آمار سیاه

به گزارش جهان صنعت نیوز: به طور میانگین در مجموع در هفته گذشته هر روز ۶۸۶ نفر به خاطر ابتلا کووید۱۹ بستری شدند. در مجموع در هفته گذشته ۴۸۰۳ نفر از مبتلایان کروناویروس در بیمارستان بستری شدند؛ ۷۰۹ نفر کمتر از هفته‌ قبلی. البته به نظر می‌رسد شیب کاهش بستری‌های کروناویروس هم کمتر شده است. پزشکان دلیل کاهش آمار فوتی‌ها را افزایش تست‌ها و ردیابی بیماران تلقی می‌کنند.

البته با شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا محققان دانشگاه کلمبیا پیش‌بینی کردند در اسفند ماه امکان شیوع کرونای شدید وجود دارد. اگرچه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده در ایران روند بیماری به گونه‌ای است که ۸۰ درصد در بستری‌ها و ۷۰ درصد در مرگ‌و‌میر کاهش آمار داشتیم اما چند روز پیش رییس انجمن متخصصان داخلی ایران نسبت به افزایش آمار سکته و بیماری‌های قلبی در میان جوانان هشدار داد. ایرج خسرونیا از مشاهده موارد سکته قلبی در بین افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله ابراز نگرانی کرد و از جمله دلایل این مساله به تحرک کم و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرده بود اما نکته حائزاهمیت در این موضوع این است که تمامی فوت‌شدگان این آمار ناقلان بی‌علامت بودند که دچار لخته خون شدند. البته آلودگی هوا و مازوت‌سوزی هم در افزایش مرگ‌های ناگهانی بی‌تاثیر نبوده است اما افزایش ترسناک آمار سیاه ایست‌های قلبی جای بسی نگرانی دارد.

بهبودیافتگان کرونا در معرض سکته

آمار فوتی‌های کرونا در حالی کاهش پیدا کرده که تعداد مرگ‌و‌میر بر اثر ایست قلبی خیلی بی‌صدا در حال افزایش است. هیچ آمار دقیقی در خصوص آن وجود ندارد اما یکی از پرستارهای بیمارستان قلب تهران در خصوص تعداد مراجعه‌کنندگان به «جهان‌صنعت» گفت: این روزها از همکارانم می‌شنوم که تعداد بستری و مراجعه به بیمارستان‌ها برای کرونا بسیار کاهش یافته ولی از طرفی تعداد ناقلان بی‌علامت به شدت افزایش یافته و به همین دلیل مردم دیگر برای درمان و پیگیری کرونا به بیمارستان رجوع نمی‌کنند اما بیش از ۵۰ درصد آنها بدون هیچ علائمی در خانه سکته و فوت می‌کنند. چند روز پیش بیماری داشتیم که برای عمل قلب در بیمارستان بستری شده بود و وقتی جواب تست PCR آن مثبت شد تصمیم به این گرفتند که بعد از بهبودی، او را عمل کنند اما هنوز چهار روز نگذشته بود که بیمار بر اثر ایست قلبی فوت کرد. بعد از بررسی‌ها مشخص شد در سرخرگش خون شده کرده بود.

افزایش عجیب مرگ‌های ناگهانی که سن و جنسیت نمی‌شناسد، نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. با توجه به بررسی‌ها در این مدت آمار فوتی‌ها بر اثر سکته قلبی و مغزی در میان جوانان هفت برابر شده است. این در حالی است که این بیماران ریسک فاکتور و سابقه بیماری قلبی نداشتند و آزمایش تشخیصی بیماری کرونا، در همه بیماران مثبت بوده است. همچنین اکثر بیماران پیش از وقوع حوادث عروقی با علائم خفیف بیماری کووید ۱۹، در خانه بوده و نیازی به بستری نداشتند. براساس بررسی‌ها بیش از ۳۰ درصد از بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستند، از عارضه لختگی خون رنج می‌برند. محققان اوایل ظهور کرونا اعلام کردند بیماران قلبی بهبودیافته از کرونا همواره در معرض تهدید لخته‌های خونی و عروقی هستند که اگر در اندام فرد باشد منجر به سیاه شدن آن عضو از بدن می‌شود یا در ریه به صورت آمبولی ریه، در عروق قلبی به صورت سکته قلبی و در عروق مغزی به صورت سکته مغزی تاخیری بروز می‌کند که یکی از مهم‌ترین علت‌های افراد مبتلا به کروناست. اما بیمارانی هستند که پس از بهبودی از کرونا با گذشت یک ماه از ترخیص با سکته قلبی مجددا به بیمارستان برگشتند که علت آن لخته شدن خون در عروق کرونر بوده است. حال اخیرا بهبودیافتگان یا ناقلان بی‌علامت به مرگ‌های ناگهانی دچار می‌شوند که نام آنها در هیچ آماری ثبت نمی‌شود.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی سکته‌های قلبی

در همین رابطه مسعود اسلامی متخصص قلب و عروق در خصوص عوارض کرونا بر قلب به «جهان‌صنعت» گفت: بیماری کووید۱۹ عوارض بسیار متفاوتی بر بدن فرد باقی می‌گذارد اما مهم‌ترین آن عوارض قلبی و عروقی است. این عوارض به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود. عوارض کوتاه‌مدت این بیماری بر سه قسمت قلب فرد تاثیر می‌گذارد؛ یکی از آن عوارض ایجاد سکته‌های قلبی در فردی است که این بیماری را گرفته و بهبود یافته است چرا که بعد از بیماری کووید۱۹ امکان تشدید لخته خون در داخل عروق سیاهرگ یا سرخرگ افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر لخته در داخل عروق سرخرگ‌های قلب اتفاق بیفتد می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. البته در این بین نکته حائزاهمیت این است که با وجود اینکه کرونا میزان سکته قلبی را افزایش داده ولی در دوران آن میزان مراجعه و بستری شدن بیماران به علت مشکلات قلبی به بیمارستان‌ها هم بسیار کاهش پیدا کرده است زیرا حدود ۵۰ درصد از افرادی که دچار سکته‌های قلبی می‌شوند از حضور در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا وحشت دارند. به همین خاطر وقتی فرد مشکل قلبی یا گرفتگی عروق پیدا می‌کند به بیمارستان مراجعه نمی‌کند و در نتیجه سکته قلبی تشخیص داده نمی‌شود و منجر به عوارض بعدی می‌شود.

وی افزود: دومین مشکلی که کرونا بر قلب ایجاد می‌کند، التهاب عضله قلب است. این معضل می‌تواند منجر به بزرگی قلب و ضعف عضله قلبی شود. سومین مشکل حادی که می‌تواند ایجاد کند نامنظم بودن ضربان قلب است. حدود ۱۰ درصد از بیمارانی که به دلیل کووید۱۹ در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند دچار آن می‌شوند.

اسلامی درباره عوارض بلندمدت و مزمن کرونا بر قلب بیان کرد: در این مدت افراد بسیاری به کرونا مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند. اغلب آنها تصور می‌کنند بعد از ۱۴ روز دیگر بیماری تمام شده است در صورتی که طبق بررسی‌ها افرادی که به کرونا مبتلا شدند به مدت دو تا سه ماه پس از بهبودیافتگی، عوارض قلبی‌شان تازه به صورت درگیری عضله قلبی نمایان می‌شود. متاسفانه این عوارض می‌تواند منجر به ایست قلبی و مرگ ناگهانی شود. به همین خاطر در آمار کشورهای مختلف و از جمله ایران میزان مرگ‌های ناگهانی حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر آمار فوتی‌هایی که به نام کرونا ثبت می‌شود کاهش و تعداد سکته‌های قلبی افزایش ناگهانی پیدا کرده است. دلیل آن هم عارضه مضمن کووید۱۹ روی عضله قلب است.

وی تاکید کرد: به تمام افرادی که دچار بیماری خفیف یا حاد کرونا شدند، توصیه می‌کنم بیش از گذشته مراقب قلب خود باشند. اگر آنها دچار تنگی نفس شدید، تپش قلب‌های غیرعادی و درد قفسه سینه شدند حتما باید به بیمارستان مراجعه کنند. چه بسا برای جلوگیری از خطرات احتمالی افراد پس از بهبودیافتگی حتما تحت نظر پزشک قلب و عروق قرار بگیرند. البته همگان باید بدانند عوارض قلبی کرونا سن و سال نمی‌شناسد هر فردی و در هر سنی که به این بیماری دچار شود در خطر سکته قلبی و مرگ ناگهانی است. البته عوارض قلبی در افرادی که شدت بیماری کووید۱۹ در آنها بیشتر بوده احتمال بروز سکته هم بیشتر است. ولی ناقلان بی‌علامت چون به بیمارستان و گاها به دکتر هم مراجعه نمی‌کنند بیش از دیگران در معرض مرگ ناگهانی قرار دارند. مبتلایان به کرونا هنگامی که به دکتر مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند معمولا تا سه ماه قرص آسپرین به عنوان پیشگیری از لخته شدن خون به آنها توصیه می‌شود و تجویز آن برای افراد با علائم خفیف یک ماه کافی است.

افزایش فوتی مرگ‌های ناگهانی در بی‌خبری حاکی از آمارهای جدیدی است که ثبت نمی‌شود و مورد بحث قرار نمی‌گیرد. اغلب افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند اما بر اثر ایست قلبی فوت می‌کنند نامشان در فوتی‌های کرونا ثبت نمی‌شود پس دو رقمی شدن این آمار جای تعجب ندارد. بنابراین فوت ناقلان بی‌علامت به نوعی جزو آمار سیاه کرونا محسوب می‌شود؛ افرادی که غالبا تست کرونا ندادند اما بر اثر عارضه کرونا جا می‌بازند. با این وجود مسوولان قصد ندارند برای جان شیرین مردم واکسن تهیه کنند. با این اوصاف دود تعلل در تهیه واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی تنها در چشم مردم می‌رود. براساس این گزارش با وجود کاهش آمار فوتی‌های کرونا و زرد شدن پایتخت و شروع ترددها باید منتظر موج جدید بیماری و مرگ افراد زیادی با عوارض یا خود کروناویروس باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 164057
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا