مناقشات تهران- واشنگتن تعدیل می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه گاهی سخن از شرط و شروطی برای این بازگشت به میان می‌آید، ولی رویکردهای عملی بایدن در قبال بازنگری در تحریم‌هایی که بر مبارزه با کرونا تاثیرگذار بوده است یا احتمال تعیین رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران می‌تواند پیامی مثبت برای حل اختلافات میان تهران و واشنگتن باشد؛ موضوعی که حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهوری کشورمان از آن استقبال کرد و در توئیتی این انتخاب احتمالی را «حامل پیامی روشن در مورد یک رویکرد کارآمد برای حل سریع و موثر مناقشه» دانست.

جمهوریخواهان آمریکا مخالف انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده دولت جدید بایدن در امور ایران هستند و معتقدند او «همدل با ایران و دشمن اسراییل» است موضوعی که رژیم صهیونیستی هم درباره آن احتمالا اظهار ناراحتی کرده است.

کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکا در واکنش به این خبر در صفحه توئیتر خود با طرح این ادعا که «اگر مالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش‌شانسی می‌کنند»، نوشته است: «مالی از نیروهای امنیتی دولت باراک اوباماست و دو سال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.» کاتن همچنین نوشته است: «انتصاب افراطی‌هایی چون «مالی» دروغ همه سخنان رییس‌جمهوری بایدن و تونی بلینکن (وزیر خارجه پیشنهادی بایدن) برای وحدت آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد.»

اما برخلاف این سناتور جمهوریخواه، ایلان گلدنبرگ مدیر اجرایی مرکز امنیت آمریکای جدید تاکید کرده است: «رابرت مالی یکی از بهترین متفکران و سیاستگذاران سیاست خارجی آمریکاست که ما داریم. او یکی از بهترین‌ها در اجرای تعهدات رییس‌جمهوری بایدن برای بازگشت به برجام خواهد بود. ما خوش‌شانس خواهیم بود که او را در این مسوولیت داشته باشیم.»

جدا از اظهارات موافقان و مخالفان تعیین مالی به عنوان نماینده بایدن در امور ایران، «مالی» که به عنوان عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا در برجام حضور داشته است، در گفت‌وگو با روزنامه لو پوئن فرانسه و در پاسخ به این سوال که آیا انزوای ایران در جهان پایان خواهد یافت، بیان کرده است: «اول از همه، ایران منزوی نیست. این کشور روابط خوبی با اروپا، روسیه و چین دارد و قطعا سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان خواهد یافت.» مالی همچنین در ادامه این گفت‌وگو بیان کرده است: «اگرچه بعید است روابط دو کشور (ایران-آمریکا) به حالت عادی بازگردد اما دست‌کم این روابط متشنج و پرتلاطم وجود نخواهد داشت.»

یکی از عمده دلایل مخالفت جمهوریخواهان و حامیان اسراییل با انتخاب رابرت مالی، این است که او از منتقدان برنامه‌ها و عملکرد دولت اسراییل در مناقشه خاورمیانه است. همچنین گفته می‌شود در سال ۲۰۰۸ رابرت مالی به علت ملاقات با رهبران حماس، ناگزیر به ترک تیم انتخاباتی باراک اوباما شده است.

بنابراین در صورت تحقق چنین خبری، عملا این انتخاب که جایگزین تندروهای ضدایرانی مثل برایان هوک و الیوت آبرامز است، پیامی از سوی دولت بایدن به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمادگی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود؛ موضوعی که تندروهای آمریکایی خواستار آن نیستند و نمی‌توانند چنین مساله را برتابند. به همین دلیل بعید نیست به بایدن درباره چنین انتخابی فشار آورند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 167508
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا