گاف دلاری روحانی یا راهبرد بی‌رحمانه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بالاخره رییس‌جمهور از نرخ مد نظر دولت برای قیمت دلار در بازار آزاد در سال آینده رونمایی کرد و مهم‌تر از آن اعلام کرد دولت تصمیم گرفته نرخ دلار را پایین آورد، یعنی کاهش نرخ دلار منوط شده به تصمیم دولت. اما نکته مهم‌تر و اساسی‌تر که در مباحث رییس‌جمهور که در جلسه هیات دولت مطرح شد، این بود که تصمیم داریم نرخ دلار را در سال آینده کاهش دهیم.

این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان متولیان اصلی ارز و فروش نفت، تعیین‌کننده قیمت ارز در بازار آزاد هستند. یعنی آنها هستند که می‌گویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند. حالا رییس‌جمهور تصریح کرده که «تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن و متعادل کنیم.» این در حالی است که در موضوعات سیاسی هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ تحریمی هنوز برطرف نشده، بازگشت آمریکا به برجام هم که منوط به لغو همه تحریم‌هاست، در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابراین باید پشت این تصمیم مهم، اقدامات اقتصادی از داخل در میان باشد.

برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند حسن روحانی با آگاهی از اینکه منتقدان سخن او را بارها به گوش شهروندان می‌رسانند این حرف را بر زبان آورده تا بازار را بترساند و دلالان ریز و درشت را در هراس فرو ببرد تا آنها دلارهایشان را در بازار بریزند. برخی که نگاه دوربین‌تری دارند می‌گویند روحانی همه نیروی خود را به کار می‌گیرد تا دلار را در قیمتی تحویل دولت بعدی دهد که نامش در تاریخ اقتصاد با طعن و نفرین برده نشود. این راهبرد بی‌رحمانه‌ای است که اگر اجرایی شود به عدم تعادل‌های تازه‌ای در اقتصاد منجر خواهد شد و به بی‌نظمی گسترده دامن می‌زند. آیا روحانی ارزی برای این کار ذخیره کرده یا به حذف شتابان تحریم‌ها و صادرات نفت چشم دوخته است؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 165054
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا