جدی شدن کاندیداتوری رییسی؛گمانه‌ای که زود کمرنگ شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همین چند روز قبل بود که رسانه‌های مختلف از جدی شدن احتمال کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی رییس دستگاه قضا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو خبر دادند اما این‌طور که به نظر می‌رسد، این گمانه آنقدرها هم که می‌گفتند هم جدی نبوده است.

بعد از آن شاهد یکسری کار رسانه‌ای و فضاسازی درباره تقویت احتمال کاندیداتوری رییس دستگاه قضا بودیم؛ اقدامی که سایت اصولگرای «نامه‌نیوز» آن را کلید زد. این رسانه نزدیک به مصطفی پورمحمدی، در گزارشی با اشاره به اینکه «در محافل سیاسی شنیده می‌شود احتمال نامزدی ایشان (رییسی) قوت گرفته است» نوشت: «طبعا مطرح شدن احتمال نامزدی آقای رییسی یک اتفاق مهم در مناسبات انتخاباتی اصولگرایان است زیرا بر اساس تجربه سال ۹۶ این احتمال می‌رود که اجماع بر او صورت گیرد. در همین زمینه دو روز پیش سیدحسین نقوی‌حسینی گفت: «اصولگرایان تنها در صورتی به اجماع می‌رسند که آقای رییسی نامزد انتخابات شود.»

این خط با برخی اظهارنظرها از سوی مخالفان قالیباف پیگیری شد. مثلا محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز به فرارو گفته بود: «شکی ندارم که اگر رییسی به انتخابات ورود پیدا کند معادلات را قطعا به ضرر آقای قالیباف به هم خواهد زد چون بخش عمده جناح اصولگرا که در دوره قبلی در رقابت میان رییسی با قالیباف، پشت سر رییسی قرار گرفتند و به همین دلیل قالیباف مجبور به انصراف شد در این دوره هم در صورت حضور آقای رییسی، از وی حمایت می‌کنند.»

گمانه مورد بحث  اما خیلی زود از رونق افتاد و چهره‌های سیاسی به خصوص در جریان اصولگرا شروع به تکذیب کردند. مثلا عباس سلیمی‌نمین روز گذشته به «نامه‌نیوز» که مدعی جدی شدن احتمال کاندیداتوری رییسی بود، گفت: «من عکس این مطلب را شنیده‌ام. ضمن اینکه بر اساس فهم مدیریتی و سیاسی بعید می‌دانم که وارد این عرصه شود، مگر اینکه شرایط تغییر کند. در شرایط کنونی، اما کاندیداتوری او مطرح نیست.»

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز در مصاحبه دیگری به همین سایت خبری گفت: «برخی آقای رییسی را به عنوان نامزد مطلوب مطرح می‌کنند، چون مورد توافق ائتلاف‌های مختلف است. اما ایشان تا الان قبول نکرده‌اند و استدلالشان هم این است که ماموریتی دارند و باید آن را به انجام برسانند.»

تکذیبیه بعدی را نیز محمدرضا باهنر دبیرکل حزب جامعه اسلامی مدرسین روی این گمانه گذاشت. او روز گذشته در مصاحبه با سایت «برنا» گفت: «در ارتباط با کاندیداها شایعه زیاد است اما به طور جدی قالیباف و رییسی مطرح هستند. خود من یک ماه پیش با رییسی صحبت کردم و ایشان به صورت جدی گفتند که من نمی‌آیم. ولی عوامل محیطی درباره حضور او تعیین‌کننده هستند.»

بر اساس همین اظهارنظرها و تکذیب‌ کردن‌ها است که می‌توان گفت رییس دستگاه قضا تا‌کنون تصمیمی درباره ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ندارد و تمرکز خود را بر ساماندهی قوه قضاییه گذشته است. با این وجود هیچ چیزی در عالم سیاست ، به خصوص در ایران غیرممکن نیست و از حالا تا پنج ماه دیگر که موعد انتخابات برسد، این سیب هزاران چرخ خواهد خورد.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 164067
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا