سیلی قانونگذار به گوش قانون

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، حامد اکبری سرباز نیروی راهور گفت که خودروی حامل یک نماینده مجلس قصد داشته بدون مجوز تردد از مسیر خط ویژه عبور کند که به دلیل ممانعت، آقای نماینده به او سیلی زده است؛ سیلی به گوش سربازی که مانع از دور زدن قانون توسط قانونگذار شده بود! این اتفاق حساسیت زیادی در بین کاربران فضای مجازی و جامعه ایجاد کرد و شخصیت‌های سیاسی و حتی برخی نمایندگان مجلس را به واکنش واداشت.

حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهوری در این باره در توئیتی نوشت: «هنوز نیامده دست بزن پیدا کرده‌اند.» محمود صادقی نماینده دور دهم مجلس هم از جمله چهره‌های سیاسی بود که به این ماجرا واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «اینکه یک مقام خطاکار به صورت یک سرباز وظیفه‌‌شناس سیلی می‌زند، بسیار تلخ و تاسف‌برانگیز است اما اینکه آن سرباز باوجود اطلاع از مقام و موقعیت او، راه را برایش باز نمی‌کند، بسیار شیرین و غرورانگیز است.» پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس دهم هم در توئیتی نوشت: «در یکی از نطق‌های سالانه گفتم «اگر نظارت استصوابی نبود، شاید حق افراد شایسته دیگری بود که نماینده‌ مردم باشند.» او با اشاره به آنچه «سیلی نظارت استصوابی به ملت» می‌خواند، یادآور شد: «سیلی امروز هم فقط یک سیلی بر روی گونه‌‌ سرباز نبود.»

واکنش‌های توئیتری مجلس

البته واکنش‌های کاربران فضای مجازی و انتقاد از سکوت نمایندگان، برخی از فعالان فضای مجازی مجلس یازدهم را بر آن داشت تا در این باره ساکت نمانند و برخی از آنها همکار خاطی خود را به عذرخواهی دعوت کردند و برخی به استعفا. ولی مصطفی میرسلیم نماینده تهران این اتفاق را مشکوک و به منظور تخریب مجلس می‌داند و معتقد است باید با دقت به موضوع پرداخت «مبادا در ورای این جریان افرادی بخواهند مجلس را بدنام کنند!»

البته قالیباف رییس مجلس در توئیتی نوشت: «‏در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و اولین مدافع‬ حقوق آنهاست. در حادثه اخیر به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد. در صورت احراز تخلف، هیات نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.» امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب‌رییس اول مجلس که البته رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است با بیان ابهام و اگر و اما در بیان مقصر بودن عنابستانی در ماجرای فوق، در توئیتی نوشت: «درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌کنیم و با مقصر قطعا برخورد قانونی خواهیم کرد. پس از بررسی‌ها سخنگوی هیات نظارت نتایج را اعلام خواهد کرد. حفظ حقوق مردم برای ما مساله اساسی است و همه حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند.»

حسین حسین‌زاده نماینده لارستان نوشت: «مجلس نماد قانون است. در موضوع اخیر هم قانون بالاتر از تک‌تک ما نمایندگان است. اولین احساس من شرمندگی برابر سربازان زحمتکش بود. منتظر اعلام نظر رسمی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هستم تا موضوع از مسیر قانونی بررسی شود.» امان‌الله حسین‌پور نماینده اسفراین هم نوشت: «برخورد آقای ‫عنابستانی باعث خجالت مردم و مجلس انقلابی بود! برخورد غلط و خلاف قانون را توبیخ کنیم! ‫عنابستانی استعفا.»‬‬‬‬‬‬‬‬

** از تکذیب نماینده تا تایید پلیس

البته عنابستانی یا همان نماینده خاطی سبزوار در مجلس که استاندار احمدی نژاد در استان چهارمحال و بختیاری هم بوده است، هرگونه برخورد و ضرب و شتم سرباز را تکذیب کرد و گفت که حتی از خودروی خود – همان دناپلاسی که در ابتدای آغاز به کارمجلس انقلابی خبر دریافت آن توسط نمایندگان سروصدای زیادی به پا کرد و البته گفته بودند خودروها را پس داده‌اند!- پیاده نشده و درگیری فیزیکی هم رخ نداده است. ولی اظهارات سرباز وظیفه کتک خورده، روز گذشته توسط رییس پلیس راهور تهران بزرگ تایید شد و این مقام مسئول گفت که مستندات خود را به مرجع قضایی ارسال کرده‌اند. سردار محمدحسین حمیدی درباره اخبار و فیلم منتشر شده از ماجرای فوق گفت: «کار سرباز ما کاملا درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد. مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملا کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضایی در این رابطه چه تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی هم درباره خبر منتشر شده فوق طی مصاحبه‌ای بیان کرد: «سردار اشتری بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.»

اگر چه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از سوی رییس مجلس مسوول رسیدگی به موضوع شدند، ولی برخی کاربران توئیتری اعضای این هیات را متشکل از حسن شجاعی، همان نماینده‌ای دانستند که در توئیتی به فائزه‌هاشمی، اهانتی جنسیتی کرده بود و این هیات را قاضی خوبی برای رسیدگی به این پرونده ندانسته و معتقدند باید پرونده به قوه قضاییه برود.

هیات نظارت در پرونده سیلی خوردن سرباز، خدا را در نظر می‌گیرد

البته محمدرضا دشتی‌اردکانی، نایب‌رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به «جهان‌صنعت» گفت که با دقت ابعاد این موضوع را بررسی می‌کنند و برای آنها فرقی ندارد شخص مورد نظر نماینده مجلس و همکار آنها باشد یا هر شخص دیگری و تنها در این باره خدا را در نظر می‌گیرند. ولی محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم به «جهان صنعت» گفت: «از آنجایی که رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان که اتفاقا نایب رییس اول مجلس یازدهم هم است، چون سالانه برای انتخاب مجدد به رای نماینده خاطی و هم‌جناحی‌ها و هم فراکسیونی‌های او نیاز دارد، ممکن است در این باره دچار محافظه‌کاری شود.» ولی در عین حال گفت: «از آقای قاضی‌زاده‌هاشمی که فرد با تجربه و باسوادی هستند درخواست می‌کنم کاری را انجام دهند که در شان مجلس انقلابی است. ما هم درمجلس دهم مورد مشابهی داشتیم که بعد از رسیدگی به پرونده، گزارش خود را به قوه قضاییه ارجاع دادیم و در این باره حکم هم صادر شد و نماینده خاطی عذرخواهی کرد و آقای عنابستانی هم باید شجاعت و شهامت عذرخواهی داشته باشد و بیش از این مجلس و حاکمیت را زیر سوال نبرد.»

همه شهروندان در حمایت مجلس بوده و هستند

محمدرضا دشتی‌اردکانی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با «جهان‌صنعت» بیان کرد: «هر شخص حقیقی و حقوقی اگر گزارش و شکایت خود را به هیات نظارت ارجاع دهد، ما فارغ از اینکه طرف مورد شکایت چه کسی است، به موضوع رسیدگی می‌کنیم و همه شهروندان در حمایت مجلس بوده و هستند.» او در پاسخ به این پرسش که حکم چنین سوءاستفاده‌ای از جایگاه مجلس از طرف یک نماینده که باید خادم مردم باشد، چیست؟ گفت: «پرونده را باید بررسی کنیم و قانون در این باره تشخیص می‌دهد و طبق اینکه این رفتار شامل کدام بند قانون شود، به موضوع رسیدگی می‌کنیم و گزارش را اعلام خواهیم کرد.»
سرباز کتک‌خورده به قوه قضاییه شکایت کند

البته جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت مجلس دهم به «جهان صنعت» گفت: «نهایت خروجی پرونده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان توبیخ کتبی در پرونده نماینده خاطی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم سرباز کتک خورده در جایگاه حقیقی به قوه قضاییه شکایت کند تا قوه قضاییه از هیات نظارت گزارش بخواهد.»

او ادامه داد: «البته از آنجا که این سرباز به عنوان نیروی راهور و ناجا مشغول خدمت بوده است، معاونت حقوقی و پارلمانی ناجا هم پرونده و شکایت خود را در هیات نظارت و قوه قضاییه می‌تواند دنبال کند که ظاهرا این اتفاق افتاده است.»

جمالی یادآور شد: «متاسفانه این نماینده سابقه توهین و تهدید برخی مسوولان کشور در مجلس را دارد و حتی بعد از اینکه رهبری تاکید کردند حرف‌تان را با منطق بگویید و توهین نکنید، او با وجود سخنان رهبری گفت ایشان مصادیق توهین را تعیین نکردند! پس باید با این شخص برخورد جدی صورت بگیرد تا حساب کار دستش بیاید.»

این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم همچنین به این بخش از گزارش روزنامه جوان اشاره کرد که آورده است: «آقای عنابستانی در سایت شخصی خود از عنوان وکیل دادگستری استفاده کرده و بعدا آن را پاک کرده است.» باید روشن شود که آیا او تاکنون از عناوین جعلی هم استفاده کرده است یا خیر. از آنجا که موضوع مربوط به قوه قضاییه است، بهتر است دادستان محترم به این موضوع هم ورود کنند.»

علی‌اصغر عنابستانی چندی پیش و قبل از اینکه به قدرت و جایگاه نمایندگی مجلس که البته اعتبار و مشروعیتش را از همین مردمی می‌گیرد که امروز سیلی به گوش‌شان می‌نوازد، در واکنش به رفتار غلط برخی وزرای دولت نسبت به خبرنگاران، در توئیتی که حالا خود او مصداق بارز آن توئیت است، نوشته بود: «مست قدرت شده‌اند که یک روز خبرنگار را می‌زنند و روز دیگر فرماندار و دیروز مامور قانون. آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد». بنابراین باید منتظر بود و دید هیات نظارت چه تصمیمی درباره این نماینده خاطی خواهد گرفت و غبار سم خران نماینده‌نمایان در قبال مردم چه زمانی فروکش خواهد کرد!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 167823
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا