بی‌اعتنایی شاخص‌ها به نمایش خشونت‌بار ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز: دو هفته مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده وی با فراخوان حامیانش در واشنگتن و با ارائه یک سخنرانی در رد انتخابات برگزارشده ریاست‌جمهوری، زمینه‌ساز یورش طرفدارانش به کنگره آمریکا شد؛ اتفاقی که هرچند بی‌سابقه بود اما تاثیری در بازار جهانی بورس نگذاشت. بازارهای سهام از آمریکا تا اروپا اعتراض‌های خشونت‌بار روز چهارشنبه طرفداران دونالد ترامپ را نادیده گرفتند و همچنان به صعود روزهای گذشته خود ادامه دادند. با این حال در مقابل، قیمت طلا تحت‌تاثیر تقویت دلار و کاهش چالش‌های دولت آینده جو بایدن پس از غلبه دموکرات‌ها بر کنگره وارد سیر نزولی شد. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند که علت سکوت بازارهای سهام در قبال رفتار هواداران ترامپ بی‌تاثیری نهادی این ناآرامی در سرنوشت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است.

بررسی عملکرد بورس‌های جهانی نشان می‌دهد، بازارهای آسیایی در معاملات روز گذشته با روند افزایشی همراه شدند در حالی که امید به بهبود اوضاع اقتصادی جهان با روی کار آمدن دموکرات‌ها در ایالات متحده و پیروزی رسمی جو بایدن و حزب دموکرات در انتخابات آمریکا، امیدواری‌ها را بیشتر کرده است. رشد بی‌نظیر شاخص نیکی ژاپن در معاملات بازار ژاپن و امیدواری آمریکا به بهبود اوضاع اقتصادی با روی کار آمدن دولت جدید، موجب بهبود وضعیت بازارها شد. از رشد بی‌نظیر متغیرهای بازار وال‌استریت در روز پنجشنبه به عنوان پشتوانه محکمی برای رشد بازارها در روز جمعه نام برده شده است.

پنیک نشدن سهامداران در بازارهای آمریکا با وجود آشوب‌های اخیر در این کشور و امیدواری نسبت به از بین رفتن باقیمانده‌های تصدی‌گری جمهوریخواهان در آمریکا، موجب ورود بیشتر سرمایه‌گذاران به بازارها برای سرمایه‌گذاری و امید به بهتر شدن روند بازارها با روی کار آمدن بایدن شد. گفتنی است با تایید رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط کنگره، جو بایدن از ابتدای بهمن به عنوان رییس‌جمهور جدید این کشور کار خود را آغاز خواهد کرد. این تایید در حالی انجام شد که شماری از طرفداران ترامپ با ورود به بخش‌هایی از کنگره باعث ایجاد مشکلاتی در کار کنگره شدند و در برخورد پلیس با معترضین نیز چهار نفر کشته و تعدادی دستگیر شدند. دونالد ترامپ در نهایت از تحویل قدرت به بایدن خبر داد اما ادعای خود مبنی بر نقلب در انتخابات ماه نوامبر را مجددا تکرار کرد. پس از دولت و کنگره اکنون دموکرات‌ها به اکثریت مجلس سنا نیز دست یافته‌اند و این مساله بدان معنا خواهد بود که دولت بایدن برای اجرای سیاست‌های خود کار راحت‌تری را پیش رو خواهد داشت.

احتمالا یکی از اصلی‌ترین تحولات در دوران سلطه دموکرات‌ها، لایحه‌های مالیاتی خواهند بود. کارشناسان انتظار دارند تا دموکرات‌ها افزایش نرخ‌های مالیاتی به ویژه برای دهک‌های پردرآمد تر را در دستور کار خود قرار دهند. با این حال در آخرین روزهای دولت ترامپ، وزیر خزانه‌داری آمریکا رسما برای اخراج شرکت‌های چینی از بورس نیویورک وارد کارزار شده است.

به گزارش عصر مالی، پس از اینکه بورس نیویورک در روز گذشته اعلام کرد که با وجود دستور رییس‌جمهور آمریکا، از اخراج شرکت‌های چینی امتناع می‌کند، استیو منوچین رییس بورس نیویورک را مجبور به اطاعت از فرمان رییس‌جمهور کرد. بر این اساس بورس نیویورک در بیانیه‌ای اظهار داشت که از روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه، بر اساس رایزنی با وزیر خزانه‌داری آمریکا، سه شرکت چینی را از بورس نیویورک اخراج خواهد کرد. به این ترتیب، شرکت‌های چاینا تلکوم، چاینا یونیکوم، چاینا موبایل در حال رایزنی با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای دور زدن قوانین هستند. با این حال پیش‌بینی می‌شود با شروع دوره بایدن تیرگی روابط ایالات متحده با چین تا حد زیادی برطرف شود. پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا این امکان را به دولت آتی خواهد داد تا تصویب تمامی فرمان‌ها را بدون هیچ دردسری، از طریق سنا دریافت کند.

با وجود تمامی این خوش‌بینی‌ها، کریس گافنی- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه تی‌ای بنک – می‌گوید: سال ۲۰۲۰ یک سال معمولی نبوده و روند معاملات بازار نشان می‌دهد که با توجه به ریسک‌های سال ۲۰۲۰ بازارها هنوز قادر به ادامه مسیر بدون حمایت‌های سیاستگذاران نیستند. او می‌افزاید: نوسانات بازار در ماه‌های اخیر زیاد بوده و بازگشت آرامش نیازمند زمان خواهد بود. این تحلیلگر بازارهای جهانی تاکید می‌کند: تزریق نقدینگی جدید به بازارها در قالب بسته‌های حمایتی جدید در شماری از کشورها باعث می‌شود تا معامله‌گران با خیال آسوده‌تری وقایع آینده را دنبال کنند.

بورس آمریکا 

به هر روی با وجود خشونت‌ها در واشنگتن، معاملات در وال استریت پررونق بود؛ به نحوی که همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۷۲/۰ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و ۱۸/۵۲

واحد بسته شد. شاخص «اس‌اندپی ۵۰۰» با ۵/۱ درصد صعود تا سطح ۴۱/۳۸۰۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۳۴/۲ درصد جهش در سطح ۱۳ هزار و ۹۵/۳۸ واحدی بسته شد. گفتنی است اوراق قرضه آمریکا نیز در نتیجه خوشبینی به گشایش‌های اقتصادی در دوره بایدن، از روز پنجشنبه با روند افزایشی همراه شده‌اند.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا نیز با وجود ناآرامی‌ها در آمریکا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۲۲/۰ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶/۶۸۵۶ واحد بسته شد.  شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان هم با صعود ۵۵/۰ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۴/۹۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با جهش

۷/۰ درصدی در سطح ۵۶۶۹.۸۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵»
 ۴۳/۰ درصد بالا رفت و به ۸۰/۸۳۸۵ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص کاسپی کره‌جنوبی با رشد ۴ درصدی روبه‌رو شد و شاخص نیکی ژاپن ۳/۲ درصد مثبت شد و به بیشترین میزان نسبت به آگوست ۱۹۹۰ میلادی رسید. شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ‌کنگ نیز با رشد ۰۵/۱ درصدی روبه‌رو شد و شاخص بلوچیپ در بازار چین با رشد ۷/۰ درصدی روبه‌رو شد.  در چین همچنین شاخص «شانگ‌های  کامپوزیت» صعود ۷۷/۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۶۶/۵۵۱۳ واحد بسته شد. در استرالیا هم شاخص «اس‌اندپی اس‌اندایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۵۹/۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۹۵/۶۷۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 تاثیر آشوب‌های آمریکا بر بورس ایران

روزبه شریعتی- کارشناس بازار سرمایه-با اشاره به آشوب‌های اخیر در آمریکا، درمورد واکنش‌های بورس ایران و بازارهای جهانی بورس اظهار کرد: واکنش بازارهای جهانی که بسیار بزرگ‌تر و نقدشونده‌تر از بازار بورس ایران هستند، معمولا نسبت به اتفاقات سیاسی می‌تواند قابل توجه‌تر باشد. در همه اتفاقات گذشته از جمله کرونا، بازارهای جهانی در حال اصلاح بودند در حالی که بورس ایران صعودی بود، زیرا بازار جهانی به این شکل نیست که با سیستم حمایتی حفظ شود. روند بازارهای جهانی مشخصا به عملکرد شرکت‌ها و سیاست‌های کلان بستگی دارد و بر اساس تولید واقعی پیش می‌رود در حالی که بازار بورس ایران تورم‌محور است. وی ادامه داد: وقتی بازارهای جهانی اعم از انس، کامودیتی‌ها و بورس امریکا واکنش خاصی به این اتفاقات نشان نمی‌دهد یعنی بازارهای مالی پذیرفته‌اند که این ماجرا یک شوآف سیاسی با حرکت پوپولیستی از سمت ترامپ است. چنین واکنش‌های عجیب و غریبی در بازارهای جهانی و ایجاد تنش باید سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای کم ریسک از جمله طلا سوق دهد اما این اتفاق از دیروز تاکنون رخ نداده است. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار بورس ایران هم نسبت به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهد و چنین آشوب‌هایی در آمریکا برایش مهم نیست. این اتفاق هم در آمریکا ادامه دار نخواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 163877
لینک کوتاه :