یوسف مولایی : خروج از پروتکل الحاقی با خروج از NPT فرق دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بحث اخیر را البته احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیات‌رییسه مجلس به راه انداخت. او گفته بود «اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها به‌ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.» رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا حسابی برایش کف و سوت زدند اما انگار اشباهی در کار است و آقای نایب رییس بخشی از قانون مصوب پارلمان را درست متوجه نشده است.

اگرچه فریدون عباسی دیگر نماینده مجلس و رییس کمیسیون انرژی نیز با اظهارات دیروز خود نشان داد درک دقیق‌تری از این قانون ندارد. او گفته بود: «هیچ وقت بازرسان آژانس را اخراج نمی‌کنیم بلکه آنها را به کشور راه نمی‌دهیم. طبق قوانین زمانی که بازرسی بخواهد وارد کشورمان شود باید به وی ویزا داده شود. پس وقتی ممانعت به عمل آوریم از بازرسی‌های سرزده ممانعت خواهیم کرد که این اقدام را نیز مرحله به مرحله انجام خواهیم داد.»

این‌گونه اظهارنظرها سبب شد سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری دیروز خود توضیحاتی ارائه کند و بگوید: «این قانون کاملا روشن است. شاید ایشان سهو لسان داشتند و احتمال دارد به بند۶ قانون می‌خواهد ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی که طرف‌های متعاهد در برجام به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و این نظارت‌ها به معنای اخراج بازرسان نیست. در چارچوب NPT و تعهدات‌مان در فضای عدم اشاعه، همکاری‌های ما با آژانس ادامه خواهد داشت.»

گفتنی است بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این باره تصریح کرد: در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.

این نکته‌ای است که یوسف مولایی کارشناس حقوق بین‌الملل نیز بر آن تاکید دارد. او در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» در این باره توضیح داد و گفت: «طبق معاهده NPT و توافقی که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، نظارت‌های آژانس به طور روتین ادامه ‌دارد. مساله این است که ما پروتکل الحاقی را نیز داوطلبانه اجرا می‌کردیم و بر اساس مصوبه مجلس و قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها دولت ملزم است در پایان مهلت دوماهه و در صورت عدم لغو تحریم‌ها، اجرای آن را متوقف کند.»

وی با تاکید بر اینکه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با اخراج یا راه ندادن بازرسان آژانس تفاوت دارد، گفت: «اخراج یا راه ندادن بازرس‌ها به معنی خاتمه همکاری با آژانس و خروج از NPT است در صورتی که چنین امری در دستور کار نیست و صحبتی از آن هم نیست.»

یوسف مولایی درباره تبعات توقف بازرسی‌های آژانس نیز گفت: «اگر چنین اقدامی را انجام دهیم، موجب تنش در مناسبات ما با آژانس و به عبارت دیگر تنش با شورای امنیت و جامعه جهانی خواهد بود. این چیزی است فکر نمی‌کنم مطلوب کشور باشد و کسی بخواهد که با ایجاد این تنش ما را در شورای حکام بی‌دفاع کند تا همه قطعنامه‌ها علیه ما صادر شود و با رفتن پرونده به شورای امنیت، مسیر خطرناکی را طی کنیم.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 164480
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا