فضا برای ورود نظامیان به انتخابات فراهم می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: سیاسیون در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مدام درباره موضوعاتی از این دست سخن می‌گویند و به نحوی با هم مباحثه می‌کنند. مثلا همین امروز شاهد اوج گرفتن مباحثات درباره کاندیدای نظامی بودیم.

شاهد آنکه روزنامه «شرق» دیروز در سرمقاله خود با عنوان «کدام بناپارتیسم؟!» با اشاره به اینکه «نظامیان از آغاز انقلاب در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش بسیاری داشته‌اند» نگرانی‌ها از رییس‌جمهور شدن یک چهره نظامی را بی‌مورد دانسته و نوشته بود: «پیروزی یک چهره نظامی باز منجر به بناپارتیسم در ایران نخواهد شد چراکه با همین قاعده باید از فرمانده کل قوا پیروی کنند. به یک معنا می‌توان گفت حکومت ایران رابطه تنگاتنگی با نظامیان داشته است و منفک‌کردن یک حکومت انقلابی از نهادهای نظامی که از آن صیانت می‌کنند، شدنی نیست.»

احمد غلامی سردبیر «شرق» در پایان نیز تاکید می‌کند: «اصلاح‌طلبان بهتر از هر کسی می‌دانند حضور یک چهره نظامی در راس دولت سرنوشتی متفاوت از روسای جمهور دیگر نخواهد داشت. اگر این گفته درست باشد، اصلاح‌طلبان بدشان نمی‌آید تا این بار چهره‌ نظامی بر صدر بنشیند و آزمون سیاسی‌اش را پس بدهد. با این اوصاف تکلیف این بناپارتیسم از پیش معلوم است.»

این گفته وی درباره نظر اصلاح‌طلبان پیرامون رییس‌جمهور شدن یک نظامی، وقتی تایید می‌شود که می‌بینیم سایت اصلاح‌طلب «اعتمادآنلاین» نیز با یکسری مصاحبه سعی دارد بدون ایراد بودن ورود نظامیان به عرصه رقابت انتخاباتی را به مخالفان این نگاه ثابت کند. در همین راستاست که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به اعتمادآنلاین می‌گوید: «افکار عمومی ضدیتی با کاندیداتوری نظامیان ندارند.» وی توضیح می‌دهد: «آنچه حضرت امام(ره) فرمودند مربوط به منع ورود نظامیان به جریان‌های سیاسی بود نه رقابت‌های انتخاباتی. اینکه نظامی مسوولیت اجرایی را بر‌عهده بگیرد به هیچ‌وجه در بیان حضرت امام منع نشده است.»

شبیه این حرف را محمدرضا باهنر نیز در گفت‌وگو با برنا گفته است. او می‌گوید: «امام گفتند نظامیان در احزاب سیاسی عضو نشوند، همان زمان دیدیم آقای هاشمی‌رفسنجانی فرمانده کل قوا در جنگ بود و کاندیدای ریاست‌جمهوری هم شد. اینکه امام فرمودند نظامیان وارد سیاست نشوند به این معنا نیست که نظامیان رییس‌جمهور نشوند و ریاست‌جمهوری صرفا سیاسی نیست. من هم که این حرف را می‌زنم ممکن است موافق ریاست‌جمهوری نظامیان نباشم ولی می‌گویم از این زاویه نگاه نکنیم. ما باید به دنبال شخصی کارآمد باشیم و در رقابتی جدی، رییس‌جمهور شود نه اینکه دور و بر همه را پاک کنیم تا یک کاندیدا موفق شود.»

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت مجلس دهم نیز دیروز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به همین نکته پرداخته و گفته است: «این ادعا که امام (ره) نظامیان را از ورود به عرصه کاندیداتوری منع کرده بودند صحت ندارد چراکه می‌بینیم در دور اول انتخابات تیمسار مدنی در عرصه رقابت حاضر بوده است.»

با توجه به رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره ورود نظامیان به عرصه کاندیداتوری و گفته‌های سیاسیون در جریان اصولگرا به نظر می‌رسد که هر دو جریان سیاسی کشور در این باره نگاه واحدی پیدا کرده‌اند و مخالفتی با این امر ندارند. حال باید منتظر ماند و دید که نظامیان یا چهره‌هایی با سابقه نظامی چقدر از فراهم شدن فضای سیاسی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ استقبال می‌کنند و وارد میدان می‌شوند. همچنین باید دید نظر مردم که تصمیم‌گیرندگان نهایی هستند، چیست و چقدر از این گروه استقبال خواهند کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 164069
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا