نگاه بلندمدت آقای ساکت

به گزارش جهان صنعت نیوز: تمایل او به کاندیداتوری و ورود به رقابت‌های ۱۴۰۰ از مدت‌ها قبل معلوم شد، از همان وقتی که ساز عدم ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب را کوک کرده و دم از ضرورت معرفی کاندیدای خالص می‌زد. بعد از استعفا از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که اتفاقا یکی از محل‌های نقد بر عملکرد او بود نیز ورود به انتخابات را جدی‌تر گرفت.

آن مهر چهار ساله از دهان وی باز شد و حالا دیگر درباره همه چیز نظر می‌دهد؛ از آزادی‌های مدنی و حمایت از فعالان سیاسی گرفته تا نقد دولت و خطابه درباره کارآمدی!

عارف شخصا مایل به کاندیداتوری در رقابت‌های پیش رو است و اگر جریان اصلاحات مانع نشود، به میدان خواهد آمد. شاهد آنکه همین چند وقت قبل گفته بود اگر فردی مناسب‌تر از خودش وارد نشود، او پا به عرصه رقابت خواهد گذاشت. (نقل به مضمون)

از همین‌رو است که هیچ فرصت و تریبونی را برای توجیه عملکرد خود از دست نمی‌دهد. مثلا در گفت‌وگو با ایسنا در حالی که از مدیریت و کارآمدی دولت حرف می‌زند، می‌گوید: «این واقعیت وجود دارد که  اگر کسی دنبال کارهای بلندمدت و ماندگار برود، به بی‌عرضگی  و سکوت کردن متهم می‌شود.» وی تاکید می‌کند: «ما به‌گونه‌ای رفتار کرده‌ایم که توقع برخی از افراد جامعه این شده است که شعار بدهیم و فریاد بکشیم به خصوص که اگر در داد کشیدن به بخش‌هایی از نظام بربخورد، شب روی آنتن می‌رویم. کسی دیگر توجه نمی‌کند شعاری که داده می‌شود آیا دردی را دوا می‌کند؟ اصلا کسی گوش نمی‌دهد که بگوییم اقدامات بلندمدت چه آثاری دارد. توقعات برخی  مردم هم شعاری شده و مدیری که برنامه بلندمدت دارد خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

عارف به اثرگذاری این سخنان دل‌خوش کرده و می‌کوشد از این طریق بر ناکارآمدی‌های خود سرپوش گذارد اما نتیجه کاملا عکس است. هر سخنی با رنگ و بوی توجیه بیشتر به زیان او تمام شده و فرصت چهارساله‌ای که با سکوت و کم‌کاری از دست داد را یادآور می‌شود.

کدام اقدام بلندمدت؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که مایل است به زور خود را در گروه بزرگان این جریان قرار دهد، بی‌توجهی به مطالبات و انتظارات مردم در دوران نمایندگی خود را با زرورق «اقدام بلندمدت» کادوپیچ می‌کند و غافل است از اینکه باید به یک سوال جدی پاسخ دهد. آن سوال چیزی نیست غیر از اینکه در چهار سال نمایندگی خود چه اقدام بلندمدت و موثری انجام داده است؟!

سخنان دیروز او واکنش‌هایی را در پی دارد. مثلا ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» از سخنان دیروز عارف ابراز تعجب می‌کند و می‌گوید: «آقای عارف مثل اینکه انتظار دارد عمر نوح داشته باشد تا در بلندمدت کار کند! باید به او یادآوری کرد که همین الان هم بالای ۷۰ سال سن دارد و فرصتی برای کار بلندمدت ندارد.»

وی تاکید کرد: «عملکرد آقای عارف در مجلس دهم سبب شد همه او را بی‌عرضه بدانند. این حرف من نیست. حرف مردم کوچه و بازار است که به او رای داده بودند. او اما بعد از گرفتن‌ این رای‌ها به مجلس رفت و دهانش را دوخت تا بعدا دوباره تایید صلاحیت شود. مشکل فعلی هم همین است که فردا عارف را تایید صلاحیت می‌کنند و می‌گویند این هم گزینه اصلاح‌طلبان.»

قوامی عدم محبوبیت و رای‌آوری عارف را از نقاط ضعف وی برشمرد و گفت: «آقای عارف می‌خواهد با این حرف‌ها عملکرد خودش را توجیه کند و وارد انتخابات شود درحالی که دو میلیون رای هم نمی‌آورد. او چهار سال سکوت کرد تا تایید صلاحیت شود اما حواسش نبود که با این رویه مردم صلاحیت او را رد خواهند کرد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در انتقاد از محمدرضا عارف گفت: «او باید بگوید در چهار سال گذشته چه اقدام بلندمدتی انجام داده است؟! به علاوه اینکه از حالا به بعد چقدر فرصت داری که دنبال کار بلندمدت هستی؟!»

وی به عارف توصیه کرد در این انتخابات کاندیدا نشود و گفت: «از صحبت‌های دیروز و اظهارات اخیر آقای عارف این‌طور استنباط می‌شود که قصد کاندیداتوری دارد اما به نظر من بهتر است آبروی خود و اصلاح‌طلبان را حفظ و چنین کاری نکند.»

قوامی با اشاره به سخنان پیش از این عارف که گفته بود اگر گزینه مناسب‌تر از او باشد، در این دوره از انتخابات ورود نخواهد کرد گفت: «باید به آقای عارف بگوییم که اصلا گزینه مناسبی نیست تا حرف از گزینه مناسب‌تر بزند. او گزینه‌ای است که اوت شده و کسی به او رای نمی‌دهد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا مجموعه جریان اصلاح‌طلبی در صورت کاندیداتوری عارف از وی حمایت خواهد کرد یا خیر، گفت: «من فکر می‌کنم که باید در عقل هر اصلاح‌طلبی که بخواهد پشت سر عارف راه بیفتد، شک کرد. چه سیاستمداری است که بخواهد از عارف با این سوابق و عملکرد حمایت کند؟!»

گزینه غیرجدی

انتقادها از محمدرضا عارف و سکوت چهار ساله‌اش اما محدود به جبهه اصولگرایی نیست. شاهد آنکه محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان صنعت» او را فردی می‌داند که طی چهار سال نمایندگی به وظیفه خود عمل نکرده است.

او با اشاره به اینکه «من به عنوان یک شهروند توقع خاصی از آقای عارف نداشتم» گفت: «اصلاح‌طلبان که او را به عنوان سرلیست و رییس فراکسیون اصلاحات معرفی کردند طبیعتا توقعات بیشتری داشتند که عارف نتوانست آنها را برآورده کند. بنابراین اگر عارف ناکارآمد معرفی می‌شود، به روایت اصلاح‌طلبان است. بنده به عنوان یک شهروند نه به او رای داده و نه از او توقعی داشتم.»

وی افزود: «توقع من به عنوان شهروند و اکثریت مردم این بوده که او به وظیفه نمایندگی خود عمل کند. ایشان طبق قانون اساسی وظایفی داشتند که باید طی چهار سال نمایندگی به آن عمل می‌کردند. متاسفانه مشکل اینجاست که به هیچ کدام از وظایف قانونی خود در مقابل دولت آقای روحانی و در قالب دفاع از حقوق مردم در مقابل تخلفات دولت عمل نکردند و آنها را جدی نگرفتند.»

کوشکی تاکید کرد: «وقتی بحث ناکارآمدی عارف مطرح است به این خاطر است که دوره نمایندگی چهار سال است و یک نماینده نیز نمی‌تواند برنامه‌ریزی ۳۰ ساله داشته باشد. یک نماینده مجلس باید در بازه زمانی چهارساله وظایف خود را انجام دهد. آقای عارف و سایر نمایندگان ‌باید در آن چهار سال از جانب مردم مراقب اقدامات دولت می‌بوده و مانع تخلف مدیران دولتی می‌شدند اما متاسفانه چنین نکردند و دولت بارها و بارها حقوق مردم را زیر پا گذاشت.»

وی ادامه داد: «مدیران دولتی برای تخلف مسابقه گذاشته بودند و وضعیت موجود نتیجه همان رویه است؛ رویه‌ای که آقای عارف و دوستان‌شان در مجلس در مقابل آن سکوت کردند و کاری انجام ندادند. آقای عارف باید پاسخ دهد که در این چهار سال برای انجام وظایف نمایندگی خود چه کرده است. وظایف نمایندگی که کوتاه‌مدت و بلندمدت ندارد. باید طی چهار سال انجام می‌شده است.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان از عارف با این عملکرد و موقعیت در انتخابات پیش‌رو دفاع خواهند کرد گفت: «کسی این صحبت‌های آقای عارف را جدی نمی‌گیرد. در واقع هیچ وقت هیچ کس عارف را جدی نگرفته است. اگر اصلاح‌طلبان او را جدی گرفته بودند، روحانی را به او ترجیح نمی‌دادند.»

مطالبه‌گری به جای پاسخگویی؟!

ناصر ایمانی دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز سخنان اخیر عارف را به زیان خود او تلقی می‌کند. او در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» ضمن تاکید بر اینکه اصل حرف آقای عارف درست است، گفت: «ما وظیفه داریم به اصل مطلب نگاه کنیم نه اینکه چه کسی بیان کرده است اما اگر بر اساس همین فرمایش، از آقای عارف سوال کنیم، جواب‌های خوبی نمی‌گیریم.»

وی تاکید کرد: «آقای عارف باید خودش بر اساس این تئوری پاسخگو باشد و درباره دورانی که معاون اول ریاست جمهوری بود یا  چهار سالی که نماینده مجلس و رییس یک فراکسیون بزرگ بود، توضیح بدهد. جواب‌ها خیلی منطبق با این تئوری‌ای که مطرح کرده است، نخواهد بود.»

این فعال سیاسی اصولگرا از مواضع منتقدانه عارف در ماه‌های اخیر و همچنین اظهارنظرهای او درباره موضوعاتی مثل آزادی مدنی و … انتقاد کرد و گفت: «نه فقط آقای دکتر عارف بلکه جناح اصلاح‌طلب اساسا زمانی که باید پاسخگو باشد، مطالبه‌گر می‌شود و این وضعیت ناراحت‌کننده‌ای است. این آقایان که سال‌ها مسوولیت داشتند  یا می‌توانستند مثلا در مجلس تاثیرگذار باشند، الان باید پاسخ عملکرد خود را بدهند.»

ایمانی درباره اینکه آیا عارف می‌تواند با بیان حرف‌های اینچنینی موقعیت خود را در جریان اصلاحات بهبود داده و به گزینه مورد اجماع تبدیل شود، گفت: «آقای دکتر عارف وضعیت مناسبی نه در داخل مجموعه اصلاح‌طلبان دارد و نه در افکار عمومی مردم. تصور نمی‌کنم او با بیان این طور مطالب موجی بیافریند که تاثیرگذار باشد.»

واکنش‌ها به اظهارات دیروز عارف و البته اظهارات اخیر او که عموما رنگ و بوی انتخاباتی دارد، ثابت می‌کند که وضعیت او نه فقط در جریان اصلاحات بلکه در میان همه سیاسیون و مهم‌تر از آن، نظر افکار عمومی وخیم‌تر از آن است که با چنین سخنانی بهبود یابد لذا بهتر است همان طور که برخی اصلاح‌طلبان مثل ناصر قوامی توصیه می‌کنند، بیش از این آبروی خود را نبرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 167824
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا