بازار رقابتی یا حمایت دولتی ؟

جهان صنعت نیوز| محمود محمدی – بسیاری از مدیران استارتاپ ها از این امر شکایت می کنند که چرا دولت هیچ اقدامی برای حمایت از آنها انجام نمی دهد و بسیاری دیگر نیز به دولت انتقاد می کنند که چرا بازار رقابتی استارتاپ ها را از میان می برند؟ در واقع این پرسش مطرح می شود که دولت باید از استارتاپ ها حمایت کند یا اینکه می بایست مانند آمریکا یک بازار رقابتیایجاد کند؟ پاسخ اینجاست که دولت باید از استارتاپ ها حمایت کند اما نه از گروهی خاص. ایران شرایط بسیار متفاوتی نسبت به آمریکا دارد و نمی توان این دو کشور را در حوزه استارتاپ ها با یکدیگر مقایسه کرد. در آمریکا فرهنگ رقابت وجود دارد و به همین دلیل اگر دولت استارتاپ ها و بخش خصوصی را به حال خود رها کند بازار رقابتی سالمی ایجاد می شود اما در ایران جنبه این کار وجود ندارد؛ قیمت مرغ و گوشت و خواربار همانند قیمت محصولات فناوری به طور مداوم افزایش می یابد با این بهانه که دولت بازار را به حال خود رها کرده است و رها کردن بازار از سوی دولت به بهانه ایجاد بازار رقابتی گزینه مناسبی به شمار نمی رود.  با اینهمه این پرسش نیز ایجاد می شود که دولت تاکنون به منظور حمایت از استارتاپ ها تاکنون چه اقدامات مثبتی انجام داده است و کدام موانع را از پیش روی کسب و کارهای اینترنتی برداشته است؟

از سویی دیگر دولت می بایست از تمامی استارتاپ ها حمایت کند و نه از گروهی خاص! اگر هم برای حمایت خود شرایط و ضوابطی دارد می بایست اعلام کند که بسترهای حمایتی دولت شامل چه مواردی می شود و دلیل حمایت دولت از عده ای خاص چیست؟ در این صورت فعالان استارتاپ ها با توجه به شرایط و ضوابط حمایتی دولت تصمیم می گیرند وارد بازار استارتاپ ها شوند و یا اینکه سراغ کسب و کار دیگری بروند. به عنوان نمونه چندی پیش اعلام شد که اولین سامانه ملی تامین مالی و سرمایه گذاری افتتاح شد و برای بسیاری این پرسش ایجاد شد که چرا تنها عده ای خاص از میان فعالان استارتاپ ها از این سامانه بهره بردند و دیگران موفق نشدند از شرایط تامین مالی آن بهره مند شوند؟

دولت نباید از عده محدودی از استارتاپ ها حمایت کند و دلیل حمایت آن از استارتاپ هایی خاص و محدود آن است که مانند سرمایه گذاران قصد ندارد ریسک بالایی کند و به همین روی از استارتاپ های بزرگ و موفق حمایت می کند. از سویی دیگر با حمایت از استارتاپ های بزرگ و موفق می تواند ادعا کند که حامی استارتاپ ها بوده است و در کارنامه خود حمایت از استارتاپ ها را نیز ثبت می کند. از سویی دیگر نوع حمایت دولت از استارتاپ ها می بایست با نوع حمایت سرمایه گذاران متفاوت باشد. دولت اگر به صورت مستقیم به یک استارتاپ پولی پرداخت کرده و یا حمایت مالی کند؛ رقیب دیگر استارتاپ ها و صندوق های سرمایه گذاری به شمار می رود و استارتاپ ها نیز توان رقابت با دولت را ندارند. دولت نباید شتابدهنده ایجاد کند و یا استارتاپی ایجاد کند. به طور کلی حمایت دولت می بایست به این صورت باشد که بسترهای تسهیل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را فراهم کند و موانع موجود بر سر راه آنها را رفع کند. دولت می بایست در جایی ورود کند که کاری از دیگر نهادها برنمی آید و نهادهای بالادستی توانایی رفع مشکلات و موانع را دارند؛ مانند قانونگذاری و مجوزها. برخی از نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها به دنبال حرکات نمایشی مانند افتتاح پارک های علمی فناوری و یا نهادهای تامین مالی هستند و از استارتاپ های بزرگ و موفق حمایت می کنند تا به بقیه نشان دهند که حامی استارتاپ ها هستند، این امر اعتراض استارتاپ های کوچک را به همراه دارد و این پرسش را ایجاد می کند که چرا دولت از استارتاپ ها به صورت عادلانه حمایت نمی کند و با حمایت از برخی استارتاپ ها فضای رقابتی را از بین می برد؟

مشاور کسب و کارهای اینترنتی

 

یادداشت

شناسه : 16764
لینک کوتاه :