موج‌سازی ارز ارزان در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی نایب‌رییس مجلس از برنامه دولت برای عرضه گسترده ارز و تحقق دلار ۱۱ هزار تومانی خبر داده بود. اگرچه وجود چنین طرحی از سوی سخنگوی دولت به کلی تکذیب شد اما رییس‌جمهور نیز در اظهاراتی بیان کرد که در صورت آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نرخ دلار تا کانال ۱۵ هزار تومانی کاهش خواهد یافت. این اظهارات در نهایت سبب تشکیل صفوف فروش در نمادهای بزرگ و صادرات‌محور بازار طی معاملات روز گذشته بازار سهام شد.

در همین حال به دلیل همبستگی نمادها در بازار ایران، صفوف فروش به دیگر نمادها نیز تسری یافت تا پازل ریزش شاخص کامل شود. در همین حال روز گذشته اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهوری-  نیز درباره نتیجه جلسه با مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه که با هدف حمایت از بازار سهام برگزار شد، مدعی شده بود پس از این جلسه، بورس رشد داشته است. این گفته ظن دستوری بودن روند بازار سرمایه را به ویژه در میان سهامداران خرد بازار تشدید کرد. گفته می‌شود طی ماه‌های گذشته، عدم آگاهی سیاستمداران از ساز و کار بازار سرمایه و میزان اثرگذاری گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای آنان در روند معاملات بورس، ضربه بزرگی را به سرمایه‌های سهامداران وارد آورده است.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی- نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی- به تازگی درباره منابع ارزی کشور اظهار کرده است: متاسفانه بنده شنیدم با اینکه ما منابع ارزی داریم، بعضا این منابع ارزی برای روی کار آمدن بایدن حفظ شده که با تزریق منابع ارزی قیمت ارز برای چند ماه تا ۱۱ هزار تومان کاهش یابد. او افزوده است: البته ان‌شاءالله این مسائلی که گفته می‌شود غلط باشد اما گفته می‌شود قیمت ارز چندین ماه کنترل شده تا فضای سیاسی کشور برای کارهای بعدی و با توجه به اینکه سال بعد انتخابات ریاست‌جمهوری را داریم و عده‌ای دنبال مذاکره هستند، مهیا شود. این اظهارنظر از سوی دولت تکذیب شد و علی ربیعی- سخنگوی دولت- در این باره گفت: ظاهرا گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست.

این موضوع، اگر اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ محسوب می‌شود و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است، اما به هر حال بحث دلار ارزان اثر خود را در کلیت بازار سرمایه گذاشته و فعالان بزرگ بازار تصمیم به خروج موقتی از بازار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد جدال مجلس جدید با دولت، بدون در نظر گرفتن عواقب آن در تمامی زمینه‌ها ادامه دارد و قرار نیست در این میان مصلحت و منافع سرمایه‌گذاران بازار سهام و دیگر بازارهای کالایی و مالی مورد توجه نمایندگان قرار گیرد. در سوی دیگر ماجرا نیز که دولتمردان قرار دارند، بدون توجه به آثار مصاحبه‌های خود تاکنون بازار سرمایه را با تلاطمات بسیاری مواجه کرده‌اند.

از سخنان رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره کف حمایتی بازار گرفته تا گفته روز گذشته معاون اول رییس‌جمهوری و اظهار نظر شخص رییس‌جمهوری درباره نرخ دلار پس از آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در کره‌جنوبی که سیگنال ارزپاشی بانک مرکزی را به بازار سهام ارسال کرده است، همه و همه معامله‌گران بازار را به سردرگمی بی‌سابقه‌ای دچار کرده است. این در حالی است که اگر چه کاهش نرخ ارز همواره به عنوان یک خبر خوب برای اقتصاد کشور شناسایی می‌شود اما ریزش ناگهانی آن می‌تواند آثار زیان بار و ناامیدکننده‌ای را در بخش‌های مختلفی از جمله تجارت و تولید داشته باشد و بازار سهام را نیز که اکنون میزبان بیش از ۵۰ میلیون ایرانی است دچار تلاطم کند.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 165060
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا