معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس افت کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۱روز معاملاتی تعداد ۵۹میلیارد و ۵۳۵میلیون ورقه بهادار در ۲۰میلیون و ۵۸۳هزار نوبت به ارزش ۱۸۵۴هزار و ۹۸۴میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۴۷درصدی حجم، افزایش ۲۴۷درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۸۸درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۸۰میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۴هزار و ۵۰۶میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۱۷میلیارد و ۱۶میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۴۷هزار و ۷۴۸میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۸میلیارد و ۳۹۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۴۳هزار و ۱۴۶میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۲۹۴درصدی حجم و رشد ۹۴۹درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۹رصدی حجم و ۱۶۴درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با دیماه سال ۹۸ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۸۶۴میلیون اوراق بدهی به ارزش ۷۹۷هزار و ۱۲۳میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۵۵۴درصدی حجم و ۵۶۰درصدی ارزش معاملات این بازار در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۳۱۴۷میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۶۲میلیارد و ۶۲۰میلیون ریال و یک میلیون و ۷۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۹۴۶میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۱۸۶درصدی حجم و رشد ۲۵۰درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۵۰درصدی حجم و کاهش ۳۳درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با دیماه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات دیماه امسال را از ارتفاع ۱۹هزار و ۶۸۹واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۱۱ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۱۷هزار و ۵۳۱واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۲۰۲۷۳هزار و ۵۸۲میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت افت ۷درصدی به عدد ۱۸۹۳۶هزار و ۲۱۹میلیارد ریال رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 167306
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا