هدفمند نبودن تست‌های تشخیص

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا دکتر عباس علی‌پور در رابطه با واکسن به عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده آینده پاندمی کووید ۱۹ در ایران و جهان گفت: در صورت وجود ایمنی و کارایی بالای واکسن، پوشش مناسب در سطح جوامع، کاهش شدت بیماری در افراد واکسینه‌شده و تاثیر آن در جلوگیری از انتشار بیماری به سایر افراد، می‌تواند شرایط پاندمی کرونا را کاملا در دنیا تغییر دهد.

وی با بیان اینکه ایمنی و کارایی واکسن برای جلوگیری از ابتلا در مواجهه با ویروس مساله بسیار مهمی است، عنوان کرد: بررسی امکان انتقال عفونت توسط افراد واکسینه‌شده، نیازمند گذشت زمان و دریافت واکسن توسط جمعیت بیشتری است.

ضرورت وجود نظام مراقبت برای کشف موارد جهش‌یافته ویروس

علی‌پور با بیان اینکه بررسی خصوصیات عامل عفونی باید به ویژگی‌هایی از جمله عفونت‌زایی (بررسی آمار ابتلای افرادی که با ویروس در تماس بودند)، بیماری‌زایی (آشکار شدن علائم توسط افراد دچار عفونت)  و همچنین کشندگی (میزان مرگ و میر ناشی از بیماری در بیماران) بستگی دارد، توضیح داد: با توجه به جهش‌ ویروس، بررسی جهش‌های اثرگذار بر این سه عامل از نقطه نظر سلامت عمومی اهمیت زیادی دارد، البته باید در نظر داشته باشیم همه جهش‌ها از نظر ایمونولوژی و ویرولوژی و پیش‌بینی جهش‌های آینده ویروس بااهمیت نیستند، با این حال در کنار نظام مراقبت بیماری باید یک نظام مراقبت برای کشف موارد جهش‌یافته ویروس را نیز در داخل کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به نقطه نظراتی درباره اثربخشی واکسن در برابر جهش‌های کروناویروس، با بیان اینکه اظهارات شرکت‌های تولیدکننده واکسن در خصوص اثربخشی در برابر جهش‌های جدید ویروس باید مبتنی بر شواهد باشد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان در مورد پوشش موارد جهش‌یافته جدید در افراد واکسینه‌شده اظهارنظر قطعی کرد.

ضعف اطلاع‌رسانی صحیح در رابطه با کووید ۱۹ همچنان وجود دارد

علی‌پور با انتقاد از ضعف اطلاع‌رسانی در خصوص پاندمی کرونا و با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی در خصوص اطلاع‌رسانی به مردم ساده‌انگارانه برخورد شد، اظهار کرد: در اوایل اپیدمی برنامه‌های آگاهی‌دهنده‌ هدایت شده، هدفمند و منظم جهت ارتقای آگاهی و ارائه آموزش‌های لازم به مردم از طریق درگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و صفحات معتبر در فضای مجازی بسیار اندک بود و مطالب آموزشی به صورت خودجوش و بعضا ناقص و نادرست به مردم منتقل می‌شد. همین مساله باعث شد مردم خوراک‌های آموزشی خود را از منابع غیرمعتبر دریافت کنند.

وی تاکید کرد: همچنین دلایل علمی و قانع‌کننده ضرورت رعایت پروتکل‌ها، عدم خروج غیرضروری از منزل و یا پرهیز از دورهمی‌ها و مسافرت‌ها به درستی برای مردم تفهیم نشد خلأیی که هنوز هم محسوس است و برنامه‌ریزی صحیحی برای آن وجود ندارد.

تغییر مداوم تعاریف وضعیت هشدار اپیدمی، کم‌توجهی مردم را به دنبال دارد

علی‌پور تغییر مداوم تعاریف وضعیت هشدار اپیدمی در کشور را نقص بعدی سیستم دانست و گفت: تعاریف و مبانی سطوح هشدار دائما در حال تغییر است که همین مساله به سلب اعتماد مردم و محققان منجر می‌شود. از طرف دیگر سطح‌بندی وضعیت اپیدمیولوژیک شهرها با رنگ‌های زرد و آبی و قرمز و تغییر مداوم آنها از میزان بازدارندگی هشدارها می‌کاهد بنابراین دقت در تعریف مشخص و واحد برای سطوح هشدار، تعیین مقررات و آگاه‌سازی مردم و همچنین بیان دقیق مولفه‌های تاثیرگذار بر ورود و یا خروج از وضعیت قرمز، زرد و نارنجی، به افزایش سطح مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی منجر می‌شود.

این رنگ‌بندی‌ها صرفا بر اساس بروز تجمعی بوده و به میزان رعایت پروتکل‌ها، خوشه‌های بیماری در جامعه و راه‌های کسب عفونت در افراد مبتلا توجهی ندارد. از طرف دیگر  هر سطح هشدار باید حداقل دو هفته تداوم یابد و نه اینکه در فاصله چند روزه رنگ‌بندی و به تبع آن مقررات آن محدوده جغرافیایی تغییر کند،  از نظر اجرایی نیز پروتکل‌های هر منطقه به درستی اجرا نمی‌شود و امکان اطلاع‌رسانی سریع توسط شهروندان و بررسی سریع موارد نقص توسط ناظران عملا در جامعه دیده نمی‌شود.

اهمیت شناسایی راه‌های ابتلا در کنترل و مدیریت اپیدمی

این اپیدمیولوژیست همچنین با تاکید بر اهمیت ردیابی مبتلایان و تماس‌های نزدیک آنان و همچنین بررسی راه‌های ابتلا در کنترل و مدیریت اپیدمی اظهار کرد: در کنار استراتژی‌های فردی (ماسک، فاصله فیزیکی و شستن دست)، استراتژی‌های مهار عمومی مانند شناسایی راه ابتلای افراد به کووید ۱۹ برای پیشگیری از ابتلا در آینده یک نقشه راه است که متاسفانه با کمبود اطلاعات، ضعف در اطلاع‌رسانی و عدم کاربرد این اطلاعات در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مواجه هستیم. همچنین در ردیابی آینده نیز باید افراد نزدیک به فرد PCR مثبت شناسایی و اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و ایزوله کردن آنان به عمل آید.

ضعف در اطلاع‌رسانی نسبت به طرح محله‌محور شهید سلیمانی

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به اجرای طرح محله‌محور مقابله با کرونا، با تاکید بر علمی بودن مبانی طرح شهید سلیمانی،  نظارت و ارزیابی آن را ضروری دانست و تصریح کرد: ضعف اطلاع‌رسانی در مورد مراحل و نحوه اجرای این طرح و عدم شفافیت در اعلام آمار مرتبط با افراد غربالگری شده مانند تعداد افراد دارای تست مثبت، تعداد افراد ایزوله شده، تماس‌های نزدیک با مبتلایان، تعداد افراد تست شده در بین تماس‌های نزدیک و نهایتا تعداد افراد قرنطینه شده از این بین، منجر به نقص در ارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن می‌شود.

انتقاد از هدفمند نبودن تست‌های تشخیص کرونا

دکتر علی‌پور همچنین هدفمند نبودن اجرای تست‌های تشخیص کرونا را نقطه ضعف بعدی سیستم بهداشتی دانست و عنوان کرد: به طور معمول تست‌های تشخیصی جهت شناسایی مبتلایان و ناقلان بدون علامت (با هدف بررسی درصد مبتلایان و شناسایی افراد محتمل مبتلا به کووید ۱۹) باید انجام شود.  هدف اصلی از تست‌های تشخیص، شناسایی مبتلایان برای محافظت از ابتلای افراد در تماس نزدیک به آنهاست که متاسفانه نتوانستیم در این زمینه فعالانه عمل کنیم.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: باید از ابتدای اپیدمی با اجرای هدفمند و به میزان زیاد تست‌های تشخیص، مبتلایان بیشتری را شناسایی کرده و از میزان کشندگی بیماری می‌کاستیم. همچنین با شناسایی و غربالگری مبتلایان از شیوع بیشتر بیماری پیشگیری می‌کردیم که متاسفانه این مهم به خوبی محقق نشد. بنابراین از این پس باید با برنامه‌ریزی صحیح در شناسایی بیماران قطعی از محتمل و مشکوک دقیق‌تر عمل کنیم که خوشبختانه در طرح شهید سلیمانی اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته، در همین راستا در اعمال اقدامات بازدارندگی برای جلوگیری از حضور مبتلایان در مکان‌های عمومی نسبت به گذشته بهتر عمل شده است.

برای ترویج رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجموعه‌های وزارت بهداشت باید الگو باشد

دکتر علی‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت برای مجاب کردن دیگران به رعایت پروتکل‌ها خودش باید الگو باشد، گفت: در بعضی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مراکز خصوصی مثل آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی رعایت پروتکل‌ها با دقت صورت نمی‌گیرد و نظارت درستی نیز روی آنها نیست. از جمله این کم‌توجهی‌ها عدم رعایت فاصله‌گذاری مناسب و آزاد بودن حضور همراه بیمار در بیمارستان بود که خوشبختانه این مساله نیز این اواخر و به تازگی ممنوع شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین با بیان اینکه اپیدمی کرونا بسیاری از نقاط ضعف سیستم بهداشت و سلامت کشور را نمایان کرد، گفت: به عنوان نمونه از ظرفیت نظام خودمراقبتی مانند سفیران سلامت خانواده و کانون محله‌ای سلامت که در بسته طرح تحول سلامت ابلاغ شده بود، به خوبی استفاده نشد. البته سعی شده این ظرفیت در طرح شهید سلیمانی استفاده شود چراکه به‌کارگیری این ظرفیت‌ها در جهت کاهش بار بیماری و اقدامات حمایتی بسیار کمک‌کننده است به گونه‌ای که اگر از روزهای ابتدایی اپیدمی مورد توجه قرار می‌گرفت، از شیوع بالای بیماری پیشگیری می‌شد و دیگر نیازی به اعمال محدودیت‌های شدید نبود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 168310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا