غنی‌سازی ۲۰ درصدی و بیم و امید اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این بیانیه آمده است: اورانیوم با غنی‌سازی۲۰ درصد در فردو تحول جدی و باعث نگرانی است. ما از ایران می‌خواهیم از تنش‌زایی بیشتر خودداری کند و به برجام بازگردد. ما می‌دانیم این تصمیم‌ها ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌هاست. اتحادیه اروپا با وجود چالش‌های جدی که برای برجام اتفاق افتاد به تلاش برای حفظ این توافق ادامه داد.

این بیانیه اضافه می‌کند: ما حمایت خود را از دیپلماسی، با هدف بازگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت ایران به اجرای کامل برجام اعلام می‌کنیم و منتظر همکاری با دولت بایدن هستیم.

گفتنی است یک روز قبل از این بیانیه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده بود ایران بسیار سریع در حال حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و برای نجات برجام فقط چند هفته وقت باقی مانده است و نه چند ماه.

ابراز نگرانی‌ غربی‌ها البته با واکنش‌های ایران نیز همراه بوده است؛ واکنش‌هایی که بسته به گوینده آن موجب آرام‌تر کردن اوضاع یا افزایش نگرانی‌ها می‌شود. به عنوان مثال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از این ابراز نگرانی‌ها در صفحه توئیتر خود نوشته بود اقدام ایران در غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی و قابل بازگشت است به شرطی که طرف‌های توافق هسته‌ای هم تعهدات خود را به طور کامل اجرا کنند.

مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تقریبا همین حرف را می‌زند اما با ادبیاتی متفاوت که به نظر نمی‌رسد بتواند از نگرانی طرف‌های اروپایی برجام بکاهد. او دیروز در گفت‌وگو با «خانه ملت» گفت: «اگر اروپا سر عقل بیاید و به وظایفش عمل کند، برجام مطلوب آنها اجرایی می‌شود اما اگر هیچ تعهدی را عمل نکنند، ملت ایران نیز حق دارند هزینه نکنند.»

وی با اشاره به درخواست تروییکای اروپایی طرفِ برجام نسبت به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سوی کشورمان، گفت: «برجام معاهده‌ای دوجانبه است که یک طرف آن ایران و طرف دیگر ۱+۵ بود که شامل کشورهای متعددی مانند چین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌شود. جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را کامل اجرایی کرده است؛ ۱۴ گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد که ایران تمامی تعهداتش را عملیاتی کرده است. این مهم در حالی است که تامین حقوق کشورمان، اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل است که باید تحریم‌ها را بردارد، نفت کشورمان فروخته شود و ارتباطات بانکی فراهم شود.»

ذوالنوری با بیان اینکه طرف‌های مقابل تعهداتش را اجرایی نکرده است، گفت: «بر این اساس جمهوری اسلامی ایران حق دارد از اجرای تعهداتش استنکاف کند؛ اگر غربی‌ها تعهداتشان را انجام ندهند یا ایران تعهدش را کم کند، می‌گویند خروج از برجام است یا برجام را قبول ندارند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 164696
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا