ترامپ در آستانه خلع قدرت

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این میان بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا، حتی از میان سیاستمداران حزب جمهوریخواه، ترامپ را به خاطر حمله قانون‌شکنان به کنگره شریک جرم می‌دانند و با همین استدلال خواهان برکناری فوری او هستند.

نانسی پلوسی در این راستا از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ در روز دوشنبه خبر داد. سه نماینده دموکرات کنگره در تدوین متن لایحه استیضاح ترامپ نقش دارند. تد لیو، دیوید سیسیلین و جیم راسکین سه نماینده دموکرات مجلس هستند که متن لایحه استیضاح ترامپ را تهیه کرده‌اند. رسانه‌های آمریکا از پشتیبانی ۱۶۰ نماینده دیگر از این لایحه خبر داده‌اند. از جمله اتهاماتی که ترامپ به موجب آنها سزاوار استیضاح شناخته شده، تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت است. او همچنین به خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری متهم شده است.

در پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ آمده است: رفتار رییس‌جمهور آمریکا در دفترش، با جرائم و تخلفات سنگین همراه بوده که تحریک عامدانه به خشونت علیه دولت ایالات متحده از جمله آنهاست. همچنین در متن آن نوشته شده: اندکی پیش از جلسه مشترک، رییس‌جمهور ترامپ برای گروهی از هواداران سیاسی خود در مجاورت این محل سخنرانی کرد. در آنجا بر این ادعاهای غلط که ما این انتخابات را بردیم و آن را با اختلاف بالا بردیم، تاکید کرد. او همچنین به طور عامدانه بیاناتی را اظهار کرد که مشوق اقدامات غیرقانونی متعاقب در کنگره شد.

ایلهان عمر عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود در حال فراهم آوردن مقدمات استیضاح ترامپ است. به گفته او، ترامپ باید از سمت خود برکنار شود. از سوی دیگر تد لیو نماینده کنگره آمریکا از مایک پنس معاون ترامپ خواست تا اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

این دومین باری است که کنگره آمریکا لایحه استیضاح دونالد ترامپ را تهیه می‌کند. بار نخست نمایندگان او را به علت تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین با مقاصد سیاسی استیضاح کردند اما سنا که در کنترل جمهوریخواهان است، این استیضاح را رد کرده و به آن رسیدگی نکرده بود.

از طرفی در حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کاپیتول، لپ‌تاپ نانسی پلوسی توسط افراد ناشناس به سرقت رفته است. در این خصوص پلوسی در تماسی با ستاد مشترک فرماندهی ارتش آمریکا تاکید کرده ترامپ در آخرین روزهای زمامداری در کاخ سفید، نباید فرصت دست زدن به یک حمله هسته‌ای را داشته باشد. او گفت با بالاترین مقام ستاد مشترک فرماندهی در این باره صحبت کرده است.

افزایش فشارها بر ترامپ برای کناره‌گیری

فشار روی دونالد ترامپ برای کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری پیش از اتمام دوره‌اش، به علت ایفای نقش او در شورش مرگبار علیه کنگره بالا گرفته است. سناتور لیزا مرکافسکی اولین سناتور جمهوریخواهی شد که از دونالد ترامپ خواست از سمتش استعفا دهد. دموکرات‌های آمریکایی مفاد استیضاح را با اشاره به تحریک به قیام آماده کرده و سناتور بن ساسه جمهوریخواه گفته است چنانچه مجلس نمایندگان آمریکا دوباره به استیضاح ترامپ رای دهد، به برکناری او رای مثبت خواهد داد. رییس‌جمهوری آمریکا به شدت منزوی شده است. او از سوی متحدانش رها شده و تعداد اندکی مدافع دارد، آن هم در وضعیتی که مقام‌های دولتی با انزجار استعفا می‌دهند و او را بابت تحریک شورش مرگبار چهارشنبه گذشته سرزنش می‌کنند.

همکاری مایکل کوهن با تحقیقات برکناری ترامپ

از طرفی وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ در توئیتی گفت با مقام‌های تحقیق‌کننده درباره رییس‌جمهور آمریکا و خانواده‌اش همکاری می‌کند.

مایکل کوهن وکیل شخصی ترامپ در توئیتش نوشت: از من تقاضا شد با چند آژانس دولت به منظور ارائه شهادت درباره جرائم ترامپ و خانواده ترامپ همکاری کنم و با آن موافقت کرده‌ام. او ادامه داد: من این کار را عمدتا به این خاطر می‌کنم که ترامپ و خانواده او تلاش کرده‌اند دموکراسی آمریکا را از بین ببرند و خوشبختانه شکست خوردند. کوهن همچنین گفت: یقین دارم که ترامپ اکنون در یک حالت روان‌پریشی است. من کاملا اطمینان دارم که هدف ترامپ کودتا برای به دست گرفتن قدرت مثل پوتین بود. ترامپ ترجیح می‌دهد کاخ سفید را بسوزاند اما کلیدها را تحویل ندهد.

کوهن سال‌ها به عنوان وکیل و دستیار شخصی ترامپ کار کرده و در سال ۲۰۱۹ گذراندن مجازات سه سال حبس خود را از بابت جرائم مالی و دروغ گفتن به کنگره شروع کرد. او در ماه ژوئیه برای گذراندن بقیه مجازاتش و در پی نگرانی از اینکه شرایط ناایمن زندان او را در ریسک ابتلا به کروناویروس قرار دهد به حبس خانگی منتقل شد.

کوهن در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری علیه رییس سابقش عمل کرده و یک کتاب نیز درباره دوران کارش برای ترامپ نوشته است. سال ۲۰۱۹ یک قاضی فدرال آمریکا بعد از اذعان بنیاد ترامپ به اینکه این رییس‌جمهور آمریکا شخصا از اعتبارات این بنیاد برای کمک به کمپین ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ خود سوءاستفاده کرده، به ترامپ دستور داد دو میلیون دلار غرامت بپردازد.

دادستان ناحیه منهتن نیز به تحقیقات کیفری علیه ترامپ و فعالیت‌های تجاری‌اش ادامه می‌دهد. علاوه بر آن دو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از کریستوفر رای مدیر اف‌بی‌آی خواسته‌اند بعد از افشای گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهور آمریکا با برد رافنسپرگر درباره لغو نتایج انتخابات، یک تحقیقات کیفری درباره ترامپ باز کند.

۴ نماینده جمهوریخواه کنگره در میان آشوبگران

دست‌کم چهار قانونگذار عضو حزب جمهوریخواه در رویدادهای مرتبط با هجوم مردم به داخل ساختمان کنگره آمریکا شرکت داشته‌اند. نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشت که دریک اوان نماینده مجلس نمایندگان از ویرجینیای غربی ویدئویی از دقایق ورودش به کنگره به اشتراک گذاشته بوده که بعدا آن را حذف کرده است.‌ تری لین ویوِر نماینده ایالت تنسی هم به نشریه «تنسیَن» گفت می‌خواسته در کارزار پیش از هجوم مردم به داخل کنگره، در مرکز آن باشد. او گفت: تعداد چشمگیری وطن‌پرست آنجا بودند. ویور بعدا در یک توئیت تصویر اجتماع مردم در پای پلکان کنگره را به اشتراک گذاشت و نوشت: روزی حماسی و تاریخی از اجتماع وطن‌پرستان از سراسر کشور در واشنگتن‌دی‌سی.

آماندا چِیس سناتور ایالت ویرجینیا با وجود شواهد بسیار، بروز خشونت (در کنگره) را تکذیب و بعدا پلیس را به قتل یک زن کالیفرنیایی در داخل ساختمان کنگره متهم کرد. رسانه «هنریکو سیتیزِن» می‌گوید خانم چِیس در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: یک سرباز سابق ارتش که امروز بی‌رحمانه توسط پلیس در کنگره به قتل رسید. او افزود: اینها آشوبگر و غارتگر نیستند؛ اینها وطن‌پرستانی هستند که به کشورشان عشق می‌ورزند و نمی‌خواهند ببینند جمهوری بزرگ ما تبدیل به یک کشور سوسیالیستی می‌شود. من آنجا با مردم بودم؛ می‌دانم. روایت‌های جعلی رسانه‌ها را باور نکنید.

جاستین هیل، نماینده ایالت میسوری، از حضور در مراسم تحلیف خود در این ایالت خودداری کرد تا در اجتماع واشنگتن شرکت کند. نشریه «سن لوئی دیسپَچ» از هیل نقل کرده است که او تا پای ساختمان کنگره پیاده‌روی کرده اما داخل آن نشده است.

سناتور داگ ماستریانو از ایالت پنسیلوانیا اعزام یک اتوبوس حامل مردم به واشنگتن‌دی‌سی را سازماندهی کرد اما به گزارش نشریه «هیل» در یک ویدئو خاطرنشان کرده که در درگیری با پلیس شرکت نداشته است. به گزارش این نشریه، مت مَداک نماینده میشیگان هم در این اجتماع حضور داشته است.

در گرماگرم همه این‌ موارد، پلیس فدرال (FBI) و پلیس ناحیه واشنگتن در حال انتشار تصاویر اشخاصی هستند که به خاطر هجوم خشونت‌بار به داخل کنگره، تحت پیگرد قانونی قرار دارند. به دنبال برخوردهای خشن میان پلیس و هواداران ترامپ که به داخل ساختمان کنگره هجوم بردند و اعضای کنگره را مجبور به تخلیه ساختمان و پناه بردن به مکان‌های مخفی کردند، پلیس تاکنون ۶۸ نفر را بازداشت کرده و در پی دستگیری ۳۶ نفر دیگر است. دنی کولسون معاون سابق FBI ضمن اشاره به اینکه عاملان آشوب، مسوول رویدادهای پس از آن هستند، به شبکه فاکس‌نیوز گفت: این واقعه خودجوش نبود. کسانی آنجا بودند که برای این هدف آمده بودند، آن را دامن زدند و این هرج‌ومرج وحشتناک را به وجود آوردند.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در این خصوص گفت سناتور تد کروز و سناتور جاش‌ هاولی که نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را در کنگره به چالش کشیدند، باید در انتخابات بعدی به دست رای‌دهندگان مجازات شوند. اظهارات جو بایدن پس از آن عنوان می‌شود که جمعی از اعضای کنگره بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره برای به چالش کشیدن نتایج، خواستار استعفای تد کروز و جاش‌ هاولی شدند. بایدن در پاسخ به اینکه آیا احساس می‌کند این دو سناتور جمهوریخواه باید استعفا دهند گفت حس می‌کند رای‌دهندگان کسانی هستند که باید آنها را از سمت‌شان کنار بگذارند. او تاکید کرد: مردم آمریکا نگاه کاملا واضحی به هویت آنها دارند.

تاکتیک مک‌کانل درباره استیضاح ترامپ

رهبر اکثریت سناتورهای جمهوریخواه آمریکا در آخرین روزهای تصدی جایگاه رهبر اکثریت این مجلس در تلاش است با موکول کردن بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ در سنای آمریکا به یک روز مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری او عملا طرح دموکرات‌ها برای استیضاح را بلااثر کند. میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا که تا قبل از ۲۰ ژانویه (اول بهمن) و آغاز به کار دوره جدید سنا در کنگره صدوهجدهم این کشور در این منصب قرار دارد، یادداشتی در اختیار سناتورهای جمهوریخواه قرار داده و از طرح خود برای مقابله با طرح استیضاح دونالد ترامپ رونمایی کرده است.

مک‌کانل سناتور ارشد جمهوریخواه ایالت کنتاکی به عنوان رهبر اکثریت سنا با ارسال یک یادداشت برای سناتورهای هم‌حزبی خود، رویه کاری مدنظر برای بررسی طرح احتمالی ارسالی مجلس نمایندگان آمریکا جهت استیضاح ترامپ را تشریح کرد.

طبق این یادداشت، مک‌کانل در نظر دارد در صورتی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که حائز اکثریت کرسی‌های این مجلس هستند طرح استیضاح ترامپ از ریاست‌جمهوری را تصویب و به مجلس سنا ارائه کنند، بررسی این طرح ارسالی به روز ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) و یک روز مانده به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن موکول شود و با این کار عملا استیضاح ترامپ را بلااثر کند.

مک‌کانل بر این باور است که محتمل‌ترین سناریو این است که مجلس نمایندگان در آخرین روزهای باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری ترامپ استیضاح او را مصوب و تا ۱۹ ژانویه آن را به سنا ارجاع می‌کند و این به سنا این گزینه را می‌دهد که بررسی این طرح را در همان روز با حضور وکلای استیضاح‌کننده مجلس نمایندگان آغاز کند.

در یادداشت مک‌کانل آمده است طبق قواعد استیضاح باید ساعت ۱۳ همان روز طرح استیضاح توسط وکلای استیضاح‌کننده ارائه شود و سنا باید بررسی آن را آغاز کند و به همین دلیل دادگاه سنا برای بررسی استیضاح ترامپ تا یک ساعت بعد از مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور آغاز نخواهد شد. در یادداشت رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا تصریح شد: جلسه محاکمه سنا بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور ترامپ آغاز خواهد شد خواه یک ساعت و خواه ۲۵ ساعت بعد از پایان دوره او در روز ۲۱ ژانویه.

طبق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، بررسی استیضاح رییس‌جمهور بعد از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا سپرده می‌شود و این مجلس جلسات محاکمه برای استیضاح را برگزار می‌کند. در پایان جلسات محاکمه سنا برای استیضاح، رای‌گیری می‌شود و در صورت تایید دوسوم سناتورها، رییس‌جمهور از مقام خود خلع می‌شود.

مک‌کانل در یادداشتی خطاب به دیگر سناتورهای جمهوریخواه نوشت: برای انجام هر گونه کاری در ارتباط با استیضاح قبل از ۱۹ ژانویه رضایت همه ۱۰۰ سناتور نیاز است بنابراین برای شروع اقدام در رابطه با بندهای استیضاح در این جلسات (قبل از ۱۹ ژانویه) به رضایت همه ۱۰۰ سناتور نیاز دارد.

برای برچیدن ترامپ از منصب ریاست‌جمهوری پیش از ۲۰ ژانویه، رای دوسوم سنا یا ۶۷ سناتور لازم است که این بدان معناست که علاوه بر همه ۵۰ سناتور دموکرات،‌ حداقل ۱۷ سناتور (جمهوریخواه) هم به این موضوع رای دهند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 164079
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا