شکایت این قوه از آن قوه به قوه دیگر

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق قانون نمایندگان مجلس از ابزار‌های نظارتی برای کنترل عملکرد دولت برخوردارند و می‌توانند از قوه مجریه که وظیفه اجرای صحیح قانون را برعهده دارد سوال کنند و تذکر بدهند، تحقیق و تفحص به راه اندازند و حتی در صورت نیاز استیضاح کنند. بنابراین دلیلی ندارد قوه مقننه که از اختیارات و ابزارهای قانونی و نظارتی بالایی برخوردار است، از قوه مجریه به قوه قضاییه شکایت کند! اختیارات وسیع قانونی که ظاهرا یا مجلس یازدهمی‌ها از آن بی‌خبرند یا برای تبلیغات و تخریب قوه مجریه از آن بهره می‌برند و در قالب اپوزیسیون با انتقاد از قوه دیگر به قوه‌ای سوم شکایت می‌کنند؛ شکایتی که این روزها با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری و جدی شدن کاندیداتوری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان رقیب انتخاباتی محمدباقر قالیباف رییس فعلی مجلس و کاندیدای بالقوه ریاست‌جمهوری پیش‌رو، شدت گرفته است چرا که اخیرا آنها بعد از دو کارت زردی که در صحن مجلس به ظریف دادند، حالا باز هم با طرح شکایتی از او، پرونده‌اش را به قوه قضاییه فرستاده‌اند!

البته علاوه بر شکایت نمایندگان از ظریف به قوه قضاییه، آن هم درباره همان سوالی که بابت آن در مجلس به او کارت زرد داده‌اند، خبر رسیده که از کلانتری و عباس آخوندی وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی که اتفاقا او هم کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است، شکایت کرده‌اند.

گفتنی است شکایت‌های پی‌در‌پی نمایندگان از کابینه دولت آن هم در شرایط سخت اقتصادی فعلی و در صورتی که تنها چند ماه به اتمام کار دولت باقی مانده است، صرفا به وزرا ختم نشده و اخیرا حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده منتقد دولت و عضو هیات رییسه مجلس خبر داده است که تعدادی از نمایندگان در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلیل نقض اصل ۱۳۶ قانون اساسی و تبصره یک ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس یعنی برای عدم ابلاغ بعضی از قوانین توسط رییس‌جمهوری از او شکایت کرده‌اند. موضوع دوم شکایت از رییس‌جمهوری هم مربوط به ادعای تخلفات بودجه‌ای دولت در سال‌های ۹۳ تا ۹۷ است.

بنابراین مجلس یازدهمی‌ها به جای اینکه در این شرایط بحرانی کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی با دولت همراهی کنند تا به سلامت از این وادی عبور کنیم، با جنجال‌آفرینی و تنش‌زایی سعی در بهره‌برداری سیاسی به نفع جریان خود دارند.

در واقع مجلسی که قرار بود مشکلات اقتصادی و معیشتی اقشار آسیب‌پذیر جامعه را حل کند یا به دنبال دادن تسهیلات رفاهی ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن و خودروی دناپلاس قسطی و استفاده از رانت واکسن آنفلوآنزا برای خود و خانواده‌شان هستند یا با قلدری به فکر بازگرداندن شرایط ارباب رعیتی و زدن سیلی به گوش سرباز وظیفه‌ای هستند که جلوی قانون‌گریزی آقای قانونگذار را گرفته است. البته برخی هم کوشیده‌اند با طرح‌های پوپولیستی مثل پیشنهاد دادن بنزین به خانوارهای بدون خودرو دلمشغولی برای مردم ایجاد کنند.

به اقدامات تفرقه‌افکنانه دامن نزنید

ولی به گفته کارشناسان آنچه مسلم است، نه این شکایت‌های یک قوه از قوه دیگر به آن قوه راهکار مناسبی است و خروجی دارد و نه طرح‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه‌ای که برخی برای سرگرمی جامعه بیان می‌کنند کارساز است و نه حتی دعواهای بودجه‌ای و حرف‌هایی که نمایندگان به عنوان اپوزیسیون ولی در جایگاه قدرت، به زبان می‌آورند!

آنها همچنین بر این باورند که چنین رفتارهایی صرفا اتلاف وقت و انرژی مجلس و هدر دادن بیت‌المال است. پس باید جلوی بحران‌سازی‌های مجلس که صرفا به منظور اهداف سیاسی و تبلیغات انتخاباتی است، گرفته شود چرا که به نفع کشور نیست و نمایندگان مدعی انقلابی‌گری باید منافع ملی را تشخیص داده و به موضوعات تفرقه‌افکنانه دامن نزنند.

تشدید منازعات سیاسی بین قوا در آستانه انتخابات!

علی ابراهیمی نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: «اقداماتی که مجلس یازدهمی‌ها تا‌کنون انجام داده‌اند، تنها وجهه سیاسی دارد. نه برای حل مشکلات کشور قدمی برداشته‌اند و نه برای رفع موانع معیشتی اقشار آسیب‌پذیر کاری کرده‌اند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «در شرایطی که کشور هم از بعد اقتصادی و هم سیاسی و روابط بین‌الملل روزهای سختی را می‌گذراند، بهتر بود افرادی که با شعار توجه به معیشت و اقتصاد مردم وارد مجلس شدند، به جای بازی‌های سیاسی، کمی هم به دغدغه‌های اقتصادی مردم می‌پرداختند و مشکلات مدیریت اقتصادی کشور را ساماندهی می‌کردند.»

ابراهیمی تاکید کرد: «با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است، منازعات سیاسی در بین قوا شدت گرفته که به هیچ وجه شایسته کشور ما نیست. اگر این رقابت بین احزاب سیاسی بود توجیه داشت که با یکدیگر رقابت کنند ولی رقابت بین قوای سه‌گانه و ایجاد اختلاف، چیزی جز اصطکاک و هدررفت انرژی و هزینه کشور به دنبال ندارد.»

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در شرایطی که مجلس باید همه وقت خود را صرف پرداختن به بودجه کشور کند تا بودجه‌ای روان‌تر در اختیار دولت قرار گیرد، گفت: «متاسفانه مجلس همه وقت خود را صرف بازی‌های تبلیغاتی و جناحی می‌کند و با ایرادات بنی‌اسراییلی از بودجه، سعی در سیاسی‌کاری و تخریب دولت نزد افکار عمومی دارد.»

ابراهیمی همچنین تاکید کرد: «گذشته از این بیشتر طرح‌های مجلس یازدهم پوپولیستی است و قابلیت اجرا ندارد و تنها شعارهایی دهان‌پر‌‌کن هستند که مشکلی از مردم حل نمی‌کنند. البته دفاعی از دولت ندارم ولی در شرایط فعلی هر جای دیگر دنیا بود، مجلس با اتحاد و همدلی دست به دست دولت می‌داد تا مشکلات را حل کند نه اینکه وقت مجلس وهزینه بیت المال را صرف بازی‌های سیاسی و رقابت‌های جناحی کند.»

او در عین حال ارسال پرونده‌های شکایت مجلس از دولت به قوه قضاییه را بیهوده و صرفا سیاسی دانست که نتیجه و خروجی ندارد و توصیه کرد قوا به جای منازعات سیاسی به انجام وظایف محوله خود بپردازند تا بحران‌های کشور کم شوند.

نمایندگان هنوز در فضای رقابتی به سر می‌برند

داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس هم در انتقاد به رفتار مجلس یازدهمی‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: «از ابتدای شکل‌گیری مجلس جدید، نمایندگان هنوز در فضای انتخاباتی و رقابتی سیر می‌کنند و باور نکرده‌اند که نماینده مجلس و در جایگاه تصمیم‌گیری و قانونگذاری کشورند و آنها هم در مشکلات پیش آمده کشور سهیمند.»

عضو حزب مردمسالاری اضافه کرد: «متاسفانه شاهد فرافکنی و فرار رو به جلوی نمایندگان فعلی مجلس از مشکلات کشور و نسبت دادن همه مشکلات به یک قوه خاص هستیم. در حالی که تصمیمات آنها مستقیم و غیر‌مستقیم بر کشور تاثیرگذار است و هر آنچه تا‌کنون از آنها به عنوان مصوبه مجلس دیده‌ایم، سیگنال‌های منفی است که تاثیرات منفی در زندگی مردم داشته است.»

قنبری ادامه داد: «متاسفانه آنها مشغول کتمان واقعیت و سیاسی‌کاری هستند و فقط دولت را مقصر مشکلات می‌دانند چرا که با آنها از نظر سیاسی همفکر نبوده است.»

نمایندگان در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته‌اند!

این فعال سیاسی تاکید کرد: «مجلس هم باید پاسخگوی وضعیت کشور باشند ولی جایگاه خودشان را با اپوزیسیون اشتباه گرفته است. کسانی که در قدرت هستند، برای یک قوه دیگر نمی‌توانند ژست اپوزیسیون بگیرند و اگر چنین تمایلی دارند، بهتر است از نمایندگی مجلس استعفا دهند و بعد به عنوان اپوزیسیون وارد عمل شوند و انتقاد کنند.»

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: «این مجلس جایگاه خودش را گم کرده و در حد یک حزب سیاسی جایگاهش را تقلیل داده است. نهادی که بخش قابل توجهی از قدرت را در اختیار دارد و در راس امور است، نمی‌تواند از خودش سلب مسوولیت کند و صرفا به امور تبلیغاتی بپردازد و یک روز از دولت شکایت کند و روز دیگر به حاشیه‌سازی‌های دیگر دامن بزند.»

قنبری شکایت‌های متعدد مجلس از دولت و وزرا و رییس‌جمهوری را صرفا حاشیه‌سازی برای هدر دادن وقت مجلس دانست و گفت که شکایت یک قوه از قوه دیگر به قوه سوم، در حالی که ابزار نظارتی در اختیار دارد، کار بیهوده‌ای است که صرفا برای وقت‌گذرانی انجام شده است.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: «تلنبار پرونده‌های شکایت از دولت در قوه قضاییه از سوی مجلس معنا ندارد و نمایندگان مجلس نمی‌توانند به عنوان افراد عادی از دولت به قوه قضاییه شکایت کنند. مجلس خودش نهادی دارای قدرت است که ابزارهای نظارتی بر دولت دارد و این کار صرفا جنبه تبلیغاتی و سلبی دارد و هدف، تخریب دولت است.»

بنابراین نمایندگانی که با شعارهای اقتصادی وارد مجلس شده و به اقدامات سیاسی روی آورده‌اند، باید منتظر بود و دید چه دستاوردی برای کشور خواهند داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 168055
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا