انتخاب محمدعلی دهقان‌دهنوی به ریاست سازمان بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار سهام سال متفاوتی را پشت سر گذاشته و پس از صعود تاریخی ابتدای سال، سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. در این میان بسیاری از خرده‌سهامدارانی که با تشویق و فراخوان غیرمعمول دولت، اندک نقدینگی و سرمایه‌های خود را به امید کسب سود روانه این بازار کرده بودند، در حاشیه زیان ۷۰ درصدی و بیشتر قرار گرفته‌اند. اگرچه از حدود دو ماه قبل با احیای نسبی شاخص، اندکی از این زیان جبران شد اما با نزولی شدن دوباره شاخص، خرده سهامداران حقیقی به بازنده‌های بزرگ بازار تبدیل شده‌اند؛ به ویژه آنکه به اذعان بسیاری از فعالان بازار، حقوقی‌ها و حتی بازارگردان‌هایی که مکلف هستند در حمایت از سهامداران خرد اقداماتی را انجام دهند، همچنان مشغول رنج منفی کشیدن و کسب سود در بازار هستند.

تداوم التهابات در بازار تا جایی پیش رفت که مجلس از جایگاه نظارتی خود به موضوع ورود کرد و در جلسات متعدد با مسوولان سازمان بورس، خواستار برخورد با متخلفان و عاملان ریزش شاخص شده است. ماحصل جلسات مجلس با مسوولان سازمان بورس قرار بود لیستی از متهمان جهت بررسی دقیق موضوع به قوه قضاییه ارائه شود اما صرفا اسامی چند بازارگردان متخلف اعلام شد و سازمان بورس تاکید کرد که فعالیت این شرکت‌ها به دلیل تخلف موقتا متوقف شده است. رییس وقت سازمان بورس هم به دلیل افزایش فشارهای بیرونی و عدم حمایت‌های وعده داده شده، استعفای خود را اعلام کرد. نامه استعفای قالیباف‌اصل درست زمانی منتشر شد که وی به همراه وزیر اقتصاد در جلسه‌ای به میزبانی رییس مجلس و نمایندگان حضور داشت و دستور کار جلسه نیز بررسی وضعیت بازار سهام بود.

اگرچه انتشار این نامه ابتدا با واکنش عجیب قالیباف‌اصل همراه شد و وی موضوع استعفایش را تکذیب کرد اما در نهایت مشخص شد این نامه وارد گردش کار شده و رسمیت یافته است و طبق قانون، نیازی به موافقت یا عدم موافقت وزیر اقتصاد، به عنوان رییس شورای‌عالی بورس، هم ندارد و به محض رسمی شدن نامه استعفای رییس سازمان بورس، وزیر اقتصاد باید ظرف ۱۵ روز جایگزین را معرفی کند. انتخاب رییس جدید سازمان بورس با توجه به آنچه طی یک سال اخیر بر بازار سهام گذشته از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ چرا که به جای پنج میلیون سهامدار سال گذشته، امروز حدود ۴۰ میلیون ایرانی در بازار سهام ذی‌نفع هستند؛ ۴۰ میلیون نفری که بسیاری از آنها به دلیل تصمیمات غلط مسوولان ارشد دولت و سازمان بورس، اینک با زیان‌های سنگین مواجه شده و اندک سرمایه‌هایشان را از دست داده‌اند.

بر این اساس باید فردی حرفه‌ای و بدون حاشیه که ساختارها و مکانیسم‌های بورس را به خوبی شناخته و برای خارج کردن بازار از شرایط کنونی و سد کردن راه بر متخلفان برنامه داشته باشد، سکان سازمان بورس را به دست بگیرد. گشت‌و‌گذاری در میان فعالان بازار سرمایه و اظهارنظرهای آنها در فضاهای مجازی و رسانه‌ای به خوبی این موضوع را نمایان می‌سازد که انتخاب حساسی پیش‌روی اعضای شورای‌عالی بورس قرار داشت که می‌توانست وضعیت بازار را تغییر دهد. اما اکنون با انتخاب فردی خارج از حوزه بازار سرمایه سرنوشت بورس در نوعی ابهام فرو رفته است.

از چاله درآمدن و به چاه افتادن

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس پیش از جلسه شورا در روز گذشته، گزینه‌های اعلام شده برای ریاست سازمان بورس را از چاله درآمدن و به چاه افتادن تشبیه کرده و گفته بود: صرفا داشتن تحصیلات مالی برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار کافی نیست. به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به ضرورت انتخاب فردی صالح برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در روزهای اخیر خبرهای خوبی درباره انتخاب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور شنیده نمی‌شود چراکه در شورای‌عالی بورس افراد فاقد صلاحیت و سوابق تخصصی در حوزه بازار سرمایه برای تصدی در این سمت پیشنهاد شده‌اند.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی افزود: به وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره انتخاب ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تذکر می‌دهیم که باید فردی برای این سمت انتخاب شود که دارای سوابق تخصصی، صلاحیت لازم و پیشینه سالم در فعالیت‌های اقتصادی بوده و حداقل تجربه مدیران میانی بازار سرمایه را داشته باشد. وی اضافه کرد: متاسفانه تصمیم وزارت امور اقتصادی و دارایی در این حوزه، برای بازار سرمایه بسیار خطیر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از آنجا که در حال حاضر بازار سرمایه ملتهب است، نسبت به انتخاب فرد نامناسب برای ریاست سازمان بورس واکنش نشان می‌دهد، تصریح کرد: ما با اشخاص کاری نداریم اما گزینه‌های مطرح شده برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در شرایط کنونی بازار بسیار خطرناک هستند. وی گفت: بازار سرمایه سه ضلع دارد: نخست افرادی که در این بازار مشغول به کار هستند مانند رییس سازمان بورس، دومین ضلع سهامداران حقوقی و دیگری سهامداران خُرد که ما وکیل گروه سوم هستیم و باید از منافع آنها حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه از آنجا که ما به دنبال صیانت از سرمایه‌های سهامداران خُرد هستیم، اجازه هر تصمیمی را در بازار سرمایه نمی‌دهیم، ادامه داد: انتخاب رییس سازمان بورس باید کاملا هوشمندانه و آگاهانه باشد تا آسیبی به بازار نرساند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اگر این موضوع اتفاق بیفتد، قطع به یقین راه ما در شورای‌عالی بورس متفاوت خواهد بود، افزود: اگر در انتخاب رییس سازمان بورس اشتباهی صورت گیرد با توجه اینکه من نیز به عنوان ناظر در شورای‌عالی بورس حق رای ندارم، مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود مانند استیضاح، سوال، ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی و… استفاده می‌کند؛ برای دفاع از حقوق سهامداران خرد به دنبال بهترین انتخاب هستیم.

گفتنی است دهقان‌دهنوی که دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد، پیش از این عضو هیات‌مدیره بانک مسکن بود و هم‌اکنون به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت است. وی همچنین عضویت در هیات علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در سوابق کاری خود دارد. دهقان‌دهنوی روز گذشته به عضویت شورای‌عالی بورس درآمد و در جلسه آتی شورا، به طور رسمی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر‌عهده خواهد گرفت. با توجه به مخالفت مجلس و هشدارهای نماینده این نهاد در شورای‌عالی بورس باید منتظر واکنش‌های بعدی نمایندگان به این انتخاب بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 168309
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا