سهم بالای سرمایه در گردش

به گزارش جهان صنعت نیوز: هدف اول تسهیلات همچون گذشته تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی بوده است به طوری که سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی در ۹ ماهه امسال ۵۹ درصد بوده است. این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۵ درصد بیشتر شده است. رقم تسهیلات اعطایی در مدت یادشده از تورم ماهانه سبقت گرفته و فاصله معناداری از تورم نقطه‌ای آذر گرفته است.

گزارش بانک مرکزی از میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال ۱۲۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است. این تسهیلات به حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از بخش کشاورزی، ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه پرداخت می‌شود. بررسی آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بخش خدمات طی مدت یادشده ۴/۳۹ درصد از کل تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد این حوزه همچون گذشته پیشتاز دریافت تسهیلات بوده است. پس از آن بخش صنعت و معدن توانسته ۶/۲۹ درصد از تسهیلات اعطایی را از آن خود کند و در ردیف دوم دریافت‌کنندگان اعتبارات بانکی قرار گیرد. پس از آن هم بخش بازرگانی توانسته ۱۸ درصد از تسهیلات بانکی را در ۹ ماهه امسال دریافت کند.

سهم بالای حوزه صنعت

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سرمایه در گردش در اغلب بخش‌های اقتصادی بیشترین میزان از تسهیلات را دریافت کرده است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در ۹ ماهه امسال معادل ۷۲۱ هزار میلیارد تومان بوده که معادل ۱/۵۹ درصد از کل تسهیلاتی است که در این مدت پرداخت شده است. آمارهای اعلامی حاکی از آن است که ۷/۷۴ درصد از تسهیلات سرمایه در گردش به بخش صنعت و معدن اعطا شده که موید توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش این بخش مبلغ ۴/۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این موضوع موید آن است که ۵/۳۷ درصد از منابع تخصیص‌یافته بابت سرمایه در گردش به این بخش اعطا شده است. با نگاهی به گزارش بانک مرکزی مشخص می‌شود که این تسهیلات با اهداف مختلفی اعطا شده و هریک از بخش‌ها نیز منابع دریافتی را صرف اهداف مشخصی کرده‌اند. در مجموع تمامی تسهیلات اعطایی به حوزه‌های اقتصادی با اهداف ایجاد، تامین سرمایه در گردش، تعمیر، توسعه، خرید کالای شخصی و خرید مسکن اعطا می‌شود.

در بخش کشاورزی اولویت اصلی در اعطای تسهیلات تامین سرمایه در گردش بوده است به طوری که ۶/۶۵ درصد از تسهیلات اعطایی صرف چنین هدفی شده است. در بخش مسکن و ساختمان نیز هدف اصلی تامین سرمایه در گردش بوده و ۵/۲۹ درصد از تسهیلات با این هدف اعطا شده است. اولویت اصلی در بخش بازرگانی اما خرید کالای شخصی بوده، به این ترتیب ۲/۴۵ درصد از تسهیلات با این هدف به بخش بازرگانی تخصیص داده شده است. در دو بخش خدمات و متفرقه هم هدف اصلی تسهیلات‌دهی تامین سرمایه در گردش بوده به طوری که به ترتیب ۷/۵۷ و ۱/۶۷ درصد از اعتبارات بانکی را با همین هدف دریافت کرده‌اند.

رشد واقعی تسهیلات

در مجموع آمارها نشان از رشد اسمی ۸/۹۴ درصدی تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. برای رصد تورمی تسهیلات باید دست به سنجش میزان افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم در دوره پایانی آمارگیری بزنیم. با توجه به آنکه بانک مرکزی از میزان تسهیلات پرداختی در ۹ ماهه مسال پرده برداشته، باید میزان افزایش تسهیلات را با نرخ تورم آذر مقایسه کنیم. آخرین آمارها نشان می‌دهند که نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه ۸/۴۴ درصد اعلام شده است. در صورتی که مقدار رشد تسهیلات پرداختی را از تورم نقطه به نقطه آذر کم کنیم مشخص می‌شود که رقم واقعی تسهیلات پرداختی ۵۰ درصد بوده است.

بانک مرکزی نیز در بخشی از گزارش از تعدیل آمارهای اعلامی خبر داده است. به گفته بانک مرکزی، با توجه به بهبود روش‌های گزارش‌گیری و همچنین تکمیل و اصلاح اطلاعات موجود در سامانه‌های بانک مرکزی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، اطلاعات تسهیلات پرداختی در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ از ۶۲۶ هزار میلیارد تومان به ۶۵۶ هزار میلیارد تومان تعدیل شده است. به این ترتیب با اعمال این تعدیل رشد تسهیلات پرداختی ۹ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته از ۸/۹۴ درصد به ۹/۸۵ درصد می‌رسد. در این شرایط اگر به رصد تورمی تسهیلات پرداختی بپردازیم به این نتیجه می‌رسیم که رقم واقعی تسهیلات پراختی ۱/۴۱ درصد بوده است.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده عوامل دیگری بر افزایش تسهیلات پرداختی تاثیرگذار بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به افزایش منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری، تسهیلات پرداختی به اقشار آسیب دیده از شیوع کرونا، تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران و افزایش تسهیلات پرداختی به شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه اشاره کرد. به نحوی که، چنانچه رقم تسهیلات (مستقیم) پرداختی بابت کرونا و همچنین آثار ناشی از افزایش تسهیلات پرداختی به شرکت‌های کارگزاری مزبور از کل تسهیلات پرداختی طی ۹ ماهه ابتدایی امسال خارج شود، رشد پیش‌ گفته از ۹/۸۵ درصد به ۹/۶۲ درصد تعدیل خواهد شد. در این شرایط هم با مقایسه این میزان تسهیلات اعطایی با نرخ تورم مشخص می‌شود که رقم واقعی تسهیلات پرداختی ۱/۱۸ درصد بوده است.

بانک مرکزی در پایان گزارش تسهیلات‌دهی اشاره می‌کند که باید همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 168562
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا