول در هنگام نیاز معطوف کرده‌اند.

رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر بیان کرد: امروزه لحظه‌ها تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازند و در دنیای کنونی، هر روز که سپری می‌شود، بشر به ارزش علمی، اقتصادی، روانشناسی و معنوی وقت بیشتر پی می‌برد.

وی افزود: در همین راستا در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی در دنیا میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی در وقت و در پی آن، صرفه‌جویی در دیگر منابع اقتصادی اتفاق می‌افتد؛ موضوعی که ایران در این حوزه دچار عقب‌ماندگی است و باید هر چه زودتر با تلاش برای رسیدن به سرعت مناسب در عملیات و تصمیم‌گیری‌ها، خودش را با کشورهای موفق اقتصادی در دنیا برابر کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 163865
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا