سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره ای گریبان بازار ارز را هم گرفت

جهان صنعت نیوز| رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای  با اشاره به تخلفات گسترده با کارت های بازرگانی اجاره ای، گفت: در سال های گذشته  این کارت های اجاره ای یکی از بزرگترین دروازه های فرارهای مالیاتی به حساب می آیند که تا سال ۹۷  میزان فرار مالیاتی با کارت های بازرگانی اجاره ای ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه  کارت های بازرگانی اجاره ای مفاسد متعددی در فرآیند تجاری کشور ایجاد می کند، افزود: ادامه شیوه فعلی صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی خلاف بند ۱۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با موضوع شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و فعالیت‌های تجاری است.

نیمی از پرونده‌های قاچاق مکشوفه مربوط به کارت های بازرگانی اجاره ای است

وی ادامه داد: فرار مالیاتی با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای اینگونه اتفاق می‌افتد که افراد سودجو در ازای پرداخت مبلغ چند میلیون تومان به افراد ناآگاه اقدام به دریافت کارت بازرگانی به صورت حقیقی یا حقوقی و با ثبت شرکت به نام این افراد می‌کنند و با این کارت طی مدت یک سال به میزان بسیار بالا واردات انجام می‌دهند.

زارع با بیان اینکه قاچاق سازمان‌یافته یکی از پیامد‌های منفی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بوده که حداقل نیمی از پرونده‌های قاچاق مکشوفه به این حوزه مربوط می شود، تاکید کرد: معروف‌ترین پرونده در این خصوص ورود خودرو‌های لوکس پورشه به نام یک پیرزن روستایی بود که مبلغ ۲۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی را به همراه داشت.

لزوم ساماندهی فرآیند‌های تجاری و اقتصادی کشور برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت های بازرگانی

وی با اشاره به اینکه سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره ای سبب نابسامانی در بازار ارز شده است، افزود: زمانی که نرخ ارز با نوسان همراه بوده یکی از راه‌های فرار افراد متخلف از ورود ارز حاصل از صادرات به بازار رسمی، سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم ساماندهی فرآیند‌های تجاری و اقتصادی کشور برای جلوگیری از سوء استفاده افراد معدود از کارت های بازرگانی، تصریح کرد: در حال حاضر افراد متخلف با دریافت این کارت ها یکبار با حجم بسیار بالا اقدام به واردات با اظهار خلاف واقع کرده و از پرداخت مالیات فرار می کنند./

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 16693
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا