پیشنهاد تشکیل هلدینگ طلا

به گزارش جهان صنعت نیوز: تا امروز ۲۴معدن طلای فعال در کشور وجود دارد و می‌توان به ۲۱ استان طلایی از جمله استان‌های آذربایجان‌ غربی، آذربایجان‌ شرقی، کردستان، خراسان رضوی، خراسان ‌جنوبی، سیستان و بلوچستان و استان مرکزی اشاره کرد. با توجه به اینکه طلا یکی از محورهای توسعه شناخته شده و باید از درآمدهای نفت هم فاصله گرفت، کارشناسان انتظار دارند به این ماده معدنی بیشتر توجه شود.

چندی پیش معاون طرح و برنامه وزارت صمت اعلام کرد با تمرکز بر طلا در چند سال آینده می‌توانیم این صنعت را همچون فولاد به پیش ببریم. سعید زرندی گفت:‌ در واقع تشکیل یک هلدینگ برای طلا می‌تواند منجر به توسعه صنعت طلا شود. سوال اصلی این است که آیا طلا و فولاد را می‌توان با هم مقایسه کرد و اینکه تشکیل یک هلدینگ طلایی چقدر می‌تواند به اقتصاد کمک کند؟

فاصله زیاد تا هدف‌گذاری

در همین خصوص بهروز برنا عضو کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طلا ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور ایجاد می‌کند به «جهان صنعت» گفت: بیش از ۱۲۱ کشور در تولید طلا مشارکت دارند و در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ تن طلا به صورت سالانه تولید می‌شود. در این بین سهم کشور ما چندان خوشایند نیست. از آنجا که ایران یک درصد خاک‌های دنیا را تشکیل می‌دهد، در نتیجه حداقل باید ۳۲ تن طلا تولید کند تا در شرایط متوسط بوده و از دنیا عقب نماند.

رییس کمیته اکتشاف ضوابط و تدوین معیار وزارت صمت با اشاره به تاریخچه تولید طلا بعد از انقلاب اسلامی گفت: سازمان زمین‌شناسی از دهه ۶۰ اکتشافات در این حوزه را آغاز کرد و  زون‌هایی را مورد مطالعه قرار داد. در این دهه سالانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو طلا تولید می‌شد. در حال حاضر این عدد به ۱۲ تن رسیده است هرچند رشد خوبی را نشان می‌دهد اما تا هدف‌گذاری ۳۲ تنی فاصله زیادی داریم.

عقب‌ماندگی تاریخی در تولید طلا

برنا در پاسخ به دلایل عقب‌ماندگی کشور در تولید طلا گفت: رودخانه‌هایی از قدیم به عنوان ذخایر طلای کشور معروف بوده‌اند که از زرینه‌رود و قزل‌اوزن (به معنای طلای شناور) می‌توان یاد کرد. اما سال‌ها تمرکز بر درآمدهای نفتی باعث شده به معادن از جمله طلا بهایی داده نشود. در شرایط حاضر به دلیل تحریم‌ها مسوولان مربوطه ناچار به روی آوردن به سمت معادن شده‌اند. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که در زمینه تولید طلا عقب‌ماندگی تاریخی داریم.

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره این سخن سعید زرندی که طلا هم می‌تواند وضعیتی همچون فولاد در کشور پیدا کند، گفت: با توجه به اینکه طلا محور توسعه است، انتظار داریم که چنین اتفاقی بیفتد. در این بین سازمان زمین‌شناسی سهم خود را ادا کرده و طرح جداگانه‌ای تعریف و زیرساخت‌های تولید را مهیا کرده است. به طور مثال  ایجاد آزمایشگاه تخصصی و توسعه مطالعات این سازمان باعث شده مناطق مختلف کشور از نظر زایش طلا به خوبی شناسایی شود.

۲۱ استان طلایی

برنا با اشاره به اینکه تا به امروز ۲۴معدن طلای فعال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۱ استان را طلایی کرده‌ایم که از جمله می‌توان به استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و استان مرکزی به عنوان استان‌های شماره یک اشاره کرد. در مابقی استان‌ها نیز باید به خوبی کار کرد.

عضو کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط حاضر ذخایر بسیاری در حال کشف هستند، خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از ۱۵ تن کشفیات جدید در زمینه طلا داشته‌ایم که نشان می‌دهد اقبال روی طلا بسیار زیاد است و هنوز هم ذخایر بسیاری قابل اکتشاف هستند.

بخش خصوصی تازه‌وارد است

برنا با اشاره به ورود بخش خصوصی در حوزه طلا گفت: بخش خصوصی هم اقبال زیادی نسبت به طلا دارد. امروزه بیش از ۱۱۰ اسم در کشور وجود دارد که به ذخایر معدنی طلا معروف هستند که از جمله آنها می‌توان به زرشوران و زرمهر اشاره کرد. در حال حاضر کارخانه‌های فرآوری بسیاری در حوزه طلا در کشور دایر شده و به طور خاص دو ذخیره زرشوران و داشکسن در کلاس جهانی مطرح هستند.

رییس کمیته اکتشاف ضوابط و تدوین معیار وزارت صمت در پاسخ به این سوال که دلایل کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی در توسعه معادن طلای کشور چیست، گفت: بخش‌خصوصی تازه در حال تجهیز شدن و  ورود به بحث معدن است. با توجه به اینکه بسیاری از فعالان بخش معدن را به عنوان یک بنگاه زودبازده می‌شناسند، بنابراین می‌توان گفت که اکثرا تازه‌وارد هستند و نسبت به موضوع آگاهی کافی ندارند.

او خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید کسی در بخش معدن ورود کند که تخصص، اهلیت و سرمایه لازم را داشته باشد. فراموش نکنیم فعالیت معدنی به گونه‌ای نیست که خاک را کنار زده و گنج درآید بلکه باید آنقدر روی یک تن سنگ فرآوری شود تا اگر همه چیز خوب باشد به نیم گرم طلا رسید.

معادن طلا نیازمند سیاستگذاری مناسب

برنا با اشاره به اینکه معادن طلا به سیاستگذاری مناسب نیاز دارند، گفت: دولت باید در این زمینه از بخش خصوصی حمایت‌های لازم را انجام دهد. ضمن اینکه آیین‌نامه و قوانینی را تصویب کند که در راستای توسعه معدنکاری کشور باشد.  از طرف دیگر بخش خصوصی نیز باید از جنس معدنکاری و افرادی متعهد باشند.

عضو کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه تشکیل یک هلدینگ برای طلا می‌تواند منجر به توسعه صنعت طلا شود، گفت: هلدینگی باید تشکیل شود که از جنس معدن باشد به این معنی که باید در تشکیل آن از افرادی بهره گرفت که متخصص و توانمند باشند. همان‌طور که برای احداث داروخانه از دکتر داروساز و افراد متخصص استفاده می‌شود برای تشکیل هلدینگ طلا هم به متخصصان نیاز است. او تاکید کرد: صرف داشتن پول برای ایجاد یک هلدینگ کافی نیست بلکه به مجموعه‌ای از نخبگان نیاز است. با این روند امیدواریم هلدینگ طلا هر چه زودتر تشکیل شود و بتواند به پیش برود.

از فولاد درس بگیریم

سیداحمد مشکانی استاد دانشگاه و محقق بازارهای جهانی فلزات در بخش معدن نیز در این رابطه  به «جهان‌صنعت» گفت: در بخش فولاد سرمایه‌گذاری ملی صورت گرفته که به ‌نظر می‌رسد این حجم از سرمایه‌گذاری نیازی نبوده است. به طور حتم در آینده نزدیک کشور دچار کمبود سنگ‌آهن برای فولادی‌ها  می‌شود. به این ترتیب ابتدا باید ذخایر آهن مورد بررسی قرار می‌گرفتند و سپس حجم سرمایه‌گذاری در بخش فولاد مشخص می‌شد.

عضو هیات‌رییسه کمیته اکتشاف خانه معدن با مقایسه وضعیت طلا با فولاد تصریح کرد: برای سرمایه‌گذاری در بخش طلا نیز باید به این مهم توجه کرد.  با توجه به زون‌های ساختاری ایران و ذخایر طلا، به ‌نظر می‌رسد کشور ما استعداد وجود ذخایر طلا را دارد.  ابتدا باید ذخایر طلا کشف شود و بر اساس آن استراتژی مناسب برای استخراج و استحصال طلا تهیه شود. او تاکید کرد: با توجه به استعداد زمین‌شناختی در مورد ذخایر طلا، سرمایه‌گذاری در این بخش آینده خوبی خواهد داشت.

اهمیت ایجاد انجمن طلا

این فعال معدنی درباره تشکیل هلدینگ طلا نیز گفت: تنها مکانی که فعلا در ارتباط با این بحث در آن تبادل نظر می‌شود خانه معدن و کمیته طلای این مجموعه است. به ‌نظر می‌آید ایجاد انجمن طلا از نیازهای امروزی است که در آن طرح جامع نوشته و مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در این انجمن هلدینگ‌ها، معدنکاران طلا، صنایع پایین‌دستی طلا و فعالان طلا می‌توانند راهکارهای مناسب خود را بیان کنند تا باعث پیشرفت در این حوزه شوند.

مشکانی تصریح کرد: کشف ذخایر طلا و بهره‌برداری از این ذخایر در طیف ملی و محلی باعث رونق اقتصادی خواهد شد. این فعال معدنی در حوزه طلا با بیان اینکه ایران ظرفیت ارتقای جایگاه خود در تولید را دارد، تصریح کرد: باید ذخایر کشور را مورد بهره‌برداری قرار دهیم و با کمک فناوری ارزش‌افزوده ایجاد کنیم. در این زمینه باید استراتژی و طرحی داشته باشیم که با کمک بخش دولتی و خصوصی پیش برود. او تصریح کرد: اگر بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد و بیشترین کمک‌ها به آن شود، به ‌طور حتم در آینده نزدیک می‌توان شاهد افزایش تولید شمش طلا در کشور بود.

تولید ۳۲ تن طلا به شرط ایجاد زیرساخت در ۴ سال آینده

در این رابطه همچنین رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با ایراسین گفت: طلا یک فلز ارزشمند بوده و شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد که به سیاست‌های کلان در کشور بازمی‌گردد. میزان طلای استخراج‌شده در سال گذشته ۱۲ تن بوده است اما با توجه به پتانسیلی که از این فلز در کشورمان وجود دارد می‌توان این عدد را تا چهار سال آینده به ۳۲تن رساند.

محمدرضا بهرامن افزود: آمار سال گذشته در زمینه تولید و استخراج طلا نشان می‌دهد که یک حرکت رو به جلو در صنعت طلای ایران در پیش گرفته شده است. به گفته وی، اکتشاف طلا مسائل و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ساختار ما در ایران این امکان و اجازه را داده تا در اعماق ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر به حفاری بپردازیم و موفق شویم که این اتفاق، قطعا شروع موفقیت‌آمیز بخش خصوصی در صنعت معدنکاری طلا در ایران است.

بهرامن ادامه داد: اگر قرار است ایران سهم خود را بر اساس استانداردهای اولیه برای تولید و استخراج طلا داشته باشد باید آن را به ۳۲ تن برساند که البته کار ساده‌ای نیست. در واقع افزایش ظرفیت تولید طلا مانند دیگر مواد معدنی همچون سنگ آهن، سرب و روی و… آسان نیست و برای رسیدن به عدد ۳۲ تن باید شرایط و زیرساخت‌های مهمی فراهم شود. بخش مهمی از این زیرساخت‌ها به سیاستگذاری‌های کلان که توسط متولیان این بخش تهیه و تدوین می‌شود و برنامه‌های راهبردی بازمی‌گردد.

به گفته وی، به‌طور حتم سهم ایران تولید و استخراج ۳۲ تن طلاست که تا چهار سال آینده به آن دست پیدا می‌کنیم.

رییس خانه معدن ایران ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم دیگری که می‌تواند به رشد صنعت طلا در ایران کمک کند، ابزارها، تجهیزات و تکنولوژی‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و روز‌به‌روز در حال تغییر و پیشرفت هستند.

بهرامن افزود: زمانی بود که برداشت طلا به میزان ۵/۱ ppm   برای ما غیر اقتصادی بود اما اکنون با توجه به پیشرفتی که در تجهیزات و همچنین فناوری‌ها به وجود آمده، برداشت طلا به میزان  ۳۹/۰ ppm  هم در ایران دارای صرفه اقتصادی است و می‌توان روی آن کار کرد. یکی از رویکردهایی که باید در پیش گرفته شود تشویق برای اکتشاف در بخش طلاست؛ باید مشوق‌های اکتشاف تقویت شود تا بعد از استخراج طلا و تولید محصول به یک کالای استراتژیک تبدیل شود.

رییس خانه معدن ایران گفت: روش هیپ لیچینگ برای فرآوری و استحصال طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جهان به عنوان دوستدار محیط‌زیست شناخته می‌شود، اما در ایران اینگونه نیست. زیرا جامعه را از کلمه‌ای به نام سیانور که ماده مورد استفاده در این روش است، ترسانده‌اند؛ در حالی که با این روش در کشورهای خارجی حتی در میان جنگل به استحصال طلا با روش هیپ لیچینگ می‌پردازند، بنابراین باید ترس‌های به وجود آمده از استفاده سیانور را در کشور از بین برد. زیرا در غیر این صورت امکان فعالیت و استحصال طلا با این روش روز دنیا وجود نخواهد داشت و نمی‌توان از ذخایر کشور به خوبی بهره‌مند شد.

بهرامن افزود: ما باید به آخرین دست یافته‌ها برای برداشت بهتر از ذخایر طلا دسترسی داشته باشیم. امروزه در جهان، تولیدکنندگان طلا به برداشت ذخایر با عیار کمتر روی آورده‌اند. در واقع شیوع ویروس کرونا یک اتفاق خاص بود، برخی کشورها فعالیت خود را متوقف کردند و در نتیجه عرضه کم شد و قیمت افزایش یافت. اما معادن در برخی کشورها به سمت تولید طلای کم‌عیار رفتند.

وی همچنین گفت: چرا در ایران نمی‌توانیم سیاست‌های خود را با شرایط روز دنیا تطبیق دهیم و دائم با دستورالعمل‌ها بازدارنده متولی بخش معدن می‌شویم؟ این در حالی است که متولی بخش معدن باید تشویق به توسعه اکتشافات شود و در کنار این موضوع، محدوده‌ها به افراد متخصص واگذار شود تا بهترین بهره از ذخایر معدنی کشور به ویژه طلا به‌دست آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 164466
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا